Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 543161 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1250 Gepost op: 24 mei 2012, 02:22:12
Laatst geplaatste reacties verwijderd.
Geweld tegen iedere HV-er in de uitoefening van de taak is af te keuren. Ook geweld tegen politie, al hebben zij een zeer verhoogde kans om in aanraking te komen met geweld, gezien het wettelijk geregelde geweldsmonopolie. Echter, gekozen is voor een algemene topic-titel: Geweld tegen hulpverleners.  Dus in dit topic is ook ruimte voor geweld tegen mensen van de blauwe kant, onze politie.

We gaan niet iedere keer weer dezelfde discussie voeren.

Maar de overgrote meerderheid betreft het hier agenten die te verwachten tegenstand ontmoeten bij uitvoering van hun handhavende taak, veel te veel ruimte dus, bijna alleen maar.  Het is nodig om mij te laten zeggen dat ik blij ben met geweld tegen agenten om het niet met me eens te kunnen zijn. Alleen ik zei dat helemaal niet. Ik zei dat het geweld zich voornamelijk beperkt tot agenten. En een agent hoort voorbereid- en beter tegen geweld opgewassen te zijn, dan een ambupleeg. Dus als het geweld zich maar in beperkte mate tot ongewapende brandweermannen en ambuplegen en andere alleen maar hulpverleners beperkt is dat "gelukkig maar". Stel je voor dat het andersom was. :o

Ik vind dat een overvaller die een bejaarde een klap verkoopt in zijn eigen huis een vele malen verwerpelijker persoon dan een raddraaier die zich met geweld verzet bij zijn arrestatie. Ik vind de agent ook niet zielig, het geweld niet bijzonder, het is part of the job, hij wist het toen hij dit werk ging doen (of heeft zich niet goed voor laten lichten) en anders moest hem een lichtje zijn gaan branden toen hij een pistool kreeg van zijn baas.
De bejaarde dame koos er enkel voor de deur open te doen voor dat aardige stel (May they rot in hell) dat de weg kwijt was.

Het geweld tegen agenten moet stoppen? Nee, dat klinkt een beetje vreemd. In die wereld zijn agenten niet meer nodig.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1251 Gepost op: 24 mei 2012, 02:27:38
Henk, je herhaalt mijn mededeling, maar dan met andere woorden. Heb geduld, dit onderwerp en de daarmee gepaard gaande hobbels en kuilen, zijn reeds langere tijd onderwerp van overleg en gesprek, achter de schermen.  98uiye


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1252 Gepost op: 24 mei 2012, 02:29:40
Geweld tegen alle hulpverleners is iets verschrikkelijks wat niet te begrijpen is, maar dat vind ik van al het geweld, ook "burger tegen burger" geweld, dat vind ik net zo verschrikkelijk. Maar agenten hebben "de pech" dat ze de rotte appels voor ons als burgers uit de mand moeten halen.
Wat mij betreft mag de politie is sommige gevallen ook best wat daadkrachtiger optreden. Laat mensen maar twee keer nadenken voor ze het weer proberen.

Ja, wat duidelijker maken dat een softe aanpak maar tijdelijk is en duidelijk aangeven dat het ook anders kan. Prima hoor, ga ik helemaal achter onze agenten staan.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1253 Gepost op: 24 mei 2012, 02:31:01
Henk, je herhaalt mijn mededeling, maar dan met andere woorden. Heb geduld, dit onderwerp en de daarmee gepaard gaande hobbels en kuilen, zijn reeds langere tijd onderwerp van overleg en gesprek, achter de schermen.  98uiye

OK OK OK, ik luister....  ;D  ;D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1254 Gepost op: 24 mei 2012, 02:35:20
OK OK OK, ik luister....  ;D  ;D

Mooi, tot nader order blijven we hier geweld tegen hulpverleners verzamelen. Mocht er straks scheiding worden gemaakt tussen bepaalde overheidsdiensten, zal dat duidelijk kenbaar worden gemaakt. Nu weer on-topic, ook Henk. 0098


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #1255 Gepost op: 24 mei 2012, 11:34:32
Ik weet niet of dit kwalificeert als geweld tegen hulpverleners of verzet bij aanhouding, maar het valt zeker onder huftergedrag. Ik laat me verder niet uit over het oorspronkelijke vergrijp...

