Het klopt dat de politie je niet kan staande houden voor alleen het auteursrecht op de BZK striping.
ECHTER, is het onze taak om de (oa. Wegenverkeers)wet te handhaven. Dit betekend zoals Jerommeke al zei dat wij de reflectie mogen controleren of deze voldoet aan het regelement voertuigeisen, bijv. juiste kleur hiervan. Mijn ervaring is dat er bedrijven zijn die graag op overheidsdiensten willen lijken, gebruik maken van de BZK striping en ook allerlei signaleringen op het voertuig monteren die niet zijn toegestaan (blauwe lampen/knipperende koplampen etc.)
Met deze ervaring in mijn achterhoofd controleer ik dus deze voertuigen voor een taak die binnen mijn werkzaamheden valt en maak ik gebruik van de bevoegdheden die ik voor deze taak heb. Ik vind het dan ook niet erg respectvol om meteen te gaan roepen dat mensen misbruik zouden maken van hun bevoegdheden.
Daarbij wil ik opmerken dat wij niet alleen ambsthandelingen uitvoeren uit strafvordering maar ook algemene maatregelen van bestuur en ook onder andere de Wet op Economische Delicten.