Preventieve inzet GNK-C

Auteur Topic: Preventieve inzet GNK-C  (gelezen 8146 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

logistiek

• Forum gebruiker
Gepost op: 14 januari 2007, 10:46:47
Hallo allemaal,

ik ben nu erg benieuwd hoe vaak jullie gnk-c preventief of op basis van demo wordt ingezet in jullie regio bij een groot of klein evenement? en over hoeveel publiek praten we dan?
gaat dit dan in samenwerking met een ambuteam, of eerder als een extra ehbo post voor het evenement. ook ben ik erg benieuwd wat jullie er van vinden om daar aanwezig te zijn.

kom maar op , ben erg benieuwd hoe dit in jullie regio's gaat.

groet

logistiek. ;)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2007, 12:14:14
Bij ons in Zeeland wordt de Sigma regelmatig preventief ingezet op evenementen waarbij meer als een paar duizend bezoekers zijn te verwachten en/of het risicoprofiel daartoe aanleiding geeft.

Naast de Sigma zijn er dan over het algemeen 1 of meerdere ambulances aanwezig, meestal extra ambu eenheden bovenop de normale sterkte
In principe ligt de EHBO taak bij de reguliere ehbo organisaties van het evenement (NRK, EHBO vereniging,derde partij). De samenwerking tussen deze EHBO partijen en de GNK verloopt uitstekend. logisch ook eigenlijk want vaak verleent het NRK EHBO en dat zijn EHBO'ers van de zelfde afdelingen als waar de Sigma mensen ook gewoon EHBO'er zijn.

Vaak treden Sigma en NKR EHBO'ers gebroederlijk naast elkaar op, De Sigma verleent eerste hulp daar waar de EHBO'er het even te druk heeft, of gewoon op verzoek van de ehbo'er of de patient en vaak ook samen als het zo uitkomt.

Bij een aantal evenemten (zoals de recente landelijke interklaas intocht en bijvoorbeeld ons Sail evenement) fungeert de vbd van het NRK als VC en die coordineren de verbindingen tussen NRK, Sigma,  ambulances en OVDG, soms is er ook een link naar de Politie (bij Sinterklaas bijvoorbeeld veel gebruikt voor het melden van "gevonden" kinderen)

Bij demo's van ons zijn we dus gewoon demo en verlenen we geen EHBO (incidenten daargelaten, er is altijd wel iemand die om een pleister of een PCM komt vragen.
Zoiets dus.

(in principe wil de Sigma en de GNK in zijn algemeenheid niet vastgezet worden op een bepaald evenement omdat je in principe inzetbaar blijft voor daadwerkelijke calamiteiten, vandaar dat we ook niet de verantwoording voor bijvoorbeeld ehbo werk op ons willen nemen, los van het feit dat het sowieso niet de taak van de GNK is en wel die van de EHBO partijen)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2007, 15:20:04
Ook wij nemen regelmatig deel aan open dagen en de bemensing wordt dan voor een groot gedeelte door de SIGMA verzorgd. Zo ook op de stand op de beurs in rosmalen.  En we zijn er niet voor, maar de kok kreeg de hulp die hij zocht bij ons, toen hij zich in de keuken gesneden had. Ook hebben we de beurs ooit afgeschuimd naar een werkende defi (uiteindelijk 2 gevonden, een volwaardige en een die alleen een ECG kon maken) omdat er iemand met cardiale klachten door ons was aangetroffen. de EHBO koffer in het voertuig is dan ook een nuttige aanvulling.

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2007, 16:28:05
In Gelderland Midden (West) hebben we ieder jaar in ieder geval 2 preventieve inzetten, te weten:
- 5 mei Wageningen tijdens het defilé, waar we ingezet worden met ambu-pleeg, naast 2 tot 3 ambu's en ambumotor.
- herdenking luchtlanding Ginkelse Heide, waar we ingezet worden in het kader van luchtvaartsenario 2A, met ambu-pleeg, 3 ambu's, 2 ZAU's, ambumotor en VC
Geloof niet alles wat je denkt.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2007, 09:26:11
Wij hebben jaarlijks 1 preventieve inzet: de kaarsjesavond in Gouda.
Wij werken daar net als in Zeeland broederlijk samen met de NRK-ehbo-ers.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2007, 17:50:38
In Drenthe,

Hebben we geen preventieve inzetten meer. Wel gehad namelijk de TT in Assen.
Sinds de komst van een comerciele ambulance poot (MAI) zusterorganisatie van het RAV/ UMCG worden alle grotere evenementen door hun gedaan (helaas  :'()

Dat betekend dat het voor ons moeilijker word om de mensen (SIGMA-ploeg)  enthousiast te houden.

Arend
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2007, 18:27:35
Nijmegen: alleen de echt grote evenementen: 7-heuvelenloop, sommige popconcerten. Ik geloof alleen niet dat er íets op de planning staat.
Arts  www.alphalog.nl

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2007, 20:17:51
In Breda niet echt, we worden tegenwoordig wel gevraagd om als beheerder van de EHBO combinatie op te treden.
Hoewel we daar (nog) wel onze SIGMA kleding aanhebben zijn we er niet als SIGMA  :D .

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2007, 12:07:43
ik weet dat in tilburg de sigma er altijd is met de ten mils. met de 30 van tilburg weet ik het niet. en bij de warande loop en de kermis word er meestal eentje van de sigma in gezet dien de rest van de ehbo-er ondersteund
flappus  niet elke verandering is een verbetering

rescueranger

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2007, 15:03:33
hier in alkmaar e.o. worden wij niet preventie ingezet en oefeningen zijn op een hand te tellen de laatste jaren.
wij hebben hier elk jaar een groot evenement indian summer festival waar minaal 5000 mensen komen en de leeftijd grens (eis) is minimaal 18 jaar.
Nu is vorige jaar voor de vergunning van 2006 een gesprek geweest met het GHOR bureau in deze regio en wordt er besloten door het GHOR bureau dat er een een of ander instantie uit groningen of leeuwarden de inzet mag gaan doen.
Terwijl er ook hier een rk afd. en een gnk is die ingezet kan worden.
Ook zijn wij tijdens de intocht van sinterklaas twee jaar terug die op de tv was uitgezonden niet preventie ingezet ook dit is in overleg met het GHOR-bureau geweest en zo kan ik wel meer opnoemen.
Maar krijgen wel elk jaar met kerst een attentie met een brief er bij waarin staat dat ze ons zo hard nodig hebben in de hulpverlening. DUS IK SNAP HET NIET MEER EN WE WORDEN ER NIET VROLIJK VAN EN ZEKER NIET MEER ENTHOUSIAST HIERDOOR >:( >:( :'(