BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80949 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Ambu.952

  • Gast
Reactie #200 Gepost op: 3 mei 2005, 08:35:49
Volgens mijn boeken van school  ;) staat het in dat het een voorbehouden handeling is :-[

Groeten,
Rolf


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #201 Gepost op: 3 mei 2005, 14:13:05
bedankt Hanna
kon hem niet meer vinden
dacht dat het bij de ehbo stond


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #202 Gepost op: 3 mei 2005, 14:25:13
toch bedankt :)
wellicht een aantal keren er over heen gelezen


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #203 Gepost op: 3 mei 2005, 17:28:37
het andwoord is NEE...
een EHBO-er mag dat niet...alleen een verpleegkundige van de ambu dienst...

dat wordt ons op het hart gedrukt tijdens lessen van een pleeg...
het is een voorbehouden handeling...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #204 Gepost op: 3 mei 2005, 18:46:20
het andwoord is NEE...
een EHBO-er mag dat niet...alleen een verpleegkundige van de ambu dienst...

dat wordt ons op het hart gedrukt tijdens lessen van een pleeg...
het is een voorbehouden handeling...


Het antwoord is nee, leden van de SIGMA mogen dat niet....

Waarom niet ? Omdat we dan onder verantwoording van de GHOR werken en dus volgens de spelregels van de GHOR werken. Dat geldt tot nu toe ook voor leden van de SIGMA die vanuit hun proffessie wel voorbehouden handelingen mogen verrichten.....


Ambu.952

  • Gast
Reactie #205 Gepost op: 3 mei 2005, 18:50:30
Het antwoord is nee, leden van de SIGMA mogen dat niet....

Waarom niet ? Omdat we dan onder verantwoording van de GHOR werken en dus volgens de spelregels van de GHOR werken. Dat geldt tot nu toe ook voor leden van de SIGMA die vanuit hun proffessie wel voorbehouden handelingen mogen verrichten.....

Was 1 antwoord niet genoeg?  ;) ;D ;D

Rolf


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #206 Gepost op: 3 mei 2005, 19:45:02
Nou laten we de discussie maar weer openen

http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf

als ik in bovenstaand document lees, dan wordt de beademingsballon niet genoemd als voorbehouden handeling.
als ik hoofstuk 2.5 en 2.6 lees dan mag ik als ehbo-er best wel die beademingsballon gebruiken.
zeker die sigma-figuur  ;) die onder toezciht staat van d earts in zijn tentje

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #207 Gepost op: 3 mei 2005, 21:10:56
ja toch jammer dat we weer opnieuw beginnen, niet alleen over de balon maar ook die voorbehouden handelingen komen terug  :-\

Jongens meiden: het is geen voorbehouden handeling en al was het het wel dan nog is het uitvoeren door niet bekwamen/bevoegden alleen strafbaar als het beroepsmatig uitgevoerd wordt ........

Vraag aan het ministerie + bijbehorend antwoord zoals in de bovengenoemde brochure vermeld:

Mogen anderen dan beroepsbeoefenaren een voorbehouden handeling verrichten?
De bevoegdheidsregeling voorbehouden handelingen heeft betrekking op alle
beroepsbeoefenaren in de individuele gezondheidszorg. Zij die niet beroepsmatig
voorbehouden handelingen uitvoeren, zoals patiënten, ouders en familieleden, vallen
niet onder de Wet BIG.
:-X
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #208 Gepost op: 3 mei 2005, 21:36:30
Nou laten we de discussie maar weer openen

http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf

als ik in bovenstaand document lees, dan wordt de beademingsballon niet genoemd als voorbehouden handeling.
als ik hoofstuk 2.5 en 2.6 lees dan mag ik als ehbo-er best wel die beademingsballon gebruiken.
zeker die sigma-figuur  ;) die onder toezciht staat van d earts in zijn tentje

cu,
Loe
Ja hoor, tuuuurlijk,
Ik hoop dan wel dat mijn familie etc niet in dat tentje de hulp van zo'n ''sigma-figuur'' onder ''toezicht'' van de ''arts'' terecht komen en daar ''adequate hulp d.m.v. ballon-beademing van die personen hoeven te ondergaan... :-X  

Er zijn (ook in de intramurale gezondheidszorg) al genoeg voorbeelden van ballonbeademingen geweest waarbij de hulpverlener dacht lucht en/of zuurstof in te blazen door het  balloneren, maar waarbij het e.e.a. niet adequaat gebeurde, de patient dus niet goed werd beademd en zuurstoftekort het gevolg was.  Dit heet ook wel ''Pseudo-beademing''.  :(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #209 Gepost op: 3 mei 2005, 21:46:33
ja toch jammer dat we weer opnieuw beginnen, niet alleen over de balon maar ook die voorbehouden handelingen komen terug  :-\

Jongens meiden: het is geen voorbehouden handeling en al was het het wel dan nog is het uitvoeren door niet bekwamen/bevoegden alleen strafbaar als het beroepsmatig uitgevoerd wordt ........

Vraag aan het ministerie + bijbehorend antwoord zoals in de bovengenoemde brochure vermeld:

Mogen anderen dan beroepsbeoefenaren een voorbehouden handeling verrichten?
De bevoegdheidsregeling voorbehouden handelingen heeft betrekking op alle
beroepsbeoefenaren in de individuele gezondheidszorg. Zij die niet beroepsmatig
voorbehouden handelingen uitvoeren, zoals patiënten, ouders en familieleden, vallen
niet onder de Wet BIG.
:-X


Laten we het (ballonbeademing en andere aanverwante handelingen) dan maar ''risicovolle handelingen'' of ''advanced life support handelingen'' noemen. Dat is dan een stuk duidelijker dan het begrip ''voorbehouden handelingen'' waarvan sommige ehbo-ers en anderen menen te denken dat zij zonder veel aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid/risico  deze geavanceerde en risicovolle handelingen kunnen uitvoeren.

Over die handelingen is volop literatuur  te raadplegen die zeer duidelijk de risico's en competentiegebieden aangeeft.

De discussie of men al of niet beroepsmatig en uit hoofde van een bepaalde functie/beroep een risicovolle handeling uitvoert en of men onder de wet BIG valt, is eigenlijk niet zo relevant. Wat wel relevant is, is het  feit dat alleen een bekwaam en bevoegd persoon die getraind is in het uitvoeren van die risicovolle handeling, ook daadwerkelijk de handeling kan/.mag/zou willen moeten uitvoeren.

De wet BIG zegt alleen iets over de beroepsbeoefenaren en geeft regels over wie wanneer bekwaam/bevoegd is. Als leek kan men het goed bedoelen maar dat is geen vrijbrief om allerlei risicovolle handelingen zomaar te gaan uitvoeren. Je valt dan wel niet onder de wet BIG maar als het burgelijk en strafrecht in beeld komt zal de rechter altijd even bekijken welke regelingen er nog meer in gezondheidsland zijn opgesteld om een en ander netjes te reguleren en te verduidelijken. Zie het als een soort kapstokartikel  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod