BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80972 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #290 Gepost op: 4 januari 2016, 10:05:44
Citaat van: Expert link=msg=1396846 date=1451894247
Auditor,

Dank voor je uitgebreide toelichting en de link. Een bijzonder cursus. Wanneer ik kijk naar "AMERICAN RED CROSS SCIENTIFIC ADVISORY COUNCIL" dan valt op dat er heel veel knappe koppen een bijdrage hebben geleverd aan dit handboek. Opvallend genoeg tref ik in de "Resuscitation Sub-Council" geen enkele bijdrage van een anesthesioloog. Daarentegen hebben de fysiotherapeut en een dierenarts wel input geleverd.

Wie is de dierenarts of fysiotherapeut?

Citaat
• Richard N. Bradley, MD, Sub-Council Chair
• Siobαn Kennedy, MA, ACP, CQIA
• Stamatios Lerakis, MD, PhD, FAHA, FACC, FASE, FASNC, FCCP
• Michael G. Millin, MD, MPH, FACEP
• Ira Nemeth, MD
• Joseph W. Rossano, MD
• Joan Elizabeth Shook, MD, FAAP, FACEP
• Wendell E. Jones, MD, MBA, CPE, FAC


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #291 Gepost op: 4 januari 2016, 10:14:23
Citaat van: Expert link=msg=1396246 date=1451684544
Zo maak je de stappen van gezien, naar geoefend, geleerd, getraind en uiteindelijk naar expertise.

Wat is prehospitaal wenselijk?

a) Geoefend
b) Geleerd
c) Getraind

De laatste stap expertise vereist vaardigheden en kennis die je alleen zal kunnen vinden bij senior anesthesiologen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #292 Gepost op: 4 januari 2016, 10:41:34
Je kunt je ook afvragen of een vrijwillige brandweerman het zelfde niveau als een ambulance verpleegkundige moet kunnen behalen. Of dat het wellicht al volstaat als hij met BVM even effectief is als wanneer hij mond op mond zou toepassen of helemaal niet zou beademen en er geen aanvullende complicaties ontstaan.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #293 Gepost op: 4 januari 2016, 11:13:30
Citaat van: oma link=msg=1396849 date=1451898344

Wie is de dierenarts of fysiotherapeut?


First Aid Sub-Council
Deborah C. Mandell, VMD, ACVECC
Adjunct Associate Professor, Emergency and
Critical Care Medicine, Veterinary Hospital
of the University of Pennsylvania
National American Red Cross Pet Care Advisor

Nursing and Caregiving Sub-Council
Deanna Colburn Hostler, DPT, CCS (ABD)
Clinical Assistant Professor of Physical
Therapy, University at Buffalo, State
University of New York


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #294 Gepost op: 4 januari 2016, 11:19:19
Citaat van: oma link=msg=1396851 date=1451898863
Wat is prehospitaal wenselijk?

a) Geoefend
b) Geleerd
c) Getraind

De laatste stap expertise vereist vaardigheden en kennis die je alleen zal kunnen vinden bij senior anesthesiologen.

a) Geoefend
b) Geleerd
c) Getraind


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #295 Gepost op: 4 januari 2016, 14:36:43
Ik neem aan dat de dierenarts niet betrokken was bij hun BLS trainingen, maar waarschijnlijk bij hun "Pet first aid course"  die ze ook aanbieden.
De lijst met namen van hun scientific advisory council is bij al hun cursussen de zelfde lijst zo op het eerste zicht en niet op de specifieke cursus afgestemd.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #296 Gepost op: 5 januari 2016, 00:21:15
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1396859 date=1451900494
Je kunt je ook afvragen of een vrijwillige brandweerman het zelfde niveau als een ambulance verpleegkundige moet kunnen behalen. Of dat het wellicht al volstaat als hij met BVM even effectief is als wanneer hij mond op mond zou toepassen of helemaal niet zou beademen en er geen aanvullende complicaties ontstaan.


zuurstofaansluiting op eem laerdal beademingsmasker is ook al een mooie stap, is er geen enkele BVM nodig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #297 Gepost op: 5 januari 2016, 08:01:42
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1397160 date=1451949675

zuurstofaansluiting op eem laerdal beademingsmasker is ook al een mooie stap, is er geen enkele BVM nodig.

Expert geeft al aan dat prehospitaal "getraind" in BVM wenselijk is. Het is al een enorme uitdaging om te zorgen dat ambulanceprofessionals ooit dit stadium bereiken. Het zegt ook dat leken niet eens in de buurt komen van dit niveau. Ik ben wel verplicht om regelmatig bij de anesthesie te trainen in BVM beademen op de OK afdeling. Het maakt mij geen expert. Prehospitaal ben ik niet dol op BVM, mijn eerste reflex is standaard om te gaan intuberen/RSI.

Wetenschappelijke publicaties tonen aan dat mond-op-mondbeademing het meest effectief is. Ik vind het acceptabel als een EHBO-er niet iedereen mond-op-mondbeademing wil geven. Je mag als EHBO-er zeggen dat je mond-op-mondbeademing wil leren om te gebruiken voor je eigen familie. Ik werk in een land waar wij als ambulancedienst niemand het advies geven om vreemden mond-op-mond te beademen. Het Rode Kruis geeft het advies ook niet aan haar cursisten. De reden is simpel; we hebben hier relatief veel HIV en hepatitis besmette burgers.

De opties voor leken zijn: niet beademen (hands-only CPR) of pocketmask (Laerdal).


helm

  • Gast
Reactie #298 Gepost op: 5 januari 2016, 09:34:53
Citaat van: oma link=msg=1397185 date=1451977302
De opties voor leken zijn: niet beademen (hands-only CPR) of pocketmask (Laerdal).

Ik schaar de EHBO-er ook onder de leken, hoewel ze daar zelf soms anders over denken.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #299 Gepost op: 5 januari 2016, 10:18:11
Citaat van: oma link=msg=1397185 date=1451977302

Expert geeft al aan dat prehospitaal "getraind" in BVM wenselijk is. Het is al een enorme uitdaging om te zorgen dat ambulanceprofessionals ooit dit stadium bereiken. Het zegt ook dat leken niet eens in de buurt komen van dit niveau.


Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd welk niveau andere forumleden, betrokken in deze discussie, nu eigenlijk zelf acceptabel vinden.