Ik snap het woord vrijwilligersvergoeding niet.
Of je doet het vrijwillig, OF je krijgt er een vergoeding voor. en of je nu van die vergoeding naar Hawai, of naar vlieland kan, dat is een kwestie van onderlinge afspraken.
Het is voor mij niet meer dan logisch dat je alle onkosten vergoed krijgt. en alles wat je meer krijgt aan geld is bij mij salaris.
Zorg is een van de laatste branches waar met veel moeite onder het minimumloon uit gegaan wordt, door constructies met verenigingen, stichtigingen, Vrijwilligers die betaald worden, maar niet geheel, want het is een "vergoeding".
Ooit een bouwvakker gezien die voor een vrijwilligersvergoeding staat te metselen? (zwart bijbeunen uitgezonderd, maar dat levert dan ook meer op dan wit) of een winkelmedewerker die voor niks achter de kassa staat?
Zelfs in de evementenbranche, waar wij het dan zo graag over hebben, zijn WIJ de enigsten die daar voor nope staan. Security krijgt betaald, podiumbouwers krijgen betaald, technici krijgen betaald, artiesten krijgen betaald, barpersoneel krijgen betaald.
Maar de man, die gaat over de gezondheid (en soms zelfs van het leven) van de medewerkers en alle gasten, die staat daar voor een T-shirt van het festival, en een lunchbon.
En zo lang er mensen zijn, die geen bezwaar hebben tegen bovenstaand profiel, zullen veel organisatie daar dankbaar gebruik van maken, want als je niet uit de hulpverleningswereld komt, zie jij geen verschil tussen een EHBO-vereniging die een leuk evenement binnen haalt(voor het jaarlijkse middagje praktijk), en een professioneel bedrijf dat een veel beter niveau van zorg aanbiedt
ik vrees dat ik iets te ver off-topic ga, dus weer even terug:
Als het mij niets opleverd, dan vind ik het soort evenment, materiaal en organisatie erg belangrijk. verder draai ik prinicipeel geen vrijwillige diensten voor commerciele bedrijven / instellingen.