BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80884 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #70 Gepost op: 24 augustus 2003, 21:05:25
Ik dacht dat moderators het goede voorbeeld moesten geven in taalgebruik ??

Maar je reactie verbaasd me niets en de uitslag van het onderzoek ook niet.  Als je het blijft doen als een  eenpersoon-skill en ook zo blijft aanleren is het ook waanzinnig moeilijk. Maar doe je het op de methode voor 2 personen, dan is het vreselijk eenvoudig..

Verbaasd ?, probeer het dan maar eens samen met Pieter.. 1 persoon doet de seal en houd de luchtweg open. De ander persoon doet borstcompressies, Knijpt in de ballon en stopt zodra hij beweging komt in de borstkast..

En laat het me weten. Ik wil het zelf graag demonstreren hoe we een en ander leren..

De opmerking over de centjes verbaasd zeker na de opmerking van christiaan. Of mag dit wel ??


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #71 Gepost op: 24 augustus 2003, 21:28:55
Sorry Peter, ik ben het eigenlijk wel met Jeroen eens!

Al was het maar om het feit dat bij veel van jouw postings de suggestie bestaat dat jij op de een of andere manier preekt voor je eigen commerciele parochie!

Buiten dat ben ik het in het geval van de balonbeademing ook inhoudelijk met Jeroen eens!

Maar dat wist je al!

groeten, Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Robert

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 24 augustus 2003, 21:46:38
Een kwaliteitssyteem zegt ook niet altijd alles. Het flauwe voorbeeld hierbij is het feit dat je betonnen zwemvesten kunt verkopen, maar wel een kwaliteitscertificaat hebt zoals de iso 9002.
Bij masker ballon beademen is het gevaar voor maagdilatatie aanwezig als geen professioneel personeel dit doet. Met een ventilator is dit nog vele male groter. En de leek kan en mag dan geen maagsonde inbrengen. (kun je natuurlijk ook aanleren)


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #73 Gepost op: 24 augustus 2003, 22:00:36
Waarom zou ballonbeademing gevaarlijker zijn voor een te grote druk, of een te groot/klein volume?

Mij lijkt juist dat dít bij ballonbeademing door twee personen makkelijker gaat doordat je met een ballon meer controle en een beter overzicht hebt dan bij mond op mond beademing.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #74 Gepost op: 24 augustus 2003, 22:32:16
Door deze techniek voorkomt je juist dat je lucht in de maag komt.

Door dat je beademd met 100% zuurstof, hoe je maar weinig zuurstof in de longen te vullen. Dus hoeft de borstkast niet geheel omhoog te komen. Dus zodra je de borstkast omhoog voelt komen dan laat je al weer los.. Kijk nog eens goed naar de foto..

Je hoeft het niet met me eens te zijn.  Maar bekijk het eens serieus. Het sta iets niet bijvoorbaad af te kraken en zeker op de persoon spelen, of mijn op mijn zogenaamde commerciele belangen, betekend voor mij dat je geen inhoudelijk argumenten hebt of je het nog niet op deze wijze hebt geprobeerd.  

Ballonbeademing is geen 1 persoons skill maar een 2 persoons skill. En dat maakt een gigantisch verschil..


helm

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 24 augustus 2003, 22:44:47
Leer je ze ook de Sellick-manoeuvre?
100% O2 geven zonder adequate ventilatie is redelijk nutteloos. Zo is tijdens een circulatoir-/ventilatoir arrest pre-oxigineren voor de intubatie ook weinig zinvol en zal er direct overgegaan worden tot intubatie.


Door deze techniek voorkomt je juist dat je lucht in de maag komt.

Door dat je beademd met 100% zuurstof, hoe je maar weinig zuurstof in de longen te vullen. Dus hoeft de borstkast niet geheel omhoog te komen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #76 Gepost op: 25 augustus 2003, 10:10:32
Leer je ze ook de Sellick-manoeuvre?
100% O2 geven zonder adequate ventilatie is redelijk nutteloos. Zo is tijdens een circulatoir-/ventilatoir arrest pre-oxigineren voor de intubatie ook weinig zinvol en zal er direct overgegaan worden tot intubatie.

De Sellick-manoeuvre zit standaard niet in de cursus stof van DAN. Even voorop gesteld het is een cursus op eerste hulp niveau.
Even de ideaal situatie is dat een patient waarbij je moet beademen zo snel mogelijk wordt ingetubeerd voor een adequate beademing. Om hele goede redenen leren we eerste hulpverleners niet intuberen.

Deze training is dus bedoeld voor hulp van hulpverleners tot dat deskundiger hulp (lees ambulancedienst) het overneemt.

In de trainingen die ik tot nu toe gegeven heb leerde mensen de skill binnen 2 uur. En ze maakten geen fouten meer... Een week later deden ze een toets en  daar slaagde iedereen..

Binnenkort krijg ik een groep herhalers. Ik ben zelf ook benieuwd hoe ze het doen. We beginnen dan ook even met een toets.. Dan kan ik daar ook de resultaten in eigen beheer van laten zien..

Allemaal deden ze tot nu toe een adequate ventilatie..


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #77 Gepost op: 25 augustus 2003, 11:20:31
Masker ballon beademing dient niet door leken te gebeuren. Zoals al eerder gezegd het is een van de moeilijkste medische handelingen die er bestaan.

