Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 541587 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #150 Gepost op: 14 september 2008, 15:39:46
Hulpverleners aangevallen
DRACHTEN -  Opnieuw zijn hulpverleners aangevallen tijdens hun werkzaamheden.


Op het Kiryat Onoplein in Drachten probeerden ambulancebroeders en agenten een 15-jarig meisje te helpen dat van haar fiets was gevallen, toen ze plotseling luid geschreeuw hoorden.

Een 18-jarige jongen wilde per se met het meisje spreken en maakte enorm veel stampij. Een agente probeerde hem weg te houden bij het ambulancepersoneel en kreeg klappen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1916113/__Hulpverleners_aangevallen__.html?p=25,1


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #151 Gepost op: 14 september 2008, 22:36:58
http://www.bndestem.nl/regio/breda/3709689/Man-bedreigt-brandweer.ece

Man bedreigt brandweer

zondag 14 september 2008 | 16:55
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

BREDA; BREDA - Een agressieve Bredanaar (52) bedreigde vrijdagnacht brandweermannen die zijn schuurtje aan het blussen waren.
Eerder die avond was er ook al brand geweest in de schuur aan de Ahornstraat. Toen agenten de man daarop wezen, werd hij agresief. Hij werd zo kwaad dat hij een steen pakte om debrandweerlieden mee te bedreigen. Toen agenten de man oppakten, ging ook zijn zoon door het lint. Hij vernielde uit woede een ruit van de woning van zijn vader.


guest4965

  • Gast
Reactie #152 Gepost op: 15 september 2008, 07:36:13
Minister Ter Horst wil camera's op ambulance

DEN HAAG - Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst wil een proef gaan doen waarbij ambulances met bewakingscamera's worden uitgerust.

Dat zei de bewindsvrouw maandag in dagblad De Pers. Ter Horst hoopt hiermee geweld tegen mensen met een publieke taak terug te dringen.

Naast camera's sluit de minister ook zwaardere straffen voor raddraaiers niet uit. Het Openbaar Ministerie hanteert op dit moment een dubbele strafeis bij geweld tegen mensen met publieke taken. Binnenkort wordt gekeken of dit effect heeft. Zo niet, dan moeten er andere strafmaten worden opgenomen in het strafrecht, aldus Ter Horst.

Vrijgesproken
Vorige week werd een groep jongens vrijgesproken die in het Amsterdamse De Mirandabad ambulancepersoneel en een arts zouden hebben bedreigd. Personeel van ambulances wordt de afgelopen jaren regelmatig bedreigd tijdens hun werkzaamheden.
(c) ANP

www.nu.nl


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #153 Gepost op: 15 september 2008, 09:29:17
Camera's lijkt wel leuk maar de vraag is of ze gericht staan op de plek waar het evt. gebeurt. Buiten de auto, voor of achter, binnenin, bij de patient binnen in de woonkamer?? Hoe wil de minister dat allemaal op de film zetten? Dan zullen we met een helm op lopen met een camera erop. En dan direct doorzenden anders wordt de helm van je kop getrokken en de camera gemold. Maar wat de strafEIS betreft, dat is niet het belangrijkste. Het gaat ook om de UITSPRAAK. Je kunt wel 10 jaar eisen ipv 5 maanden maar als de rechter de eis niet honoreert schieten we niks op. Daar moet aan gewerkt worden.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #154 Gepost op: 15 september 2008, 10:10:13
Dag iedereen,

Camera's zijn niet de oplossing. Een camera legt alleen vast wat er gebeurt. Wat dan? De dader wordt aangehouden en krijgt "straf". Daar zit de oplossing: de strafrecht in dit land is veel te zacht, als je in de VS een hulpverlener molesteert dan ga je de bak in. Punt.

Daarnaast heb ik wat privacy-gerelateerde bezwaren met een camera. Hoe lang duurt het voor de baas wil weten hoe ik mijn werk doe? Nee, hier moeten we niet aan beginnen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
    • Preventia Optima Sittard
Reactie #155 Gepost op: 16 september 2008, 08:44:01
Dag iedereen,

Camera's zijn niet de oplossing. Een camera legt alleen vast wat er gebeurt. Wat dan? De dader wordt aangehouden en krijgt "straf". Daar zit de oplossing: de strafrecht in dit land is veel te zacht, als je in de VS een hulpverlener molesteert dan ga je de bak in. Punt.

WM

Op water en brood in een oranje pak of streepjes pyama, dat lijkt mij wel iets.  ;D ;D

de groeten
Bombero
Denk 2 x na voordat je het hier 1x post


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #156 Gepost op: 16 september 2008, 11:30:56
Vandaag weer uitgebreid aandacht voor dit thema in het AD
http://www.ad.nl/binnenland/2614607/Echte_bescherming_nodig_geen_camera.html



Echte bescherming nodig, geen camera
Door JEROEN DE VREEDE
Het aanbrengen van camera’s op ambulancewagens en in bussen leidt niet tot minder geweld tegen ambulancebroeders of buschauffeurs.
 
Camera’s schrikken dolgedraaide geweldplegers onder invloed van drank of drugs niet af en het geweld vindt meestal zó snel plaats, dat het waarschuwen van politie aan de hand van videobeelden te laat is.

Dit blijkt uit diverse onderzoeken naar het effect van cameratoezicht om geweld te voorkomen. Een voorwaarde voor effectief cameratoezicht is dat de beelden live worden bekeken door de politie en dat deze snel ter plaatse is, zowel in de bus als op de ambulances gebeurt dat niet.

Cameratoezicht is de afgelopen dagen aangedragen als maatregel tegen agressie tegen ambulancebroeders en buschauffeurs. Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) wil een proef met camera’s op ziekenwagens. De gemeente Gouda en busbedrijf Connexxion besloten gisteren dat de stadsbussen in Gouda zo snel mogelijk camera’s krijgen. Chauffeurs weigerden nog langer een deel van de wijk Oosterwei te rijden na.

Volgens onderzoekers zal het effect beperkt zijn. ,,Het is onwaarschijnlijk dat cameratoezicht enig écht gevoel van veiligheid biedt voor ambulancebroeders, omdat een geweldsaanval meestal slechts zeven seconden duurt, en een verwonding plaatsvindt in de eerste drie seconden,’’ stellen onderzoekers van de Engelse Rekenkamer in een studie naar geweld tegen ambulancepersoneel. In Engeland zijn betere resultaten geboekt met centrale deurvergrendeling en het direct terugtrekken van de ambulance als er geweld dreigt. In het openbaar vervoer blijkt menselijk toezicht van controleurs of conducteurs een goed effect te hebben op de veiligheid. Vakbond FNV wijdt een toename van het aantal geweldsincidenten in de trein dit jaar aan het vervangen van conducteurs door camera’s.

,,Het is een reflex om na grote incidenten te roepen om camera’s. Maar als niet goed is geregeld dat er íéts gebeurt met de camerabeelden, is er geen effect,’’ zegt Sander Flight van het Nederlandse onderzoeksbureau DSP. ,,Het live bekijken van beelden blijkt een bepalende factor voor het succes,’’ stellen onderzoekers van bureau Regioplan uit Amsterdam. In bussen en ambulances gebeurt dat niet. Volgens de diverse onderzoeken schrikken camera’s alleen daders af die vooraf een overtreding van plan zijn, zoals zakkenrollers.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #157 Gepost op: 17 september 2008, 09:09:13
http://www.ad.nl/binnenland/2617931/Zij_wijken_niet_voor_de_hufters.html

dinsdag 16 september 2008
Zij wijken niet voor de hufters
Door ROBIN ROTMAN en LAURA SCHALKWIJK

EINDHOVEN - Van verloskundige en ambulancemedewerker tot buschauffeur en brandweerman. Ze zijn de hufterigheid zat.
afbeelding vergroten V.l.n.r. de hulpverleners, buschauffeur Lex van Rennes, taxichauffeur Piet de Pijper, verloskundige Ilse van Houwelingen en brandweerman Ruud Peijs . FOTO KOEN VERHEIJDEN
De afgelopen weken kwamen ze in het nieuws doordat ze tijdens hun werk worden beschimpt, bedreigd en zelfs mishandeld. Agressie, frustratie en grote bekken zijn dagelijkse kost. Het AD sprak in Eindhoven met deze begeesterde publieke werkers. Ondanks de wanhoop: ‘We weigeren het bijltje erbij neer te leggen.’


Schop in gezicht


Verpleegkundige Patrick Nijman (37) van de ambulancedienst in Limburg krijgt regelmatig verbale bedreigingen naar zijn hoofd geslingerd. Drie weken geleden werd het écht spannend. ,,Een jochie probeerde me in het gezicht te schoppen. Ik wist hem op de grond te drukken en heb de politie gebeld. Dat was de eerste keer dat ik dat moest doen. Het liep goed af, maar normaal is het niet.’’

Nijman zit al 14 jaar in het vak en merkt dat de laatste jaren de dreiging tegen hem en zijn collega’s is toegenomen. ,,Ten eerste is de patiënt mondiger geworden. Dat is op zich goed, maar gaat nu zo ver dat ze zich soms pertinent niet willen neerleggen bij de mening van ons, de professionals.’’

De meeste last heeft hij van omstanders. ,,Soms kunnen we het nog verklaren doordat mensen te veel hebben gedronken. Of dat een moeder van een patiëntje uit emoties handelt. Maar het lijkt wel alsof de moderne omstander ons bedreigt om de aandacht naar zichzelf toe te trekken.’’

De oplossing? ,,Een camera in de ambulance is geen optie, want het zijn vaker omstanders die problemen veroorzaken. Ik zou zeggen: zwaardere straffen eisen én geven. Wat er met dat jochie is gebeurd? Hij en zijn ouders hebben hun excuses aangeboden. Ik heb daarom geen aangifte gedaan.’’


Ze (65+) zei: kutvent!


Buschauffeur Lex van Rennes (47) wordt regelmatig getrakteerd op scheldkanonnades. ,,Je bent al een hufter als je mensen eruit wilt zetten als ze niet betalen. Of als je vriendelijk zegt dat ze niet mogen eten. Het staat immers duidelijk aangegeven.’’ Verbazingwekkend genoeg is het niet alleen de ‘jeugd van tegenwoordig’ die hem uitscheldt. ,,In Eindhoven mogen ouderen in de daluren, dus na negen uur ‘s ochtends, gratis reizen.

Laatst wilde een oud vrouwtje voor negenen instappen zonder te betalen. Ik zei haar vriendelijk dat ze in dat geval moest bijstempelen. Ze werd boos en noemde me een kutvent. Ongelooflijk toch?’’ De nachtlijn, waar hij een paar jaar geleden nog voor was ingeroosterd, bestaat niet meer vanwege de vele vernielingen en geweld. Als het echt te erg wordt kan hij snel contact leggen met de politie en de centrale. Zijn ergste ervaring? ,,Eén keer hebben jongens een stoeptegel door de ruit gegooid. Moet je je voorstellen dat er iemand had gezeten.’’


Alarmknop en camera


Taxichauffeur Piet de Pijper (55) heeft een alarmknop en een camera ter bescherming. ,,Maar ja, iemand die écht kwaad wil? Gelukkig ben ik die persoon niet tegengekomen. Nog niet.’’

Want de chauffeur heeft in zijn eigen 32-jarige loopbaan nooit iets ernstigs meegemaakt. Dat komt naar eigen zeggen vooral door zijn eigen houding.

,,Mensen vertonen wel sneller hufterigheid, maar ik heb daar een oplossing voor: niet agressief terug doen. Gewoon rustig blijven, dan haal je de angel eruit. Zo werkt dat tenminste bij mij.’’

Volgens hem is er geen universele oplossing om onbeschoft gedrag tegen te gaan. ,,We willen toch niet naar een samenleving waar wij taxichauffeurs achter kogelvrij glas zitten? We krijgen wel vaak te maken met mensen die weglopen zonder te betalen. Eigenlijk zouden mensen vooraf moeten betalen.’’


Onbegrip


Volgens brandweerman Ruud Peijs (34) kun je prima je werk doen. Onder politiebegeleiding welteverstaan.

,,Tijdens oud en nieuw bijvoorbeeld. Dan willen we een vreugdevuur blussen als het gevaarlijk dreigt te worden. Gaan ze er met z’n allen voor staan met de mededeling dat we betaald worden van hun belastinggeld!’’ Op de kermis bijvoorbeeld: ,,Sommige exploitanten kunnen er niet tegen als we ze aanspreken op een attractie die vluchtroutes of de doorgang voor een brandweerwagen blokkeert. Dan gaan ze schelden.


De gemiddelde brandweerman heeft zeker een keer per jaar met agressie te maken, schat Peijs. „Ik heb weleens een barkruk naar mijn hoofd gehad toen ik een bar binnenkwam voor een inspectie. Ik had nog niets gedaan! Een andere keer probeerden we iemand uit een auto te zagen na een ongeluk. Dat werd ons bijna onmogelijk gemaakt door de mensen die al bevrijd waren en door de beknelde man zelf. Dat geloof je toch niet? De man kon pas door de ambulancemedewerkers worden behandeld nadat hij door de politie in de boeien was geslagen. Sommige mensen begrijpen niet dat we er voor hen zijn.’’


