Het wel interessant om te lezen dat de discussie aangaande de 'handeling' BVMV door leken, verschuift naar een vergelijking van twee systemen, namelijk het verschil tussen Nederland en België. Vervolgens krijgt het debat een politieke lading en ik voorspel dat de uiteindelijke uitkomst zal zijn, de middelen die een maatschappij over heeft voor zorg. Uiteindelijk draait het altijd om geld en dat zal hopelijk geen nieuws zijn.
Als we weer inzoomen op de discussie dan speelt deze al sinds 2003! Ooit gestart door het verbannen forumlid Rescue. Auditor "blaast deze opnieuw leven in" (
Hij maakt h'm gewoon!). Nog steeds is er inhoudelijk nog niks veranderd. BVMV blijft een lastige handeling en de conclusie kan zijn dat deze thuishoort in getrainde handen en niet in handen van EHBO'ers. Het is geen voorbehouden handeling, maar wel een risicovolle handeling. Ik acht BVMV in ondeskundige handen zelfs gevaarlijk.
Kennelijk zit ik er ver naast, want sommige klinieken verzorgen een jaarlijkse training op een pop voor al hun personeel en de prima reanimatiecommissie is werkelijk laaiend over de resultaten.