BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80938 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #360 Gepost op: 8 januari 2016, 18:46:14
Citaat van: Expert link=msg=1398301 date=1452268352

Misschien is dan de meest voor de hand liggende verklaring.
Inderdaad, mijn vragen waren reeds eerder beantwoord :)


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #361 Gepost op: 8 januari 2016, 19:01:45
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1398213 date=1452247623
En daar ontstaat dus een verschil in de definitie van wat een healthcare provider is en wat een leek tussen de verschillende landen.
Daar zijn ze van mening dat bepaalde beroepen /groepen ook onder healthcare providers vallen. Terwijl we die mening hier in Nederland (voornamelijk) niet delen.
Net zoals ze in België van mening zijn dat iemand met 140 uur opleiding zonder voorkennis ook een professionele hulpverlener is.

Het zijn 132u theorie en 40u stage, en jaarlijks 24u bijscholing.

Bovendien is er een verschil tussen professioneel en deskundig.

Je vraagt om in topic te blijven, maar dwaalt zelf wel steeds af naar Belgische ambulanciers?

Wat niet wil zeggen dat ik niet vind dat hun opleiding niet uitgebreider kan/moet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #362 Gepost op: 9 januari 2016, 21:37:56
Citaat van: Crepusculum link=msg=1398347 date=1452276105
Het zijn 132u theorie en 40u stage, en jaarlijks 24u bijscholing.

Bovendien is er een verschil tussen professioneel en deskundig.

Je vraagt om in topic te blijven, maar dwaalt zelf wel steeds af naar Belgische ambulanciers?

Wat niet wil zeggen dat ik niet vind dat hun opleiding niet uitgebreider kan/moet.
Ik gebruik ze als voorbeeld van hulpverleners die geen medische achtergrond hebben zoals artsen en verpleegkundige, zelfs geen enkele eis aan hun achtergrond, alleen een redelijk korte opleiding. Maar toch BVM toe mogen passen. Daarnaast ook een minder ver van het bed show zijn dan brandweermannen in de Verenigde staten, die ik ook vaker heb gebruikt als voorbeeld.

Vraag aan Expert, Oma, andere die het wellicht weten: Wat is eigenlijk het voordeel van BVM? Waarom zou je het toepassen als mond op pocketmask, eventueel aangevuld met zuurstof ook prima werkt? Of werkt in de goede handen BVM beter dan mond op pocketmask? Of wordt er bijvoorbeeld ook wel eens 100% O2 toegediend?


helm

  • Gast
Reactie #363 Gepost op: 9 januari 2016, 21:56:26
Met BVM zuig je buitenlucht aan = 21% zuurstof


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #364 Gepost op: 10 januari 2016, 06:44:59
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1398645 date=1452371876
Vraag aan Expert, Oma, andere die het wellicht weten: Wat is eigenlijk het voordeel van BVM? Waarom zou je het toepassen als mond op pocketmask, eventueel aangevuld met zuurstof ook prima werkt? Of werkt in de goede handen BVM beter dan mond op pocketmask? Of wordt er bijvoorbeeld ook wel eens 100% O2 toegediend?

Pocketmask met 02-toevoer is prima bij reanimatie door eerste hulpverleners. BVM in getrainde handen werkt beter. Bij reanimatie geef je volle mep zuurstof, dus 100%.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #365 Gepost op: 10 januari 2016, 13:47:19
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1398645 date=1452371876

Ik gebruik ze als voorbeeld van hulpverleners die geen medische achtergrond hebben zoals artsen en verpleegkundige, zelfs geen enkele eis aan hun achtergrond, alleen een redelijk korte opleiding. Maar toch BVM toe mogen passen. Daarnaast ook een minder ver van het bed show zijn dan brandweermannen in de Verenigde staten, die ik ook vaker heb gebruikt als voorbeeld.

Vraag aan Expert, Oma, andere die het wellicht weten: Wat is eigenlijk het voordeel van BVM? Waarom zou je het toepassen als mond op pocketmask, eventueel aangevuld met zuurstof ook prima werkt? Of werkt in de goede handen BVM beter dan mond op pocketmask? Of wordt er bijvoorbeeld ook wel eens 100% O2 toegediend?


Zonder gebruik van extra zuurstof kun je tijdens BVMV 21% zuurstof bieden. Tijdens pocket mask beademing blaas je uitgeademde lucht in het slachtoffer. Dat bevat 16% zuurstof.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #366 Gepost op: 10 januari 2016, 14:09:43
Maar als een Belgische ambulancier hierin gewoon goed opgeleid wordt op de juiste manier en ook geoeffend wordt op mensen in een ziekenhuis onder toezicht waarom zou hij die handeling dan niet mogen doen.
Het is een handeling die je aan deze mensen juist wel kunt leren ook al zijn het leken.
Het is niet een echt moeilijke handeling volgens mij en is de meeste leken wel aan te leren als je de goede weg volgt. Helaas kan niet iedere leek het laatste traject doen om op echte patiënten te oefenen maar juist de ambulancier wel en omdat hij dit vaker tegen zal komen zal hij ook geoefend blijven en niet na een paar maanden denken hoe eas het ook al weer.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #367 Gepost op: 10 januari 2016, 14:41:10
Citaat van: jelte link=msg=1398744 date=1452431383
Maar als een Belgische ambulancier hierin gewoon goed opgeleid wordt op de juiste manier en ook geoeffend wordt op mensen in een ziekenhuis onder toezicht waarom zou hij die handeling dan niet mogen doen.
Het is een handeling die je aan deze mensen juist wel kunt leren ook al zijn het leken.
Het is niet een echt moeilijke handeling volgens mij en is de meeste leken wel aan te leren als je de goede weg volgt. Helaas kan niet iedere leek het laatste traject doen om op echte patiënten te oefenen maar juist de ambulancier wel en omdat hij dit vaker tegen zal komen zal hij ook geoefend blijven en niet na een paar maanden denken hoe eas het ook al weer.

Ik volg je hier gedeeltelijk in.

Het lijkt een niet echt moeilijke handeling, maar om dit goed te doen vergt dit toch training en handigheid. Dus is het te snappen dat men dit niet voor leken wil. En vanaf hier gaat het idee, wanneer men leek is, in beide buurlanden wat uiteen.  ;) In BE laten ze de ambulancier dit wel doen, in NL dan weer niet. Reden? Simpelweg een totaal andere manier van werken door allerlei factoren. Maar zie daarvoor de andere topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=95549

Ja een ambulancier in BE kan dat in theorie meer op een echt persoon "oefenen", dan een leek. Maar dan is het juist zaak de techniek onder de knie te hebben en zoveel komen zij (gezien het aantal ambulanciers) ook weer niet in contact met situaties waar ze BVM moeten gebruiken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #368 Gepost op: 10 januari 2016, 15:39:45
Oefenen Belgische ambulanciers in het ziekenhuis op echte patiënten of is alle training op poppen?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #369 Gepost op: 10 januari 2016, 16:04:19
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1398780 date=1452436785
Oefenen Belgische ambulanciers in het ziekenhuis op echte patiënten of is alle training op poppen?

Ik ben bevriend met een Belgische ambulancier. Hij heeft mij laten weten dat de ambulanciers te laag in de pikorde staan om op echte patienten te mogen oefenen in het ziekenhuis.

Ik kan daar van alles van vinden (en dat doe ik ook  ;) ) maar dat is is de realiteit.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon