Ik moet mijn vorige reactie even nuanceren, want liet mij even gaan in mijn boosheid. Want de doodstraf als sanctie op agressiviteit en hufterigheid is natuurlijk buiten proporties.
Het is echter niet juist om te veronderstellen dat 'vroegah' nooit geweld voor kwam en dit geweld alleen iets is van de laatste jaren. Door alle vormen van communicatie wordt de wereld steeds kleiner en beland iedere vorm van afwijkend gedrag binnen no time op ons bordje. Daar zitten vast zaken bij waar we vroeger nooit van zouden horen. Daar zijn allerlei voorbeelden van. Iemand krijgt een bekeuring voor iets belachelijks (bijv. boterhamzakje in een afvalbak gooien), zoekt de publiciteit en binnen no time heeft iedereen daar een mening over. Zo ook allerlei vormen van normafwijkend gedrag.
Vroeger was het echt niet altrijd beter, in tegendeel. Neem Den Haag rond de jaarwisseling. Hele veldslagen vonden daar plaats. Ook in andere tijden van het jaar kon het heel onrustig zijn. Heb de foto's gezien van de ME-jeeps met agenten met getrokken pistolen die door de Ducdalfstraat (de 'Magneet')reden. De rellen bij voetbal waren op hun ergst in de jaren '70 en '80. Op terroristisch gebied maken wij ons nu misschien af en toe zorgen, maar iedereen vergeet gemakshalve dat we ons portie al in de jaren '70 kregen middels gewelddadige gijzelingen met doden in treinen, dde Franse ambassade, het Indonesisch consulaat, het provinciehuis in Assen etc. En wat dachten jullie van de grootschalige rellen in Amsterdam in de jaren '70, begin jaren '80 rond de krakers, met de grootschalige rellen (lees: het oproer) tijdens de huldiging van Beatrix als koningin als triest 'hoogtepunt'. Weet nog goed dat ik de volgende dag geschokt voor het eerst naar mijn huidige werkgever ging.
Dus 'vroegah' was inderdaad niet altijd beter. Edoch, geen reden om ons neer te leggen bij alle vormen van hufterigheid en agressie jegens politiemensen, ambulancebroeders, brandweermensen, onderwijzers, verpleegkundigen op de eerste hulp, scheidsrechters etc.
De oorzaak zal echt niet altijd zijn een slechte opvoeding, sociale achterstand of wat dies meer zij. Degene die de oorzaak 100% zou weten (en de remedie kennen ertegen) zou een rijk mens worden. Ben dus bang dat het nooit helemaal uit te bannen is en dat we zullen moeten accepteren dat dit iets is dat nooit zal verdwijnen. Strenger straffen is niet altijd een oplossing. Kijk naar de USA, waar de meest draconische straffen staan op feiten waar we hier wellicht dienstverlening opleggen en waar het lijkt alsof de een helft van de bevoling de andere helft bewaakt in gevangenissen. De fluwelen handschoen is evenmin een oplossing en doet bovendien afbreuk aan ons rechtsgevoel.
En ondertussen blijven wij ons bij ieder geval van agressie opwinden. Terecht, maar geen leuk vooruitzicht........