Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 543445 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #1180 Gepost op: 12 januari 2012, 13:08:55
Oeps, dit maakt het een en ander los...

Wat ik bedoel te zeggen is dat verzet tegen een arrestatie iets van alle tijden is.
Ook in de middeleeuwen, in de gouden eeuw, altijd waren er misdadigers die met geweld aan hun arrestatie probeerden te ontkomen. Daarmee geef ik niet aan dat ik daar begrip voor heb, ik heb er in relatie tot het topic-onderwerp minder moeite mee. Verzet, ook met geweld, behoort nu eenmaal al sinds jaar en dag tot de politiepraktijk.

Wat zich de laatste jaren aan het ontwikkelen is, is een steeds hufteriger houding ten opzichte van willekeurig welke hulpverlener. Ambulance, politie, brandweer, alle beroepsgroepen hebben daar last van en daar moet terecht paal en perk aan gesteld worden.
En dat is volgens mij de achtergrond waardoor dit onderwerp is gestart.
Daar vind ik verzet tegen een arrestatie dan minder bij horen.

Nogmaals, ik wil het absoluut niet bagetaliseren en ik betreur het en leef netzoveel mee als verzet uitloopt op gewonden en helaas soms zelfs doden. Alleen zijn er in mijn optiek twee verschillende vormen van "geweld tegen hulpverleners".
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1181 Gepost op: 12 januari 2012, 15:46:28
Als ik je goed begrijp, zeg je dus dat dit topic is gericht op geweld tegen hulpverleners (incl politie ambtenaren als ze optreden als hulpverlener). En bovenstaande is meer geweld tegen gezagsdragers als gevolg van opsporing en aanhouding.

Beiden zijn niet goed te praten, maar, als ik je goed begrijp, jij vind dat laatste niet zo zeer in dit topic thuis horen omdat het afleid van het eigenlijke onderwerp?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #1182 Gepost op: 12 januari 2012, 15:48:47
Oeps, dit maakt het een en ander los...

Wat ik bedoel te zeggen is dat verzet tegen een arrestatie iets van alle tijden is.
Ook in de middeleeuwen, in de gouden eeuw, altijd waren er misdadigers die met geweld aan hun arrestatie probeerden te ontkomen. Daarmee geef ik niet aan dat ik daar begrip voor heb, ik heb er in relatie tot het topic-onderwerp minder moeite mee. Verzet, ook met geweld, behoort nu eenmaal al sinds jaar en dag tot de politiepraktijk.

Wat zich de laatste jaren aan het ontwikkelen is, is een steeds hufteriger houding ten opzichte van willekeurig welke hulpverlener. Ambulance, politie, brandweer, alle beroepsgroepen hebben daar last van en daar moet terecht paal en perk aan gesteld worden.
En dat is volgens mij de achtergrond waardoor dit onderwerp is gestart.
Daar vind ik verzet tegen een arrestatie dan minder bij horen.

Nogmaals, ik wil het absoluut niet bagetaliseren en ik betreur het en leef netzoveel mee als verzet uitloopt op gewonden en helaas soms zelfs doden. Alleen zijn er in mijn optiek twee verschillende vormen van "geweld tegen hulpverleners".

Je bedoelt dus te zeggen dat je van een arrestant "kunt verwachten" dat hij zich (flink) gaat verzetten, all in the game, maar dat tegenwoordig willekeurige omstanders menen zich er mee te bemoeien. Tussen die 2 vormen van geweld maak jij dus onderscheid, waar ik me ook redelijk in kan vinden. Evenals een flinke scheldpartij in de heat of the moment, soms moet je dat gewoon accepteren, soms moet je er op acteren.

In alle gevallen blijft het jammer als er gewonden vallen  ;)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1183 Gepost op: 12 januari 2012, 16:26:37
Wat HBm bedoelt: Als agent weet je dat je bij een overheidsinstantie hoort, die het geweldsmonopolie heeft. Vuurwapen, boeien, de lat, spray en noem het maar. Je bent er om de maatschappij te beschermen, desnoods met geweld, dus weet een agent vtv dat hij of zij met geweld te maken zal gaan krijgen. En dat is inderdaad iets van alle tijden.

