Uit de media 2007

Auteur Topic: Uit de media 2007  (gelezen 461430 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2330 Gepost op: 12 december 2007, 10:56:54
Brandweer moet binnen 8 minuten arriveren
DEN HAAG - De brandweer moet voortaan meestal binnen 8 minuten aankomen bij een incident. Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) heeft woensdag aangekondigd dat ze die verplichting wettelijk wil vastleggen. Ter Horst reageert met haar voorstel op een inspectierapport waaruit blijkt dat de opkomsttijd van de brandweer fors is toegenomen.
De brandweer had vorig jaar vaak tussen de 12 en 15 minuten nodig om te arriveren. Bij 70 procent van de branden duurde het 8 minuten of langer voordat de hulpdienst ter plaatse was.
In 2000 werden de 8 minuten in minder dan de helft van de gevallen overschreden.

Vuistregel
Momenteel staat nergens in de wet voorgeschreven hoe snel de brandweer bij een incident moet zijn. Als vuistregel geldt al wel dat de brandweer binnen 8 minuten na de melding ter plaatse arriveert. Voor woningbranden in de historische binnenstad geldt een opkomsttijd van maximaal 6 minuten.

Rotondes
De brandweer heeft de laatste jaren meer moeite om snel uit te rukken, omdat vrijwilligers verder van de kazerne zijn gaan werken. Daarnaast hinderen verkeersmaatregelen zoals rotondes, drempels en paaltjes een snelle opkomsttijd.
Dat concludeert de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) in een woensdag gepubliceerd onderzoek.

Files
De inspectiedienst heeft tips gegeven om de opkomsttijd te verkorten. Brandweervrijwilligers zouden files op weg naar de kazerne kunnen vermijden door met de brommer te komen.
Ook kunnen vrijwilligers overdag worden ingedeeld bij een kazerne in de buurt van hun werk, terwijl ze in de avonduren opgeroepen kunnen worden voor een brand in de omgeving van hun woonhuis.

Slimme locaties
Daarnaast moeten kazernes overwegen om een deel van hun blusvoertuigen paraat te houden op slimme locaties in hun regio, met bemanning in de buurt.
Op die manier kan de rijtijd naar een incident worden verkort. Met datzelfde doel zou de brandweer moeten meepraten over verkeersbelemmerende maatregelen in een gemeente.

Beton
Minister Ter Horst wil de verplichte opkomsttijd van 8 minuten overigens niet in beton gieten. Het kan nodig zijn om voor sommige gebouwen een kortere tijd voor te schrijven. In andere gevallen zou de brandweer juist een langere opkomsttijd kunnen aanhouden.
www.nu.nl


Gast48368

  • Gast
Reactie #2331 Gepost op: 12 december 2007, 10:58:34


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2332 Gepost op: 12 december 2007, 16:11:22
Brand leidt tot aanrijdingen hulpdiensten
DEN HAAG - De melding van een brand in Den Haag heeft woensdag twee aanrijdingen van hulpdiensten tot gevolg gehad. Agenten die met loeiende sirene op weg waren naar de binnenbrand, werden op de kruising van de Stadhouderslaan en President Kennedylaan aangereden door een onoplettende automobilist.
 
De 25-jarige bestuurder van de politieauto kwam met de schrik vrij en zijn 45-jarige collega raakte lichtgewond.
Ook de 31-jarige bestuurder van een motorambulance die zich naar deze aanrijding spoedde, kwam daar niet heelhuids aan. Op het Stadhoudersplantsoen raakte hij een auto en kwam ten val. De ambulancemedewerker is met heupletsel naar het ziekenhuis gebracht.
Dat liet de politie woensdag weten.
www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2333 Gepost op: 12 december 2007, 21:02:47
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2770427/_Doodgereden_jongen_lag_op_straat__.html?p=2,2

'Doodgereden jongetje lag op zebrapad'
AMSTERDAM -  De 8-jarige jongen die op 30 november in Maastricht is doodgereden en meer dan 10 kilometer onder een auto werd meegesleurd, lag al voor de bizarre aanrijding gestrekt op het zebrapad.
Foto: Foto: L1

Dat maakte verkeersofficier van justitie Anneke Rogier woensdagavond bekend. Amir Mohamed Ibrahim verdween vorige week vrijdag spoorloos. Een 61-jarige vrouw uit Eijsden vond zijn stoffelijk overschot een dag later onder haar auto nadat ze haar auto uit de garage bij haar woning had gereden. Het levenloze kind bleef in de garage liggen. De vrouw belde vervolgens de politie.

„De auto van de verdachte is niet gewassen of schoongeveegd. Wij hebben geen aanwijzingen dat de bestuurster onder invloed van alcohol reed”, zei Rogier. Justitie verdacht haar van het veroorzaken van een aanrijding met dodelijke afloop.

Nu is gebleken dat het jongetje al gestrekt op de grond lag op het moment van de aanrijding. Dat verklaart het verhaal van de vrouw dat ze alleen een schokje had gevoeld. "Ik heb die jongen niet gezien", vertelde ze eerder. "Ik dacht dat ik over een klein voorwerp was gereden en schonk er geen aandacht aan."

Haar BMW beschikte niet over een afdekplaat onder het motorblok, en het kind is daaronder blijven hangen. Waarschijnlijk is het overleden aan inwendige bloedingen, aldus Rogier, die benadrukte dat de bestuurster het kind niet heeft aangereden.

De bestuurster blijft wel verdachte, maar is niet aangehouden, zei Rogier. Zij praatte eerder woensdag met zowel de verdachte als met de familie van het slachtoffer. De moeder van de verongelukte Amir liep halverwege het gesprek weg, de vader bleef wel. De Somalische familie van het kind was zeer geëmotioneerd, zei Rogier.

Of het jongetje lang heeft moeten lijden, is nog onbekend. Rogier kon niet zeggen hoe en in welke positie het kind onder de auto heeft gehangen en over de weg is meegesleurd. De vrouw reed overigens niet over de A2 vanuit Maastricht naar Eijsden, maar over een binnenweg langs de Maas.

De politie heeft nog geen enkel idee hoe de jongen op de grond terecht is gekomen. Het slachtoffer is mogelijk gestruikeld, aangezien getuigen hem hebben zien rennen.

Amir was weggelopen nadat hij ruzie had gehad met zijn zusje.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2334 Gepost op: 12 december 2007, 21:03:41
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2769145/_Brandweer_redt_moeder_en_kind_uit_modder__.html?p=7,2

wo 12 dec 2007, 17:30
Brandweer redt moeder en kind uit modder

HEINKENSZAND -  In Heinkenszand heeft de brandweer woensdagmiddag een moeder en kind uit de modder gered. Dat heeft de politie bekendgemaakt.

Een 7-jarig jongetje was aan het spelen op een braakliggend terrein en kwam tot zijn middel vast te zitten de modder. Zijn moeder probeerde hem te redden, maar werd zelf ook vastgezogen. De brandweer moest eraan te pas komen om het duo te bevrijden.

De politie heeft het terrein inmiddels afgezet om meer ongelukken te voorkomen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2335 Gepost op: 15 december 2007, 11:04:44
http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2007.349.01

Aanrijding met spookrijder op A4/A58
15 december 2007, 10:03
Kort na half zeven zaterdagochtend heeft zich een ongeval voorgedaan op de A4/A58 richting Bergen op Zoom. Het ongeval gebeurde op de toerit Hoogerheide en werd veroorzaakt door een spookrijder. Bij de aanrijding raakte tenminste één inzittende bekneld. De brandweer is naar de plaats van het ongeval gegaan om het beknelde slachtoffer te bevrijden.

Kort voor de melding van de aanrijding kwamen twee meldingen binnen van een spookrijder, maar de tijd tussen deze meldingen en de melding van het ongeval was zo kort dat de melding van de spookrijder niet meer uithoefde.

Om tien uur is de toerit vrijgegeven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2336 Gepost op: 15 december 2007, 13:10:03
http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article1898025.ece?nscategory=dichtbij

zaterdag 15 december 2007
'Ze is uit mijn handen gerukt'
Door FRANK VAN DEN ELSEN

DORDRECHT - Wat is belangrijker, vraagt de Dordtse Lalizer Turan zich af: ,,Eén kinderleven, nog meer kinderlevens, of de kosten voor de aanleg van stoplichten of een échte drempel, om ongelukken te voorkomen?’’ ,,27 november 2007 was de ergste dag van mijn leven,’’ zegt de 26-jarige alleenstaande Lalizer.

De dag begon goed. Het was haar eerste stagedag bij de afdeling Toezicht van de gemeente Dordrecht. ,,Ik was vrolijk toen ik mijn oudste twee dochters uit de naschoolse opvang ging halen. De meisjes waren ook blij.’’

Met z’n drieën wandelden ze terug richting Vogelbuurt. Lalizer: ,,Bij de oversteek op de Noordendijk, zei ik: dames, wachten, achter mij. Want auto’s stoppen daar niet. Ik zette zelf een eerste stap op het zebrapad, mijn jongere dochter links van me, Merve rechts. Die auto zag ik al van links aankomen toen hij nog ter hoogte van de eerste ribbel was, die veel verderop op de weg weg staat. Ik zocht oogcontact en stak mijn hand omhoog richting die auto. Maar hij remde totaal niet. Ik bleef staan en hij reed voluit door, centimeters voor mij langs. Merve stond pal naast mij, tegen mijn uitgestrekte arm aan. Zij liep niet vooruit, ze was altijd waakzaam. Het leek alsof de auto een soort boog maakte, hij schepte Merve gewoon naast mij vandaan. Ze is letterlijk uit mijn handen gerukt.’’

Merve (7) werd met haar hoofd op de stoeprand geworpen, de auto kwam nog verderop tot stilstand. Lalizer beschrijft hoe ze naar haar dochter rende en haar op de weg half op schoot trok.

,,Die man is uitgestapt en heeft zwijgend naast me gestaan, tot de politie kwam. Verschillende mensen hielpen. Iemand belde de politie, een mevrouw nam mijn andere dochter bij zich. Ik wilde bij allebei tegelijk zijn, maar dat kon niet. Een ander zocht naar een hartslag bij Merve. Er kwam zo veel bloed uit haar neus en mond.’’

Toen de opgeroepen trauma-arts Lalizer niet veel later zei dat ze ‘met het ergste van het ergste’ rekening moest houden, wist ze dat diep van binnen al.

,,Ik had, toen ze bij me lag, gezien dat haar ene oog nog een beetje open was en ineens naar boven draaide. Toen wist ik al: die is weg.’’

Wat volgde, waren negen wanhopige dagen waarin Merve tussen dood en leven verkeerde en Lalizer 24 uur per dag tussen de rookkamer van het Sophia Kinderziekenhuis en Merves kamer heen en weer liep.

,,Op de dag na het ongeluk zeiden de artsen al dat ze het niet zou redden en ze wilden me daarop voorbereiden. Ik snapte het wel. Zij hebben hun procedures, maar ik had nog hoop. Heel af en toe ademde Merve een beetje mee met de apparatuur. Dat was voor mij een teken van leven. Er waren daar verschillende ouders in dezelfde situatie. Soms zaten we bij elkaar. Nederlanders, Turken en Marokkanen, met verschillende geloven, maar met dezelfde hoop. De hoop van een ouder.’’

Het mocht niet baten. De hersenactiviteit was op zeker moment nog maar zo minimaal, dat Lalizer niet anders kon dan instemmen met het staken van de behandeling. Dat was op donderdag 6 december.

De moeder wil niet dat de dood van haar kind ’zo maar voorbij gaat’. ,,Er moet wat mee gebeuren, er moet een doel worden bereikt. Wat ik wil, is dat er niet nog meer zinloze slachtoffers komen. Ik wil, nee ik eis, dat er een stoplicht komt. Wanneer gaat een gemeente beseffen wat belangrijk is? Ja, er is een zebrapad, maar blijkbaar is het niet genoeg. Hoeveel moeten er nog gaan? Dagelijks steken honderden kinderen daar over.’’

Het leven van Lalizer ligt in duigen, maar ze moet er zijn voor haar beide andere dochters. ,,De oudste stelt me vragen, maar ik weet de antwoorden niet. Ze is nog niet terug naar school geweest, maar ik ben bang dat ik haar niet durf te brengen.’’ Lalizer is pas één keer op de ongevalsplek terug geweest. ,,Je denkt bij elke auto dat hij doorrijdt.’’

Over Merve zegt ze: ,,Ze had dromen, dromen waar ik haar altijd in steunde. Ze was zacht, lief. Ze was alles voor me, dat is me ontnomen. Ik realiseer het me nog niet. Ik weet niet wat het is, ik voel zo veel pijn. En blijf me maar afvragen: waarom was hier nog niets aan gedaan en waarom wordt er nog steeds niets aan gedaan?’’

Haar roep om maatregelen ligt als het goed is al op het bureau van burgemeester Bandell, maar het standpunt van de gemeente is weinig hoopgevend. ,,Ik moet nu doorzetten,’’ spreekt Lalizer zichzelf toe. ,,Huilen kan later ook nog.’’


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #2337 Gepost op: 15 december 2007, 16:48:41
Op Zaterdagochtend is in Amsterdam ter hoogte van het metrostation amstelveenseweg door nog onbekende oorzaak een treinstel van de nederlandse spoorwegen door een stootjuk heen geschoven.
Het treinstel is vervolgens voor een groot deel over het opstakel heen geschoven, waarbij alle instalaties aan de onderkant van de trein werden weggeslagen.
De hersporingsdienst van nedtrain heeft samen met de firma Saan de trein met behulp van twee grote kranen weer herspoort.
Door dit ongeval was er geen treinverkeer mogenlijk tussen Schiphol en Duivendrecht, dit werd omgeleid.



meer foto's op www.mhlmedia.com
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #2338 Gepost op: 15 december 2007, 18:25:36
Straks in Eén Vandaag (NLD 1) een reportage over waarom de Traumahellicopter ook 's nachts moet vliegen. De reportage is na afloop terug te zien op de website van Eén Vandaag; http://www.eenvandaag.nl/


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2339 Gepost op: 16 december 2007, 11:03:04
http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=6639

Politie: 'drive-in' kerk Bunschoten gewenst

Vooral de Nederlands Gereformeerden in Bunschoten parkeren beroerd
WO 11 mei 2005 | 10.10
''Als het mogelijk zou zijn de heilige koe mee te nemen het bedehuis in, zou het volgens ons ook zeker gebeuren.'' De twee wijkagenten van Bunschoten-Spakenburg, zelf kerkgangers, schamen zich diep voor het ronduit asociale gedrag van veel plaatselijke kerkbezoekers. ''Hiermee slaan we een slecht figuur.''

Ooit schreven wijkagenten André van Oort en Henri Zomer al eens een voorstel voor een drive-in kerk in het superchristelijke dorp. En dat is niet eens helemaal een grap. ''Zoals er in Amerika drive-in bioscopen zijn. Een gat in de markt wellicht.''

De politie weet het werkelijk niet meer. In Bunschoten-Spakenburg staat bij wijze van spreken op elke straathoek een groot kerkgebouw, maar toch presteren veel dorpelingen het steevast met de auto te komen. Bonnenregens halen maar weinig uit. Onder luid gemopper op de politie worden de boetes betaald, maar na een tijdje is het weer helemaal mis. Sodom en Gomorra is het, als het op parkeren aankomt. De wijkagenten sommen op: ''Massaal parkeren in de groenstroken, in bochten, op hoeken van straten, voor uitritten. Dubbel parkeren, op invalidenparkeerplaatsen en ook andere parkeerverboden worden aan de laars gelapt.'' De politie, hoe goed ook ingeburgerd in de dorpsgemeenschap, begrijpt het niet. ''Wij zijn ervan overtuigd dat dezelfde mensen dit door de week absoluut niet in hun hoofd zouden halen.''

Het wildparkeren zorgt zelfs voor mogelijk levensbedreigende situaties. Vooral bij de Nederlands Gereformeerde Westerkerk aan de rand van de polder is het vaak mis. ''Als daar ooit een brandweerwagen met spoed heen moet, komt hij zeker vast te zitten.''

Dominee D. Fijan van de Westerkerk erkent het probleem, maar weet eigenlijk geen oplossing. ''Sommigen moeten wel met de auto komen, bijvoorbeeld omdat ze slecht ter been zijn. Maar veel mensen zijn er makkelijk in.'' Het gaat ook om het 'zien en gezien worden' in de zaterdags fris gepoetste bolide, denkt Fijan. ''Dat speelt hier zeker een rol.'' De eigenwijze volksaard trouwens evenzeer, wars van regeltjes. Bij de Christelijk Gereformeerde Fonteinkerk wordt ook wel eens iemand uit de kerk geroepen om de weg weer vrij te maken. Predikant J. Starreveld denkt dat eigenlijk alleen de oud-gereformeerden in het dorp het écht goed voor elkaar hebben. ''Het is vooroorlogs, maar op wielen naar de kerk is daar nog steeds verboden.''

De politie gaat foutparkerende kerkgangers deze maand intensief bekeuren.

Bron: Gooi- en Eemlander