http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1783350.eceClub Imax hekelt politie na schietpartij
Door DAAN HAKKENBERG
ROTTERDAM - Club Imax heeft geen goed woord over voor het politieoptreden bij de schietpartij in de discotheek in de nacht van zaterdag op zondag.
afbeelding vergroten Interieurfoto Club Imax. FOTO INTERNET
Het verzoek aan de agenten om in te grijpen in de club werd volgens Club Imax in de wind geslagen.
Volgens Club Imax-uitbater Ronald Molendijk bleven de agenten buiten op het moment dat in de discotheek gevochten werd. Pas nadat schoten waren gelost en Club Imax door het personeel was ontruimd, zette de politie voet over de drempel. Bezoekers van de optreden van de Antilliaanse bands No Game en Q -Sign bevestigen het verhaal. ,,Pas toen iedereen weg was kwam de politie binnen om hulzen te zoeken,’’ aldus een van aanwezigen.
Molendijk: ,,Het is de politie gevraagd om naar binnen te gaan, om de boel te sussen. Maar wij moesten eerst de zaak ontruimen,’’ zegt hij daags na het incident. Volgens hem waren er ruim 300 bezoekers. Molendijk zegt dat voorgaande feesten met Antilliaanse bands probleemloos verliepen.
De politie ontkent de lezing van Molendijk. Volgens een woordvoerder zijn de agenten naar binnen gegaan, nadat een vechtpartij op de stoep was beslecht. ,,Maar het grootste deel van de mensen was al weg.’’ De politie heeft de schutter niet kunnen pakken en ook bij het stoppen van de vechtpartijen voor de deur zijn geen arrestaties verricht.
Volgens burgemeester Ivo Opstelten zou Club Imax de komende twee weken de deuren vrijwillig sluiten. Molendijk heeft zelf pas gistermiddag ingestemd met het verzoek vanuit het stadhuis. ,,Wij wisten officieel van niets, maar ik wil meewerken aan het onderzoek. maar ik mag ik vrijdag wel open voor een feest van de Kunstweek. Daar ben ik blij mee,’’ zegt hij over de uitzondering bij de tijdelijke sluiting.
Molendijk wijst erop dat alle bezoekers zaterdagnacht gefouilleerd werden en dat er bij de deur detectiepoortjes stonden. De schutter zou via de noodingang naar binnen zijn gekomen. ,,Dit is de eerste keer dat er zoiets gebeurd, maar hoe moet je dit in godsnaam voorkomen. Je verantwoordelijkheid houdt ergens op. We kunnen het ook niet voorkomen als er een meteoor op Club Imax valt.’’