Ook ik keur deze vorm(en) van geweld af, tegen politiepersoneel. Maar ik ben tevens van mening dat het van een andere orde is als geweld tegen ambulance, brandweer, gemeente etc.
Staat een agent nou bij een hulpverlening, ongeval, reanimatie, noem het maar: dan zitten ze wat mij betreft in dezelfde categorie als alle overige medewerkers en overheidsdienaren, van welke tak van sport dan ook.
Vergelijk het eens met geweld tegen militairen..


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #1184 Gepost op: 12 januari 2012, 20:57:52
Ik ben blij dat mijn tweede reactie wat beter is overgekomen dan mijn eerste.
Zwelgje, Mattijs en Dinges, dat is exact wat ik bedoel.
Excuses dat ik met mijn eerdere tekst kennelijk wat minder duidelijk was en ik daardoor een aantal mensen onnodig op de kast heb gejaagd.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #1185 Gepost op: 22 januari 2012, 14:45:00
Zware mishandeling politieagent


KOLLUM – De politie stelt een onderzoek in naar de zware mishandeling van een politieagent. In de nacht van zaterdag op zondag rond 01.00 uur werd een man op de Oosterdiepswal bekeurd voor het drinken van alcohol op straat. Een groep personen die uit een horecagelegenheid kwamen bemoeiden zich hiermee en beledigden een agent. Hiervoor werd een 53-jarige inwoner van Gerkesklooster aangehouden en naar een politieauto gebracht.
De rest van de groep voldeed niet aan de vordering van de agenten om weg te gaan. Een 41-jarige inwoner van Gerkesklooster bleef de agenten beledigen en bedreigen. Hij werd ook aangehouden. Tijdens ruzie en tumult wat er na de aanhoudingen ontstond werd een agent hard op zijn hoofd geslagen en verloor hierdoor het bewustzijn. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis. Met behulp van ter assistentie gekomen agenten werden een 16-jarige inwoner van Twijzel en een 17-jarige inwoner van Gerkesklooster aangehouden.  
De politie heeft met behulp van portiers van de in de buurt zijnde horeca en een hondengeleider van de politie, de groep uit elkaar gedreven waarna de rust terug keerde.
De 53-jarige die over was gebracht naar een politieauto had tijdens het tumult kans gezien om uit de politieauto te ontsnappen. Later die nacht heeft hij zich gemeld bij de politie.
De aangehouden verdachten zijn voor nader onderzoek overgebracht naar het politiebureau. De politie stelt een nader onderzoek in en sluit meer aanhoudingen niet uit.

http://www.politie.nl/friesland/nieuws/persberichten/politieberichtenvanzondag22januari.asp


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1186 Gepost op: 22 januari 2012, 15:25:12
Is alle alcohol verboden op straat of vanaf een bepaalde percentage?
Als iemand alcohol op straat drinkt, wordt dan gekeken of iemand lastig is of Zero Tolerance?
Wat is de boete voor het drinken van alcohol op straat?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1187 Gepost op: 22 januari 2012, 16:03:39
Is alle alcohol verboden op straat of vanaf een bepaalde percentage?
Als iemand alcohol op straat drinkt, wordt dan gekeken of iemand lastig is of Zero Tolerance?
Wat is de boete voor het drinken van alcohol op straat?

p F 121 a - (binnen een door het College aangewezen gebied) alcoholhoudende          85,=
drank nuttigen

p F 121 b - (binnen een door het College aangewezen gebied) aangebroken flessen,    85,=
blikjes e.d. met alcoholhoudende drank bij zich hebben

* F 121 c op of aan de weg, op het openbaar water of in een voor het publiek            *(OM-bepaalde het bedrag)
toegankelijk gebouw, alcoholhoudende drank nuttigen terwijl dit gepaard
gaat met gedragingen die de openbare orde verstoren, het woon- en
leefklimaat aantasten, of anderszins overlast veroorzaken
verstoring openbare orde c.q. overlast omschrijven


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #1188 Gepost op: 22 januari 2012, 16:07:43
Is alle alcohol verboden op straat of vanaf een bepaalde percentage?

Gelukkig niet anders kan ik het niet vanuit de winkel thuis krijgen........   098uo   98uiye


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1189 Gepost op: 22 januari 2012, 16:09:31
€ 85 vind ik nogal wat voor zoiets.
De boetes worden al hoger en gezien de crisis kunnen mensen ook steeds minder hebben, dus dit zal steeds vaker voorkomen.