De Reddingsbrigade Huizen is zomer én winter bij nacht en bij ontij in 99% van alle gevallen binnen 7 minuten op het water en de andere 1% binnen een kwartier. Dat betekent binnen 10 minuten overal op het Gooimeer ter plaatse.
Als dit Huizen lukt met 25 vrijwilligers, moet dat voor de andere reddingsbrigades ook mogelijk zijn. Voorwaarde is dat je wordt gezien als volwaardige partneren een vraagt een slimme inzet en politiek spel. Zoals de burgemeester je beschermheer maken.
En als de brandweer zegt je taak over te kunnen nemen op het juiste moment een stapje achteruit doen en een en ander fout kunnen laten lopen om aan te tonen dat ze er nog niet klaar voor zijn.
.
Als ze zeggen dat ze alle waterincidenten onder de OVD willen laten vallen deze 14 keer op de zondag middag opbellen over een surfer in problemen en: "wat zijn Uw bevelen"...
Je moet niet alleen kunnen redden maar ook kunnen verkopen.
De lijst met geredden van de reddingsbrigades hier is lang, heel lang. En geredden daar versta ik onder iemand uit het water halen die de kans had anders te zullen verdrinken. Niet een surfer die op z'n plank ligt en neit meer terug kan komen. Dat is hulpverlening.
En ook de politie begrijpt het niet altijd helemal hoor, bekeuren om dat je met meer dan 9 km per uur naar een omgeslagen zeilboot vaart... (zo, hebben die ook een veeg uit de pan, ja ik weet het Rescue dit is communicatief niet zo sterk en er onstaan wat verbeterpuntjes
).
En Kees, met de woorden van de direkteur van de KNRM: er zijn drie reddings fases: Allereerst moet je jezelf redden*. Dan komen de passanten. En pas als de eerste twee falen komen wij in beeld.
Die houding daar maak ik een diepe buiging voor en als ik een pet had nam ik 'm daarvoor af...
Henk
* he, er schiet me zo ineens het woord preventie te binnen