Onlangs werd op de IC van een perifeer ziekenhuis een ACLS training/oefening gehouden onder alle verpleegkundigen waarbij de gemiddelde werkervaring de 10 jaren overschreed.
Het onderdeel masker ballon beademing werd door iedereen, een enkele uitzondering daargelaten, negatief gescoord. Verkeerde frequentie, maaginsuflatie, te weinig volume, teveel volume etc. etc.

Na deze training werd nogmaals bevestigd dat masker ballon beademing een moeilijkste en gevaarlijke handelingen is en er werd derhalve gepleit voor vroegtijdige intubatie !!

Deze verpleegkundigen voeren per jaar ongeveer 20 reanimaties per persoon uit daar ze deel uit maken van een reanimatie team.
de uitslag was dus schokkend er is direct gestart met een intensief trainingsprogramma.

conclusie: als het al extreem moeilijk blijkt voor een ervaren IC verpleegkundige om een adequate masker ballon beademing uit te voeren is het voor een leek welhaast onmogelijk!
Niet aan beginnen dus.

Maar Peter, als je het bericht van Jeroen leest, is het erg moeilijk. Ik snap niet hoe de mensen die bij jou les volgen het in een korte tijd kunnen en (hopelijk) goed blijven beheersen!
Ik vraag me af of jullie het wel over hetzelfde hebben!

Christian


Shadow

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 25 augustus 2003, 11:42:17
Jeroen,

Ben zelf bezig met een opleiding tot sportduiker via PADI en heb via deze weg al aardig wat informatie ontvangen betreffende de DAN opleidingen. Is misschien wel handig om weten dat deze opleidingen verantwoordelijk zijn voor verschillende geredde levens ieder jaar en dit over heel de wereld. En voor zover ik gehoord heb is er nog geen enkele echt negatieve ervaring geweest.

Heb je mijn bericht gelezen van 24/8 01:06? Hoe verklaar je dan dat ik zonder bijkomende training na enkele jaren roesten erin slaag om van de eerste keer perfect te beademen met een ballen. Ter info: dit was op een zeer moderne oefenpop en onder toezicht van een verpleegkundige die opleidingen geeft op niveau ALS. Hebben het daarna door een paar vrijwilligers laten proberen en sommigen hadden het vrij snel in de vingers.

Alsook; welke oplossing stellen jullie voor als wij een junk/druggebruiker/zwerver zouden moeten reanimeren? Ik weet uit heel goede bron dat er personen rondlopen waarvan men vermoedt dat ze bv: TBC hebben.

Allen,

Wat jullie als tegenstander van de ballonbeademing voor leken blijkbaar vergeten is dat dit een oplossing is voor maximaal 15 minuten. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het niet goed gedaan moet worden!
Als leek mogen wij maar met beperkte hulpmiddelen werken wegens begrijpelijke regels. Als ik echter kijk dat deze regels in bijna ieder Europees land hetzelfde zijn en dat in vele landen bv het Rode Kruis zijn mensen leert om te gaan met ballon, zuurstof, immobilisatie-materiaal en ja zelfs medicijnen in sommige gevallen. En dat dit gepaard gaat met strenge controles op de vaardigheden en dat het uiteindelijke resultaat is dat het slachtoffer zeer goed geholpen wordt.
Persoonlijk vergelijk ik deze discussie een beetje met de "grote vraagtekens" die gezet werden toen de AED kwam overwaaien vanuit Amerika. Toen werd er ook door een groot aantal medische prof. zeer negatief gereageerd. Het beste voorbeeld is dat om AED-instructeur te zijn je ervaring met defibrileren moet hebben. Heb onlangs de cursus AED gevolgd (en behaald!) en als ik eerlijk mag zijn; er werd daar niets uitgelegd dat ikzelf al lang niet wist.

Er zijn veel van jullie die Peter Adema verwijten met economische motieven te handelen; wel ik draai de boel om. Volgens mij kun je dit ook van de tegenstanders zeggen; ik krijg echt het gevoel dat men bang is dat leken-hulpverleners teveel kennis bekomen.

Is ballon-beademing eenvoudig; neen, heb je er een goede training voor nodig; zeker, moet dit geleerd worden als 1- of 2-persoons systeem; persoonlijk vind ik het 1-persoonssysteem best doenbaar maar ik kan begrijpen dat dit niet voor iedereen geldt.

Misschien moeten wij eens met de hele groep, voorstanders en tegenstanders, eens rond de tafel/pop gaan zitten. Natuurlijk brengt iedereen zijn referentiemateriaal mee; kunnen we direct oordelen of het klopt. Zal waarschijnlijk een hevige discussie worden maar wie weet; misschien worden we allemaal wel wat wijzer.

Ciao,
Peter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #79 Gepost op: 25 augustus 2003, 11:42:58
Beste Christiaan,

Volgens mij heb je gelijk..

Ballonbeademing met 100% zuurstof uitgevoerd door 2 personen volgens de methodiek zoals ik beschreven heb, is echt een andere methodiek, dan in je eentje een ballonbeademing te doen..

Dus het heet het zelfde, want de tool en het feit dat je beademd is het zelfde, maar de wijze waarop is wezenlijk anders...
En ook de methode om het iemand aan te leren is in essentie anders. Andere didactiek beginselen..