Zuilense brandweerman krijgt eigen preventieprogramma bij RTL 7 “Met dit programma is mijn droom uitgekomen”De Zuilense Cor Kraaijenhagen (in het dagelijkse leven beroepsbrandweerman in Utrecht op Post Oost) is in brandweerland al bekend door zijn brandpreventieshows tijdens open dagen van kazernes.
Vanaf 17 december kan echter heel Nederland hem leren kennen.
Vanaf die dag presenteert hij op RTL 7 wekelijks zijn eigen voorlichtingsprogramma
Brand!!! Al tientallen jaren zet Cor Kraaijenhagen zich naast zijn werk als brandweerman in voor brandpreventie. Hij heeft zijn eigen container ontworpen, met daarin een complete keuken, waarmee hij door het hele land demonstraties geeft. Zijn boek met verhalen en tips is goed gelezen en hij is sinds dit jaar lid in de Orde van Oranje Nassau. Deze maand is echter het hoogtepunt van zijn werk.
Vanaf zondag 17 december is hij rond 12.15 uur 's middags op RTL 7 te zien met zijn eigen programma over brandpreventie.
Cor :"
Hiermee hoop ik nog meer mensen te bereiken. Ik wil hen een spiegel voorhouden over wat er allemaal kan gebeuren, op een licht komische en laagdrempelige manier."
Om dit te illustreren praat hij ook met mensen die brand hebben gehad. "
We hebben het over de oorzaak van de brand en hoe het voorkomen had kunnen worden." Ook gaat hij de brandweer op de kaart zetten. "
Ik wil laten zien dat het een mooi, maar ook gevaarlijk beroep is."
Kraaijenhagen bedacht dit programma zes jaar geleden en werkte al snel samen met een productiebureau. "
Het duurt helaas heel lang voordat zoiets daadwerkelijk van de grond komt", weet hij nu. "
Je moet een zender vinden die geïnteresseerd is en sponsors die het willen betalen. Een paar weken terug hebben we eindelijk groen licht gekregen en zijn meteen aan de slag gegaan. De timing is overigens perfect: op 24 december kunnen we inspelen op kerst, de 31e op Oud en Nieuw en de gevaren van vuurwerk."
Brandweerman Cor reist met zijn busje het hele land door voor het televisieprogramma
Brand!!!OPEN ARMEN In tegenstelling tot zijn demonstraties, presenteert hij dit programma samen met presentatrice Esther Duller. Dat is voor hem even wennen.
"
Ik ben gewend om solistisch te werken. Maar het is wel goed voor het programma. Als bewoners niets vragen, kan zij dat doen. Deze wisselwerking maakt het een stuk levendiger."
De twee presentatoren reizen hiervoor het hele land door en gaan op bezoek bij willekeurige korpsen. Ze doen dit in een twintig jaar oud brandweerbusje, dat ze te leen hebben gekregen van een korps uit Losser.
"
We hadden dat in een luxe Mercedes kunnen doen, maar dit past veel meer bij mij."
Ze worden overal met open armen ontvangen. De meeste korpsen kennen Cor ook van zijn demonstraties en hij is daardoor een graag geziene gast. "
We waren onlangs in Hellevoetsluis. Die jongens hadden speciaal voor onze komst alle auto's gepoetst. Fantastisch was dat."
Met dit programma is zijn droom uitgekomen. Het is voor hem ook aanleiding om het iets rustiger aan gaan doen. "Maar stoppen is geen optie hoor. Ik ben hier nog lang niet klaar mee."
INFO Het programma
Brand!!! is vanaf zondag 17 december zes weken lang rond de klok van 12.15 uur te zien op RTL 7.
Uitzendingen:
zondag 17 december bij RTL 7, tussen 12.15 en 12.45 uur.
zondag 24 december bij RTL 7, tussen 12.15 en 12.45 uur.
zondag 31 december bij RTL 7, tussen 12.00 en 12.30 uur.
zondag 7 januari bij RTL 7, tussen 12.40 en 13.10 uur.
zondag 14 januari bij RTL 7, tussen 12.40 en 13.10 uur.
zondag 21 januari bij RTL 7, tussen 12.40 en 13.10 uur.
Meer informatie over Brandweerman Cor is te vinden op
www.brandweermancor.nl.