Bovengenoemde personen zijn dan ook allemaal (buitengewoon-) opsporingsambtenaar. Het voorbeeld dat ik eerder aanhaalde, van beveiliging die parkeercontrole deed, die waren ook BOA. Op die manier kan het dus wel en wordt het ook toegepast. Ik ben van mening dat particuliere beveiligers dan wel BOA moeten zijn om in de publieke ruimte te werken. Alleen als beveiliger heb je namelijk geen extra bevoegdheden en is de inzet van beveiligers ook minder doeltreffend. Maar aan de andere kan wordt de inzet van beveiligers die BOA zijn wel duurder.
Wat de particuliere beveiliging nu in de publieke ruimte zou kunnen doen in simpelweg toezicht. Als ik kijk wat er met oud&nieuw allemaal vernield is in de wijk, dan was toezicht van zo'n beveiliger best nuttig geweest. Indien hij of zij een heterdaad aantreft, kan die ook gewoon een burgerarrest doen. Buiten heterdaad, met verdachte personen in de omgeving kan de politie gemakkelijker gewaarschuwd worden. Als de beveiliger een vernieling aantreft kan die dit zelf ook melden aan de betreffende instantie. Hier zijn bijv. een bushokje, brievenbus en een telefooncel vernield. Dit heeft volgens mij nog niemand gemeld in de buurt.
Jeugd die vuurwerk te vroeg afsteekt zou ook aangehouden kunnen worden door een beveiliger dmv. burgerarrest, onder veroorzaken van een ontplofing (=brandstichting) als ik het goed heb. Scheelt volgens mij een hoop ergernis rond de jaarwisseling. De politie heeft hier de capaciteit niet voor.
Maar dan zit je alsnog met de kosten. Is de gemeente bereid zo'n investering te doen...