Reddingsverslagen KNRM & reddingsbrigade 2007

Auteur Topic: Reddingsverslagen KNRM & reddingsbrigade 2007  (gelezen 43496 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #130 Gepost op: 19 september 2007, 21:41:04
Enkhuizen, 19 september 2007
33 opvarende gered van zinkend charterschip
  

  
  
Uitgevaren met de KNRM Reddingboten Watersport en Rien Verloop voor een zeiljacht met roerschade anderhalve mijl zuid van Enkhuizen. Als beide reddingboten in de sluis liggen om geschut te worden komt er een nood oproep binnen van charterklipper Almere ; ze hebben de boei EA-1 geraakt en maken water, aanboord zijn op dat moment 31 Duitse gasten en twee bemanningsleden. Direct word er met spoed door geschut en zet de Watersport koers richting opgegeven positie. de Rien Verloop gaat richting het jachtje met roerschade en zal dit naar Enkhuizen slepen.

Het Kustwachtcentrum heeft inmiddels ook KNRM Station Marken en reddingsbrigade Warder gealarmeerd en deze zijn beide zeer snel onderweg met extra pompen. Waneer de Watersport 20 minuten na de noodoproep terplaatse is worden er drie bemanningsleden overgezet met een mobilepomp en word er gestart met het leeg pompen van het voorschip. Als de beide boten van station Marken terplaatse zijn zetten deze ook twee pompen over en reddingbrigade Warder zet ook nog een pomp over. De Reddingboot Watersport is op dat moment on-scene Coördinator en besluit tot het evacueren van de passagiers, gezamenlijk met de Frans Verkade van station Marken worden de 31 gasten van boord gehaald en veilig overgezet op het charterschip de Gouwzee welke ze naar de haven van Hoorn zal brengen.

De reddingboot Rien Verloop is klaar met het jacht met roer schade en komt ook richting de Almere voor assistentie.  Op de Almere zijn dan nog de schipper met zijn maat en zeven KNRM opstappers druk bezig het schip drijvende te houden. Het schip zet volle kracht richting de dijk om het daar op een ondiepte zetten echter de vier pompen aanboord kunnen het binnenkomende water niet voor blijven het schip begint gevaarlijk slagzij temaken en loopt uit zijn roer, met spoed wordt dan ook over gegaan tot evacuatie van iedereen aan boord met achter laten van de spullen. Waneer iedereen veilig aanboord van de Watersport is brengt deze de schipper en zijn maat over naar charterschip de Gouwzee, bij het wegvaren zinkt de Almere naar de bodem van het Markermeer op positie 52.36.407n - 05.07.511o.Aangekomen bij de Gouwzee worden ook nog drie leden van de KNRM overgezet voor begeleiding naar de haven van Hoorn alwaar de Brandweer en de GGD klaar staan voor opvang.

De achtergebleven reddingboten rest niets anders dan het opvissen van rond drijvende spullen. Als even later het Rijkswaterstaat vaartuig Breezand terplaatse is word er een olie scherm rond het schip aan gebracht en een wraklicht geplaatst.De waterpolitie is opdat moment ook terplaatse en aan hun word het incident overgedragen.Alle reddingboten keren retour naar hun stations en de Watersport gaat naar de haven van Hoorn om hun bemanningsleden op te halen en de geborgen spullen aan land te brengen.Om zes uur zijn de reddingboten Watersport en Rien Verloop weer terug op hun Station

 

Alarm 14.10u   Wind  ZW 5  Actie 84 en 85


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #131 Gepost op: 14 oktober 2007, 13:23:43
http://www.telegraaf.nl/binnenland/72899221/Inspecties_van_alle_zeeschepen_in_2011.html

zo 14 okt 2007, 12:06
Inspecties van alle zeeschepen in 2011

LISSABON - De EU is begin 2011 klaar om zeeschepen in de EU-havens minstens eenmaal per jaar te inspecteren op zeewaardigheid. Dat verwacht directeur Willem de Ruiter van EMSA, het EU-agentschap voor veiligheid op zee.

Het systeem moet de scheepvaart een stuk veiliger maken. Nu krijgen sommige schepen vaak inspecties, maar andere glippen steeds tussen de controles door.

Het EMSA in Lissabon werkt nu aan een gegevensbank met alle controles, om dubbele inspecties te voorkomen. „Invoering begin 2011, dat moet kunnen”, zegt De Ruiter. Ministers van Verkeer van de EU-landen zijn in december al akkoord gegaan met het idee voor een nieuwe inspectiemethode, maar nog zonder zich vast te leggen op een datum. Juristen gaan nu met een stofkam door de tekst van een nieuwe richtlijn. „Dan hebben de landen nog drie jaar om alle maatregelen echt op te zetten”, zegt De Ruiter.

De inspecties zijn bedoeld om grote ongelukken met wrakkige scheepjes te voorkomen. „Als inspecteurs te veel tekortkomingen vinden dan kunnen ze een schip aan de ketting leggen en eisen dat de noodzakelijkste reparaties worden gedaan.”

Het EU-agentschap is tegelijk vergevorderd met nog een ander systeem om scheepvaart veiliger te maken. Met het Automatic Identification System (AIS) kan de EU dan alle circa 20.000 schepen op Europese zeeën volgen. De schepen zenden dan een gps-signaal uit, dat is gekoppeld aan informatie over de lading: bij ongelukken is snel te zien wat het gevaar is. In 2008 begint een testfase van het zogeheten SafeSeaNet.

De EU kan het volgsysteem ook gebruiken tegen bijvoorbeeld schepen met drugs of illegale immigranten. „Maar we gaan niet een soort geheime dienst worden. Ons agentschap is gecreëerd voor de veiligheid op zee.”

De Ruiter (56) - geen familie van zeeheld Michiel de Ruijter - heeft het agentschap EMSA in Lissabon grotendeels zelf opgebouwd. De EU benoemde hem vier jaar geleden als uitvoerend directeur. Destijds was hij de enige werknemer, nu leidt hij 150 medewerkers. De Ruiter werkte tien jaar bij Rijkswaterstaat en daarna twintig jaar bij de Europese Commissie in Brussel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #132 Gepost op: 18 oktober 2007, 18:45:28
18-10-07 18:31:29 Brandweer Rotterdam-Rijnmond GEEN ALARM !!! GEEN ALARM !!! NAMENS DE MELDKAMER GEFELICITEERD MET JULLIE 75000ste REDDING !!!
    1400007 KNRM Regionaal Proefalarm


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #133 Gepost op: 18 oktober 2007, 19:15:42
voor alle reddingsmensen van harte gefeliciteerd en blijf zo doorgaan!!!

 :) O0 ;)
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #134 Gepost op: 19 oktober 2007, 18:52:50
p2kflex
15:38:16 19-10-07-GROUP-12801 A1 HOLLAND CASINO (M) BADHUISPLEIN ZANDVOORT Spoed eerste hulp RITNR 29653
0126801CPA Kennemerland (OvD-G)
p2kflex
15:35:20 19-10-07-GROUP-12460ZV A1 HOLLAND CASINO (M) BADHUISPLEIN ZANDVOORT Spoed eerste hulp RITNR 29652
0126460Reddingsbrigade Zandvoort (60-20) (Noord)
p2kflex
15:35:18 19-10-07-GROUP-12146 12 A1 HOLLAND CASINO (M) BADHUISPLEIN ZANDVOORT Spoed eerste hulp RITNR 29649 29
0126145Ambu 12-145 (Haarlem)
0126146Ambu 12-146 (Haarlem)
p2kflex
15:37:44 19-10-07-GROUP-LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR : MKA KENNEMERLAND COORD H 14 B STRAND VAN ZANDVOORT OP HET STRAND BIJ HET CASINO
0120988MKA Amsterdam en Omstreken (Traumaheli Life-Line-1 - MMT)



Betrof een valpartij van een paard, op het strand T.h.v. Holland Casino

Edit:

Een man is vrijdagmiddag rond 15:30 uur ernstig gewond geraakt na een val van een paard op het strand van Zandvoort. Het galopperende dier schrok vermoedelijk van een hond die op hem af kwam. De man viel van het paard ter hoogte van Holland Casino en kwam hard op zijn hoofd terecht. Verschillende hulpdiensten, waaronder brandweer, ambulance, politie en de reddingsbrigade waren ter plaatse om eerste hulp te verlenen.

Het was de eerste keer dat de ambulancedienst gebruik maakte van het strandvoertuig van de brandweer Zandvoort. De man is gestabiliseerd door het ambulancepersoneel en met spoed overgebracht naar het ziekenhuis.

De gealarmeerde traumahelikopter hoefde niet meer te komen. Het paard raakte niet gewond en is teruggebracht naar de stal door een aanwezige getuige. "Omdat de traumahelicopter was gealarmeerd moesten de dieren uit de buurt van deze plek. Anders zouden er mogelijk meer ongelukken gebeuren," vertelt dhr. Driehuizen.

Tekst: Roderick de Veen
Foto's: Onno van Middelkoop
Bron: www.zandvoortinbeeld.nl

Zie ook www.abradio.nl






GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #135 Gepost op: 20 oktober 2007, 11:33:45
Kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de brancard in de PM van de brandweer wordt geschoven...

In hoeverre is er dan gebruik gemaakt van de RB ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #136 Gepost op: 20 oktober 2007, 11:56:57
De reddingsbrigade heeft in eerste instantie de brancard naar het strand vervoerd, de brandweer heeft het SO met brancard en al (zij hebben ook een brancard steun in hun bus) naar de boulevard gereden.
Misschien omdat er iets meer ruimte in de bus is ....

Waarom die keuze gevallen is, kan ik je helaas niet vertellen! Misschien kan een van de aanwezige leden van de ZRB dit je wel vertellen!

http://www.brandweerzandvoort.nl/images/materiaal/875/875-07.jpg

http://www.brandweerzandvoort.nl/images/materiaal/875/875-08.jpg
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #137 Gepost op: 20 oktober 2007, 12:32:32
Ben ook benieuwd. ZRB'ers? ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #138 Gepost op: 20 oktober 2007, 16:13:33
Citaat
Het was de eerste keer dat de ambulancedienst gebruik maakte van het strandvoertuig van de brandweer Zandvoort.
Dat is de rode Mercedesbus met blauwe lampen die op verschillende foto's is te zien en waar het slachtoffer, met brancard, uit wordt gehaald
en overgeladen in de ambulance ............ (zucht,zucht)
Ik zie niet meer en niet minder dan op de foto's staat en in de text is te lezen.

@ Maarten,
Er werd dus GEEN gebruik gemaakt van het nieuwe strandvoertuig van de RB.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #139 Gepost op: 20 oktober 2007, 18:50:46
Ik denk dat Maarten bedoeld waarom de RB er dan wel aanwezig was, omdat zij wel A1 opgeroepen zijn, en ook ter plaatse waren. Waarom er dan toch gekozen word om de brandweer op te roepen voor vervoer, terwijl dit ook in de RB jeep kan....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !