Hallo,
Ik ben werkzaam bij een verkeersdienst van de politie en o.a. belast met de uitvoering en inrichting van de voertuigen.
De tweetonige hoorn komt inderdaad uit "Brussel"
de "alternerende koplampen", werken fantastisch, zijn ontzettend goed zichtbaar....maaar..... verboden.....
(nu moet ik de eerste agent nog tegenkomen die er voor bekeurd...maar goed.. kost ongeveer EUR 45,=)
officieel, mag een hulpverleningsvoertuig voorzien zijn van 1 blauwe lamp die uit alle richtingen zichtbaar is, als dit door de bouw van het voertuig niet mogelijk is, door 2 lampen.
(brndweerauto's mogen tevens aan de voorzijde op 1.20m hoogte 1 blauwe lamp hebben .)
Wel kun je ter vervanging van het "groot licht knipperen"met de hand, een voetschakelaar laten monteren, kun je de handjes aan het stuur houden en met de voet OF de 2 toon inschakelen/versnellen OF een lichtsignaal geven.
Je kan bijv. blauw aanzetten, de 2-toon (naast de permanente schakelaar) op het voetpedaal aanzetten, en de versneller schakelen over de claxonschakelaar in/op het stuur.
Daarnaast hebben de led's in de spiegels ook een geweldig effect.
Laat je niet verleiden tot de oscilaser ofwel de "wiebellamp"in de grille... erg snel stuk en werking in de praktijd minimaal...
Er is een nieuwe "regeling optische en geluidssignalen" deze ligt nu ter beoordeling bij de "blauwe driehoek". Alleen....van deze worden wij ook niet vrolijker...
Blauw/rood is reeds onderzocht door het Politie Verkeersinstituut..... heeft geen meerwaarde.
Beste is combinatie van blauw zwaai en flitslicht.