Kennis EHBO verplicht op scholen

Auteur Topic: Kennis EHBO verplicht op scholen  (gelezen 12895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 14 januari 2007, 21:48:30
mooi idee alleen reanimatie en hartmassage? nee sorry dat vind k eng om zo puur theoretisch te toetsen!

Ik zou voor deze groep geen reanimatie willen verplichten, maar de nadruk leggen op het behandelen van trauma's dus het practisch kunnen stelpen van ernstige uitwendige bloedingen, vrijmaken en houden van de ademweg en het stabiliseren van (mogelijke) botbreuken.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #31 Gepost op: 15 januari 2007, 04:38:12
Ik zou voor deze groep geen reanimatie willen verplichten, maar de nadruk leggen op het behandelen van trauma's dus het practisch kunnen stelpen van ernstige uitwendige bloedingen, vrijmaken en houden van de ademweg en het stabiliseren van (mogelijke) botbreuken.

ja dat zit er zoals ik al schreef ook bij. alleen die 2 onderdelen vind ik niet door de beugel kunnen op deze manier eigenlijk. hiermee krijg je dat mensen op hele verkeerde manieren gaan handelen en wellicht grote schade aanrichten
Politie Aspirant niveau 4


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #32 Gepost op: 15 januari 2007, 13:34:32
Beste Bianca,


Stuur een mailtje naar het CBR en wijs ze erop dat artikel 62 lid d van het regelement rijbewijzen sinds 1992 (?) onvoldoende getoetst blijkt te worden


Artikel 62.

De eisen voor het theorie-examen voor de rijbewijscategorie B betreffen:

a. grondige kennis van bij en krachtens de wet vastgestelde, voor bestuurders van motorrijtuigen van die categorie geldende voorschriften en het op juiste wijze toepassen van die kennis alsmede kennis van bij en krachtens de wet vastgestelde, voor andere verkeersdeelnemers dan die bestuurders geldende voorschriften;

b. kennis van de mogelijkheid van conflicteren van eigen belangen en belangen van andere verkeersdeelnemers;

c. inzicht in verkeersrisico's die relevant zijn voor bestuurders van motorrijtuigen van die categorie, en in factoren die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden;

d. kennis van de hoofdbeginselen van eerste hulp bij ongelukken en van elementaire maatregelen, te treffen bij verkeersongevallen;

e. basiskennis met betrekking tot de voor de verkeersveiligheid en voor het milieu van belang zijnde voertuigonderdelen en

f. kennis van en inzicht in de invloed van het eigen rijgedrag op de mobiliteits- en milieuproblematiek.



Hmm das wel een leuke maar ik zie me niet geroepen om dit te doen heb al jaren mijn rijbewijs en ehbo zoals jullie weten hihihi.

Wat denk je zelf.Ik ben bang dat je dan mensen hebt die even verplicht de EHBO door de strot geduwt krijgen,en zodra ze hun rijbewijs hebben al hun "kennis" over EHBO vergeten.En je maar een paar mensen over houdt die er daadwerkelijk iets mee doen.  ;)

Tja dat is ook niet erg de mensen hebben het in ieder geval wel gehad en weten dan als het voorkomt wat ze moeten doen. Je hoort zo vaak na een ongeluk van had ik maar ooit een ehbo opleiding gedaan ,dan had ik nu geweten wat en hoe......


Bij het motorexamen zit er wel een stukje EHBO in waarin behandeld word:
- eigen veiligheid voorop stellen
- wat geef je door bij een melding
- uitleg waarom in principe niet verplaatsen
- controle op bewustzijn, ademhaling, aan- of afwezigheid van hartslag
- stabiele zijligging
- wat te doen bij ernstige bloedingen
- wat te doen bij brandwonden (inc uitleg categoriën)
- wat te doen bij botbreuken
- reanimatie
- hartmassage
en ook schade afhandeling wordt meegenomen in hetzelfde hoofdstuk.

mooi idee alleen reanimatie en hartmassage? nee sorry dat vind k eng om zo puur theoretisch te toetsen!

He dat wist ik niet eens ,het is wel een goed iets ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 15 januari 2007, 22:24:39
ja dat zit er zoals ik al schreef ook bij. alleen die 2 onderdelen vind ik niet door de beugel kunnen op deze manier eigenlijk. hiermee krijg je dat mensen op hele verkeerde manieren gaan handelen en wellicht grote schade aanrichten

Daar zijn we het over eens.