Ik chargeer een beetje, maar daar komt het wel op neer. Het is wel waar dat de politie "alles op alles zet", maar zelf altijd aangeeft prioriteiten te moeten stellen.
Er vinden steeds meer woningovervallen plaats, een verschuiving vanuit de steeds beter aangepakte winkel overvallen.
De pakkans na een woningoverval is bijna nul en aan een inbraak wordt vaak al helemaal geen aandacht besteed. In de betreffende uitzending vertelde de voorlichter dat ze nu hadden besloten daarvan een speerpunt te gaan maken. Dat was het tot nu toe dus niet.
En dat zijn niet mijn woorden, maar die van een voorlichter van de politie op RTL nieuws.
De vergelijking gaat juist op, het gaat om aandacht hebben voor. Kijk eens hoeveel agenten en BOA's af komen op een domme fietser.
En een mijnheer wiens huis helemaal overhoop gehaald werd kreeg na drie dagen bezoek van twee man die even rondkeken en weer gingen, niets sporen onderzoek, gauw weer weg. En dat is geen incident, maar beleid. En dat gaat nu veranderen kondigde de voorlichter aan.
Dat moet je je als agent niet persoonlijk aantrekken, dat zijn richtlijnen vanuit de korpsleiding. Je kunt met beperkte middelen niet breed efficient inzetten. En als je dan zo luidt verkondig nu hard in te zetten op geweld tegen met name agenten (zie dit topic, het geweld richt zich voornamelijk tegen agenten) gaat dat ten koste van de aandacht voor geweld tegen bejaarden. Dat is geen gebrek aan visie, dat is zelfs geen hogere wiskunde. Je hoeft geen einstein te zijn om te begrijpen dat je een dubbeltje maar een keer uit kan geven. Als er een agent "help!" roept, laat iedereen alles vallen en komen er van alle kanten dienders. Meer aandacht voor het een is minder aandacht voor het ander. Keuzes, keuzes. En eigen veiligheid eerst. Dat is niet slecht, maar je moet ook niet net doen alsof alles de prioriteit geeft, want daar trap ik niet in. Wel eerlijk blijven.
En als je het één strenger straft, is dat in vergelijking tot iets anders. Als het een "meer" is, is iets anders dus "minder". Je kunt dus rustig zeggen dat geweld tegen bejaarden minder gestraft wordt dan geweld tegen agenten.