reanimatie: wat kan je fout doen wat erger is dan niets doen?

Auteur Topic: reanimatie: wat kan je fout doen wat erger is dan niets doen?  (gelezen 26479 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
ja dat zit er zoals ik al schreef ook bij. alleen die 2 onderdelen vind ik niet door de beugel kunnen op deze manier eigenlijk. hiermee krijg je dat mensen op hele verkeerde manieren gaan handelen en wellicht grote schade aanrichten

Hoewel ik misschien oude koeien uit dee sloot gaat halen. Wat kan je fout doen bij een reanimatie? Slachtoffer laten overlijden?  :-\

Iets is altijd beter dan niets, alleen durven er veel mensen niet te beginnen aan een reanimatie omdat ze bang zijn iets fout te doen. Bij een reanimatie kan je per definitie geen schadelijkere uitkomst krijgen dan vergeleken met hoe je begint...

Wat mij betreft wordt aan iedereen op de middelbare school een BHV-cursus gegeven zodat er basiskennis is over reanimeren, bloedingen stelpen en beginnende branden blussen.

Iedereen krijgt in zijn leven te maken met ongevallen en branden




Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2007, 10:21:24
Hoewel ik misschien oude koeien uit dee sloot gaat halen. Wat kan je fout doen bij een reanimatie? Slachtoffer laten overlijden?  :-\

Iets is altijd beter dan niets, alleen durven er veel mensen niet te beginnen aan een reanimatie omdat ze bang zijn iets fout te doen. Bij een reanimatie kan je per definitie geen schadelijkere uitkomst krijgen dan vergeleken met hoe je begint...

Wat mij betreft wordt aan iedereen op de middelbare school een BHV-cursus gegeven zodat er basiskennis is over reanimeren, bloedingen stelpen en beginnende branden blussen.

Iedereen krijgt in zijn leven te maken met ongevallen en branden

nou.. je zou iemand ernstig kunnen verwonden waardoor hij ernstig letsel overhoud..
of iemand die een kans had door middel van een foute reanimatie deze ontnemen
Politie Aspirant niveau 4


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2007, 12:16:59
nou.. je zou iemand ernstig kunnen verwonden waardoor hij ernstig letsel overhoud..
of iemand die een kans had door middel van een foute reanimatie deze ontnemen

Iemand die gereanimeerd moet worden is per definitie dood, weet jij een nog ernstiger letsel?  :o

Als er niemand is die adequaat kan reanimeren geeft iets proberen nog altijd een betere kans op overleving dan niets doen. De aanrijdtijd van de ambulance is nagenoeg altijd te lang om nog iets te kunnen betekenen wanneer iemand niet reeds door een willekeurige voorbijganger wordt gereanimeerd.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2007, 12:20:59
Iemand die gereanimeerd moet worden is per definitie dood, weet jij een nog ernstiger letsel?  :o

Als er niemand is die adequaat kan reanimeren geeft iets proberen nog altijd een betere kans op overleving dan niets doen. De aanrijdtijd van de ambulance is nagenoeg altijd te lang om nog iets te kunnen betekenen wanneer iemand niet reeds door een willekeurige voorbijganger wordt gereanimeerd.

re·ani·me·ren (ov.ww., ook abs.)
    1 de ademhaling en bloedsomloop weer op gang trachten te brengen bij (iem. die schijnbaar dood is)

klinisch dood.. niet dood dood
Politie Aspirant niveau 4


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2007, 12:25:56
Heb je enig idee wat reanimeren is en wat het verschil is tussen klinisch dood en biologisch dood?

Duidelijk niet!
Arts  www.alphalog.nl


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2007, 12:28:10
dood dood is hersendood + klinischdood toch?

en nee ik ben geen pro
Politie Aspirant niveau 4


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2007, 13:14:48
Heb je enig idee wat reanimeren is en wat het verschil is tussen klinisch dood en biologisch dood?

Duidelijk niet!

Ehm, ik neem maar aan dat je reageert op Ultimato?  ???


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2007, 15:19:25
Ehm, ik neem maar aan dat je reageert op Ultimato?  ???

nam ik ook aan, daarom reageerde k maar  ;D
Politie Aspirant niveau 4


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2007, 16:15:00
Ja Vesalius, ik reageerde op Ultimato...

Er is geen schade die je iemand kunt aandoen die erger is dan de dood... Je kunt alle ribben breken, het hart en de longen kneuzen, als je er iemands leven mee redt, is dat een 'jammer maar helaasje'.
Arts  www.alphalog.nl


0923993

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2007, 20:03:59
dood dood is hersendood + klinischdood toch?

en nee ik ben geen pro

Klopt helemaal, een klinsch dode die ook hersendood is is biolgisch dood.

Het verschil tussen klinische dood en biologische dood zit in het wel en niet meer aanwezig zijn van hersenactiviteit.

In beide situaties is er geen sprake meer van bewustzijn, spontane ademhaling en spontane circulatie.

Om bij dit topic te blijven als iemand verkeerd in het klinisch dode stadium kan dat nog door reanimatie omgekeerd worden, daarom is reanimatie ook zo belangrijk. De biologisch dood is op dat moment ontzettend dichtbij en zoals sommige mensen al aan geven dat er niet veel te verliezen valt is juist.

Biologische dood is onomkeerbaar.

Hersendood wordt soms ook door mensen gebruikt voor patienten die in een vegatatief stadium verkeren door zwaar hersenletsel of ziekte. Hierbij is de term hersendood niet juist omdat hersendood exact hetzelfde is als biologisch dood.

Groet,

Peter