Handen af van onze hulpverleners!

Auteur Topic: Handen af van onze hulpverleners!  (gelezen 42301 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #70 Gepost op: 6 januari 2012, 17:25:57
Daar zijn verkiezingen voor. Dat is democratie, 90-8....

De regering kan wel harder willen straffen maar het zijn de rechters die beslissen...............   en aangezien rechters voor het leven rechter zijn
dan kan je stemmen wat je wilt maar als de rechters zo blijven straffen dan blijft het altijd zo.

(de rechters zijn oa tegen minimumstraffen)


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #71 Gepost op: 6 januari 2012, 19:03:27
Misschien geeft de regelgeving de rechter te weinig speelruimte!
Het OM kan de doodstraf eisen, maar als de ten laste legging niet meer dan 1 jaar kan opleveren, dan kan je de rechter niets verwijten.
Als rechter leg je voor het bepalen van de strafmaat kortgezegd een aantal criteria op een rij: wettelijk vastgelegde maximum straf, mate van schuldigheid, de gevolgen van de daad, persoonlijke omstandigheden van de verdachte en de eis van het OM. Binnen die mengeling wordt de strafmaat bepaald, met als maximum hoogte dat wettelijk maximum.
Het is aan het OM om de mate van schuldigheid en de gevolgen van de daad helder te maken. Als dat de OvJ niet goed lukt, dan mag je dat te rechter niet verwijten...
Lijkt me toch dat er in dit geval de rechter wel degelijk wat te verwijten valt HBm. De rechter baseert zijn uitspraak in deze namelijk op op de mening (ik zeg expres geen feit) dat niet kan worden bewezen dat hij doelbewust lichamelijk letsel wilde toebrengen. VD is gesommeerd om in de auto te blijven zitten. Deze stapt echter toch uit en geeft de agent 6 volle vuistslagen in het gezicht..... Dan lijkt mij toch overduidelijk dat de VD dat niet doet om géén lichamelijk letsel toe te brengen. Wie slaat, zonder dat het directe zelfverdediging betreft, doet dit om de 'tegenstander' uit te schakelen, m.a.w. lichamelijk letsel toe te brengen. Wat moet de OvJ daar verder nog over voor het voetlicht brengen ? Gewoon een zeer slechte (en in mijn ogen laakbare) uitspraak van de rechter.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #72 Gepost op: 7 januari 2012, 12:07:41
Ik denk dat rechters eens een dienstje met hulpverleners mee moeten draaien tijdens oud&nieuw. En zij eens met eigen ogen moeten aanschouwen wat er allemaal op straat gebeurt.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #73 Gepost op: 7 januari 2012, 15:09:15
Citaat van: Martine Vis, Politieagente R-R
Om over na te denken: voetbal-'fan' bestormd keeper: 4 maanden cel, 30jr stadionverbod. Losgeslagen puber slaat agent 6x: werkstraf 20u....
https://twitter.com/#!/PRRVis/statuses/155599241367142400


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #74 Gepost op: 7 januari 2012, 15:11:37
Daar zijn verkiezingen voor. Dat is democratie, 90-8....

tuurlijk!    90-8 mompelt iets over kop in het zand.......
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 7 januari 2012, 23:21:05
Daar zijn verkiezingen voor. Dat is democratie.
Democratie, daar geloof ik in Nederland niet meer in.
Allemaal mooie praatjes, net zoals ze strengere straffen willen in Nederland voor geweldplegers tegen hulpverleners en vervolgens aankomen met een strafje van 20 uur en 200 boete, maar als er politici iets overkomt, dan is het land te klein.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #76 Gepost op: 8 januari 2012, 02:19:00
Ik denk dat rechters eens een dienstje met hulpverleners mee moeten draaien tijdens oud&nieuw. En zij eens met eigen ogen moeten aanschouwen wat er allemaal op straat gebeurt.

Dat zou heel erg goed zijn, Peter!
Er zijn helaas veel wereldvreemde rechters....

Maar op zich is het vak van rechter heel simpel rechtlijnig.
Je bestudeert alle stukken, je luistert naar wat de beide partijen (in dit geval OM en verdachte ) daaraan toe te voegen hebben en op basis daarvan besluit je wat er wel en wat er niet wettelijk overtuigend bewezen is. Bij geen of te weinig getuigen cq bewijs aan de kant van het OM doet het OM er verstandig aan om de ten laste legging en/of de eis te verlichten.

Pas als op die manier vast staat dat een verdachte ook daadwerkelijk dader is worden de discussies over minimum straffen en verhoogde straffen relevant.
Het is as simpele as it is....
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #77 Gepost op: 8 januari 2012, 02:27:21
Democratie, daar geloof ik in Nederland niet meer in.
Allemaal mooie praatjes, net zoals ze strengere straffen willen in Nederland voor geweldplegers tegen hulpverleners en vervolgens aankomen met een strafje van 20 uur en 200 boete, maar als er politici iets overkomt, dan is het land te klein.
tuurlijk!    90-8 mompelt iets over kop in het zand.......

Het is niet dat ik het niet met jullie eens ben dat zaken niet goed geregeld zijn, maar het is aan de politiek om de regels te veranderen. En de gevolgen van de 'waan-van-de-dag" reacties kennen we allemaal. Uit die reacties komt de huidige onbalans tussen de verschillende straffen voort.

Maar het is, wellicht helaas, alleen de politiek die bepaalt wat er gebeurt en elke 4 jaar bepalen wij welke partijen het in ons land voor het zeggen gaan krijgen.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


sylvester1986

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 8 januari 2012, 14:38:36
Ik denk dat rechters eens een dienstje met hulpverleners mee moeten draaien tijdens oud&nieuw. En zij eens met eigen ogen moeten aanschouwen wat er allemaal op straat gebeurt.
Prima plan, maar dan moet er ook politici mee.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #79 Gepost op: 10 januari 2012, 09:07:53
Inmiddels is de stand: 131.789!!
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012