Blazen

Auteur Topic: Blazen  (gelezen 8471 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Gepost op: 1 januari 2007, 12:07:43
Er is bij ons op het werk een discussie ontstaan over het blazen  (om te zien of je gedronken hebt of niet)... ;)
Hoe wordt dit nu gemeten? Als je gedronken hebt als volwassene, boven de 23 jaar, mag je 1 biertje drinken of zo. Zit je daarboven dan gaat er een lichtje rood branden oid.? Maar hoe zit het met de jeugd van 18 jaar t/m 23, die totaal niets mogen drinken? Ik geloof niet dat dat apparaatje het aantal promilages aangeeft, is het wel? Hoe weten jullie dan of een jonger persoon nu wel of niet gedronken heeft? :)




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2007, 12:54:25
In Amsterdam is het zo, vroeger gebruikte ze een Honac apparaat, dat gaf aan, ja teveel gedronken of nee goed!
Tegenwoordig gebruiken ze een Lion, die geeft als ik het goed heb, twee verschillende kleuren lampjes, 1tje voor beginnende bestuurders en een voor ''oudere'' bestuurders.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2007, 14:01:57
laatst moest ik blazen in een apparaat dat cijfers aangaf? op zich ook wel handig voor de agent(e)(n)(s)
Politie Aspirant niveau 4


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2007, 14:24:31
In de meeste regio's in Nederland wordt gebruik gemaakt van de Honac of Drager selectieapparaten. Dit is een voorselectiemiddel om te controleren of men vermoedelijk te veel heeft gedronken. Dit wil nog niet zeggen dat dat daadwerkelijk ook zo is! Op de Honac en Drager apparaten komt een P(ass) PA (Pass/Alert) A(of een F(Fail) te staan.

P= gewoon weg vervolgen < onder de wettelijke grens.
PA= gewoon weg vervolgen voor bestuurders die langer dan 5 jaar rijbewijs hebben, aanhouden voor beginnende bestuurders < 5 jaar rijbewijs.
A(lert)= aanhouden
F= aanhouden


firemanr

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2007, 22:12:03
In de meeste regio's in Nederland wordt gebruik gemaakt van de Honac of Drager selectieapparaten. Dit is een voorselectiemiddel om te controleren of men vermoedelijk te veel heeft gedronken. Dit wil nog niet zeggen dat dat daadwerkelijk ook zo is! Op de Honac en Drager apparaten komt een P(ass) PA (Pass/Alert) A(of een F(Fail) te staan.

P= gewoon weg vervolgen < onder de wettelijke grens.
PA= gewoon weg vervolgen voor bestuurders die langer dan 5 jaar rijbewijs hebben, aanhouden voor beginnende bestuurders < 5 jaar rijbewijs.
A(lert)= aanhouden
F= aanhouden

Dankjewel voor je antwoord..... ;)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2007, 08:02:30
En om het nog vollediger te maken: een P-indicatie betekent dat de uitgeademde lucht minder dan 300 ug/l (microgram alcohol per liter uitgeademde lucht) bevat, een A-indicatie geeft aan dat je tussen de 300 en 650 ug/l zit, en een F-indicatie neemt een ademalcoholgehalte van minimaal 650 ug/l aan. Het blijven indicaties! De reden dat deze getallen zijn gekozen, is dat minimaal 20 minuten verstreken moet zijn tussen het eerste contact van de verbalisant met de verdachte, alvorens de daadwerkelijke ademanalyse (op het bureau) mag plaatsvinden (na 20 minuten zijn alle sporen van mondalcohol, dus alcohol dat nog in je mond zit, verdwenen, dus dan zijn opmerkingen als "ja maar ik had net nog een slok genomen en dáárom is het promillage zo hoog uitgekomen, nutteloos). Na 20 minuten zou er bij een P-indicatie minder dan 220 ug/l over moeten zijn, bij een A-indicatie tussen de 220 en 570 ug/l, en bij een F-indicatie meer dan 570 ug/l (570 ug/l is de grens voor invordering rijbewijs).

Stel dat je een F blaast op straat, en aan het bureau mislukt de ademanalyse, dan kun je NIET veroordeeld worden op grond van die F-indicatie. Het apparaat waar je op straat op blaast is namelijk slechts een voorselectiemiddel.
greetz,  Enrique


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2007, 11:57:37
Dankjewel, want dat was nl. mn volgende vraag: hoeveel tijd er tussen moest zitten alvorens men bloed kon prikken op het bureau. :P En door wie wordt dat gedaan, dat bloed prikken? Is dat een gemeente-arts oid.?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2007, 16:54:19
Dankjewel, want dat was nl. mn volgende vraag: hoeveel tijd er tussen moest zitten alvorens men bloed kon prikken op het bureau. :P En door wie wordt dat gedaan, dat bloed prikken? Is dat een gemeente-arts oid.?

Een politiearts. Ik weet niet of dat in elke regio hetzelfde is, maar mijn tante deed dat geloof ik naast haar reguliere werk als arts.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2007, 18:45:49
In ZHZ de GGD-arts. Maar dit gebeurd niet zo heel erg vaak. Kan bijvoorbeeld als de verdachte niet in staat is om te "blazen" omdat hij aan een aandoening lijdt of bijv. buiten bewustzijn is.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2007, 21:58:45
Bloed prikken is uitsluitend de bedoeling als een verdachte inderdaad écht niet in staat is om te blazen. Dus niet als "second opinion", wat verdachten nogal eens willen. Alleen als iemand aantoonbaar (medisch) niet in staat is om een volledige ademanalyse af te leggen (ademanalyse bestaat uit 2x blazen, omdat het ademanalyseapparaat een check moet kunnen doen; als de beide ademalcoholgehalten teveel van mekaar afwijken, is er kennelijk iets mis met het apparaat en dan geeft ie dus GEEN uitslag en is er sprake van een ongeldige ademanalyse; óók al zie je wel op het formulier de uitslagen van de beide tests vermeld staan, die zijn NIET te gebruiken vanwege de overschrijding van de foutmarge). Bloed prikken moet door een arts gebeuren; per regio verschilt zoals gezegd de werkgever van de arts.
greetz,  Enrique