Shit, geen wiel meer onder de autoDE MEERN - Met de slaap nog in de ogen wandel je naar je auto voor weer een nieuwe werkdag.
FOTO MARNIX SCHMIDT
Shit, geen wielen meer te bekennen.
Het overkwam fotograaf Marnix Schmidt gisteren. ,,Dat is toch vrij lullig wakker worden. Wil je op pad, staat je auto op bakstenen. Terwijl ik in een tien jaar oude auto rij.’’
Schmidt parkeert z’n auto niet pal voor de deur, maar een paar honderd meter verderop. In de nacht hebben de dieven toegeslagen. ,,Lichtmetalen velgen weg, zonder dat iemand wat gehoord heeft. Ze hebben het heel netjes gedaan. De doos waar de nieuwe bakstenen uit kwamen, lag er nog bij.’’
De dealer van Schmidt, garage Van Oord in Leidsche Rijn, weet te vertellen dat lichtmetalen velgen nieuw zo’n 400 euro per stuk doen. Beveiligen met slotbout heeft geen zin. ,,Als de dieven ze willen hebben, houdt niets ze tegen.’’
En dit soort diefstallen beperken zich niet tot gewone burgers. Ook de garagebedrijven hebben er ook last van.
Guus Wesselink van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) kan niet vertellen hoe vaak onderdelendiefstal voor komt. ,,Dat wordt niet centraal bijgehouden.’’
Kan best zijn dat de diefstal op bestelling is gebeurd, zegt hij. ,,Maar het kan ook dat ze de auto hebben zien rijden en zin hadden in de velgen. Dat spul is goed verkoopbaar op marktplaats, in de kroeg of bij een sloperij.’’
Werkelijk alles wat verhandelbaar is, wordt van of uit de auto gehaald, weet hij. Ook buitenspiegels, bumpers en zelfs airbags. ,,Experts krijgen ze er zo uit. Ik ken een garage waar ze er 32 in één nacht gestolen hebben. Ik heb begrepen dat dit steeds vaker gebeurt.’’
Woordvoerder Aling van de politie is genuanceerder. ,,Diefstal van onderdelen is van alle tijden en gebeurt niet al te vaak. Lichtmetalen velgen zijn een tijdje hot geweest, maar nu heeft een beetje middenklasser ze er standaard onder zitten.’’
Marnix Schmidt kan inmiddels weer rijden. Z’n garage heeft voor vier nieuwe wielen gezorgd. ,,Ik heb gelukkig verder geen schade, maar ik had liever gehad dat ze mijn auto maar helemaal hadden meegenomen. Dat is toch makkelijker.’’
http://www.ad.nl/utrecht/stad/article1346820.ece