Man trapt agent tegen het hoofd in Arnhem
ARNHEM - Bij een arrestatie in Arnhem is woensdagmiddag een agent tegen het hoofd getrapt. Als gevolg daarvan verloor de agent korte tijd het bewustzijn. De arrestant, een 27-jarige man uit Arnhem, was door surveillerende agenten aangesproken omdat hij door rood licht liep op het Velperplein.

De man weigerde vervolgens zijn identiteitsbewijs te laten zien en schold de agenten hevig uit, waarop hij werd aangehouden.

Hij verzette zich volgens de politie hevig en begon om zich heen te trappen. Daarbij raakte hij het hoofd van een van de agenten. De man werd uiteindelijk overmeesterd. Hij is in verzekering gesteld.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/11093375/Man-trapt-agent-tegen-het-hoofd-in-Arnhem.ece


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #1256 Gepost op: 25 mei 2012, 09:47:31
Politie schiet op bedreiger ambulance - Delft 24-05-2012 is afgesplitst naar een eigen topic.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63706.0


army-medic

  • Gast
Reactie #1257 Gepost op: 26 mei 2012, 23:04:26
vraagje, waarom wordt geweld tegen hulpverleners strenger bestraft dan geweld tegen burgers???, voorbeeld, als ik als burger een kopstoot krijg moet ik aangifte doen, en maar wachten tot er een verdachte wordt opgepakt. als ik als hulpverlener een kopstoot krijg, wordt gelijk een verdachte gearresteerd, en met snelrecht veroordeeld (hij krijgt een zwardere straf dan dat hij, bij het zelfde vergrijp zou krijgen bij burgers), WAT IS HET VERSCHIL???? discussie?


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1258 Gepost op: 27 mei 2012, 01:03:34
vraagje, waarom wordt geweld tegen hulpverleners strenger bestraft dan geweld tegen burgers???, voorbeeld, als ik als burger een kopstoot krijg moet ik aangifte doen, en maar wachten tot er een verdachte wordt opgepakt. als ik als hulpverlener een kopstoot krijg, wordt gelijk een verdachte gearresteerd, en met snelrecht veroordeeld (hij krijgt een zwardere straf dan dat hij, bij het zelfde vergrijp zou krijgen bij burgers), WAT IS HET VERSCHIL???? discussie?

Gebruik de zoekfunctie en google en je hebt heel snel je antwoord wat de achterliggende gedachte is.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1259 Gepost op: 28 mei 2012, 02:18:28
vraagje, waarom wordt geweld tegen hulpverleners strenger bestraft dan geweld tegen burgers???, voorbeeld, als ik als burger een kopstoot krijg moet ik aangifte doen, en maar wachten tot er een verdachte wordt opgepakt. als ik als hulpverlener een kopstoot krijg, wordt gelijk een verdachte gearresteerd, en met snelrecht veroordeeld (hij krijgt een zwardere straf dan dat hij, bij het zelfde vergrijp zou krijgen bij burgers), WAT IS HET VERSCHIL???? discussie?

Die discussie loopt nog. De politie moet prioriteiten stellen. Doordat er meer aandacht besteed wordt aan het één, is er nu eenmaal minder aandacht voor het ander. Op nationale TV stelde een politie voorlichter dat nu ook aandacht kwam voor de door mij zo vaak in deze discussie aangehaalde overvallen op bejaarden in huiselijke sfeer. Hij vertelde daar wel bij dat daarbij andere zaken minder aandacht zouden krijgen. De politie moet enz enz.
Op google kun je dus vinden waarom je strafrechterlijk gezien beter een bejaarde de hersens in kan slaan dan je verzetten bij je arrestatie voor het tegen de richting in rijden van een fietspad als italiaanse toerist. En dat is terecht, want "wat heb je nu in hemelsnaam nog aan een bejaarde" vinden de om strengere straffen roepende agenten en andere hulpverleners..