Manlief helpt


Verloskundige Ilse van Houwelingen (59) maakt zich zorgen over de generatie die ze nu zelf letterlijk de wereld in helpt. ,,Ik kom een moeder tegen die het heeft over paracetamol die ze er wel even inramt bij haar baby. Of een man die het heeft over een rond hoofdje dat vanzelf vierkant wordt, nadat hij het kind alle hoeken van het huis heeft laten zien.’’ Soms schakelt ze jeugdzorg in, nog voordat het kindje is geboren, omdat ze het niet vertrouwt. Die beginnen dan ook te zuchten: ‘o nee, niet weer hè’.’’


Soms gaan mensen schelden als ze hun zin niet krijgen. ,,Heel irritant. Daar zit je dan veertig jaar voor in het vak.’’ Soms is het heel intimiderend, ‘vooral in achterstandswijken’. ,,Toch ga je ze dan maar helpen. Wat moet je anders? Eén keer heb ik mijn man maar meegenomen. Die bleef in de auto wachten en stond klaar voor als het fout zou gaan. Raar eigenlijk.’’


Gelukkig is het in Eindhoven nog niet zo erg als in andere grote steden, zegt ze. Daar worden soms gewoon injectienaalden gestolen van collega’s, terwijl ze aan het werk zijn. ,,Injectienaalden!’’

Voor de duidelijkheid: ,,Ik laat me door niemand stoppen hoor. Ik voel me nog steeds bevoorrecht om het begin van een nieuw leven mee te maken. Die adrenaline! Ik weiger door hufterigheid te stoppen. Het is een breed maatschappelijk probleem, zegt ze met alle andere hulpverleners vandaag. Maar: ,,Wie doet er wat aan?’’


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #158 Gepost op: 22 september 2008, 17:11:10
Verdachte bedreiging ambulancepersoneel vrij
Uitgegeven: 22 september 2008 16:24

AMSTERDAM - De man die ervan wordt verdacht dat hij begin deze maand in Amsterdam-West ambulancepersoneel heeft bedreigd, is op vrije voeten.
 
De raadkamer van de rechtbank in Amsterdam heeft het verzoek van het Openbaar Ministerie tot verlenging van het voorarrest afgewezen, maakte een woordvoerster van de rechtbank maandag bekend.

De 20-jarige wordt door justitie verdacht van bedreiging van hulpverleners die zijn broer, die ernstig gewond was geraakt door een steekpartij, wilden helpen. Hij zou hebben gezegd dat hij hen zou doodmaken als zijn familielid kwam te overlijden.
 
Daarop legden medewerkers van het ambulancebedrijf Verenigd Ziekenvervoer Amsterdam (VZA) het werk vier uur lang neer.

Excuses

De man meldde zich daags na het incident zelf bij de politie. Voordat hij dat deed, bood hij nog zijn excuses aan het ambulancepersoneel aan op de lokale tv-zender AT5.

De politie pakte op de avond van de steekpartij een 18-jarige man op wegens vernieling. Hij kwam enkele dagen later al vrij. De 16-jarige verdachte van het steekincident ging uiteindelijk ook zelf naar de politie. Hij zit nog vast.

ZIE OOK:  05/09/2008 Bedreiger ambulancepersoneel biedt excuses aan  
 04/09/2008 Staking ambulancepersoneel van de baan  
 04/09/2008 Ambulancepersoneel Amsterdam dreigt met staking  

(c) ANP


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #159 Gepost op: 23 september 2008, 12:46:07
Politiestudent in bil gestoken

Het wordt GVD steeds gekker in dit baggerland uiteraard met dank aan de Links slapende sukkels van Harrie Potter en zijn vriendjes.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1988014/__Politiestudent_in_bil_gestoken__.html?pageNumber=4

binnenland
Politiestudent in bil gestoken
Een 19-jarige politieagent in opleiding is afgelopen weekend met een mes in zijn bil gestoken.
Het incident vond plaats aan de Driewegplein in Gouda, waar de student een supermarkt verliet.
De trainee, gekleed in burger, werd door een groep jongeren belaagd.
Hij probeerde zijn belagers duidelijk te maken dat ze de verkeerde persoon voor zich hadden.

Toen de student weg wilde fietsen, stak een van de jongens de man in zijn bil. "Ik steek je dood", riep de dader.
Het slachtoffer wist te ontkomen en vluchtte naar een woning in de buurt.
De bewoners belden de politie nadat de man zich had gelegitimeerd.

Twee van de daders (18 en 19 jaar) werden opgepakt.
De verwondingen van de trainee vielen mee. Na te zijn gehecht in het ziekenhuis kon hij naar huis toe.

De dader liet tijdens zijn verhoor weten dat hij zich 'vergist' had in persoon.
Hij wist niet dat het slachtoffer een politieagent in opleiding was.
 
BRON:
Telegraaf
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen