reanimatie: wat kan je fout doen wat erger is dan niets doen?

Auteur Topic: reanimatie: wat kan je fout doen wat erger is dan niets doen?  (gelezen 26470 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2007, 18:22:49
Enige wat mijns inziens echt fout zou kunnen gaan is dat een leek iemand gaat reanimeren die niet gereanimeerd behoort te worden.
Kan me zoiets voorstellen bij een hypothermie s.o.

Kees  8)

mwoah of een reanimatie die lukt maar doordat je de ribben gebroken hebt oid onnodig lijden veroorzaken voor het SO. of een SO dat door vakkundig personeel gereanimeerd had kunnen worden het middenrif breken of de longen perforeren met gebroken ribben.
iemand reanimeren wat lukt die dan daarna door jou fout alsnog overlijd waardoor er als je heel strikt kijkt eigenlijk iemand is overleden door jouw handelen.
Politie Aspirant niveau 4


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2007, 19:21:07
@0923993: OK, het enige wat ik met mijn wetenschappelijke prietpraat duidelijk probeerde te maken is dat het voor het slachtoffer niet uitmaakt wie er BLS uitvoert als iemand het maar doet totdat de ALS opgestart kan worden.

@Ultimato: realiseer je wel wat je zegt? Als er niet begonnen wordt met hartmassage dan heeft vakkundig personeel géén zin meer...
Daarnaast breek je je middenrif niet, het is een spier geen bot, zeer zelden wil daar wel eens een scheur inkomen meestal zonder gevolgen en dan ook nog eigenlijk alleen als er met actieve compressie/decompressie gewerkt wordt (bepaalde typen hartmassage-apparaten). En ten tweede worden bij bijna iedere reanimatie ribben gebroken (literatuur varieert van 30-90%) en treedt er maar hoogst zelden een perforatie op.

Concluderend: Bij een hartstilstand is voor mij de uitkomst wel duidelijk als niemand met BLS begint: Dan ben en blijf je dood (maar gelukkig wel met intacte ribben, da's toch fijn om te weten: intact je kist in  :-X)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2007, 19:39:51
Het motto was toch 'beter een lelijk slachtoffer dan een mooi lijk'?  ::)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2007, 19:47:40
Het valt me op dat een deel van de discussies er van uit gaan dat BLS geïndiceerd is, en van daaruit verder redeneren.
Dat mag, maar het is de vraag of dat terecht is.

We spreken dan over mensen die onvoldoende reanimatie onderwijs gevolgd hebben.

Ik vind het dan op zijn minst twijfelachtig dat deze groep mensen wel de afwezigheid van spontane ademhaling bij een bewusteloos s.o. vast kunnen stellen, maar dat hun probleem voornamelijk in het uitvoeren van de vaardigheden zit. En nogmaals als ze twijfelen is het terecht dat ze beginnen.

Daarnaast vormt "onkundig" beademen een veel groter risico vormt dan "onkundig" uitvoeren van borstcompressies.


0923993

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2007, 20:12:14
Het valt me op dat een deel van de discussies er van uit gaan dat BLS geïndiceerd is, en van daaruit verder redeneren.
Dat mag, maar het is de vraag of dat terecht is.

We spreken dan over mensen die onvoldoende reanimatie onderwijs gevolgd hebben.

Ik vind het dan op zijn minst twijfelachtig dat deze groep mensen wel de afwezigheid van spontane ademhaling bij een bewusteloos s.o. vast kunnen stellen, maar dat hun probleem voornamelijk in het uitvoeren van de vaardigheden zit. En nogmaals als ze twijfelen is het terecht dat ze beginnen.

Daarnaast vormt "onkundig" beademen een veel groter risico vormt dan "onkundig" uitvoeren van borstcompressies.  

 



Neem mij nu even niet kwalijk. Als ik dit nu lees dan zet je grote vraagtekens bij de BLS. Iemand met een BHV opleiding of een cursus elementaire reanamitie is voldoende geschoold.

De basis wordt aangeleerd van de reanimatietechniek,  ook wordt er aandacht besteed aan wanneer men wel of niet moet aanvangen met reanimatie en ligt er een zwaar accent op het alarmeren en vooral op de juiste wijze.

Besef gewoon eens dat juist die BLS levens kan redden in deze situaties, geen enkele ambulance is op tijd. De factor tijd is het verschil tussen het overlijden of nog een minimale kans te kunnen krijgen.

Ook de politieman op straat  houdt zich bezig met BLS, die man is geen reanimatie-expert en heeft elementaire kennis maar is soms wel als eerste ter plaatse.

Ik vind het kortom over het paard getilde onzin uitlatingen, van iemand die zichzelf behoorlijk overschat en geheel misplaatst een oordeel geeft over BLS.

Mij kan het weinig schelen wie me reanimeerd, de hartchirurg met alle kennis of de groenteboer met BLS reanimatietechniek en een te laag tempo.

Als iemand maar wat doet

Groet,

Peter


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #25 Gepost op: 17 januari 2007, 20:36:07
Het valt me op dat een deel van de discussies er van uit gaan dat BLS geïndiceerd is, en van daaruit verder redeneren.
Dat mag, maar het is de vraag of dat terecht is.

We spreken dan over mensen die onvoldoende reanimatie onderwijs gevolgd hebben.

Ik vind het dan op zijn minst twijfelachtig dat deze groep mensen wel de afwezigheid van spontane ademhaling bij een bewusteloos s.o. vast kunnen stellen, maar dat hun probleem voornamelijk in het uitvoeren van de vaardigheden zit. En nogmaals als ze twijfelen is het terecht dat ze beginnen.

Daarnaast vormt "onkundig" beademen een veel groter risico vormt dan "onkundig" uitvoeren van borstcompressies.  

Vandaar dat de nieuwste richtlijnen erg duidelijk zijn. In geval van twijfel beginnen.


duco

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2007, 20:52:03
in de nieuwe richtlijnen, hoef je nauwelijks meer controles te doen, kortom je loopt veel vaker te pompen en hijgen.

En dat klopt, tijdens de Nijmeegse Vierdaagse werden talloze reanimaties uitgevoerd, die konden vaak worden gestopt toen de ambu kwam, omdat er een heel zwakke hartslag en ademhaling was. die moeilijk met het handje te voelen was (zeker met de adrealine in je teennagels)
Het kan zeker geen kwaad om te beginnen, indien het SO daar anders over denkt, dan krijg je hoog uit een blauw oog.

Er was ooit een kaderinstructeur die vertelde dat er over de wereld 6 mensen vast zitten omdat ze NIET hebben gehandeld, en er zit niemand vast omdat ze verkeerd gehandeld hebben (opzet uitgesloten)

groet,

Lars


Harry007

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2007, 21:02:49
In de nieuwe richtlijnen is ook geen plaatsbepaling meer. En ik heb diverse mensen gesproken over het zwaardvormig aanhangsel, en niemand die ooit had meegemaakt dat dat af is gebroken door onkundige reanimatie.
Je begint ook niet voor niets met reanimeren ipv beademen.
Daarom vind ik dat als iemand maar enigzins het idee heeft dat hij of zij het kan, het ook doet. Immers, als je niks doet gaat ie dood, en als je wel iets is is er een kleine kans.
En dan kan er vanalles in de boekjes staan of onderzocht zijn, maar het blijft een feit dat niks doen, niks oplevert.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2007, 23:02:25
Neem mij nu even niet kwalijk. Als ik dit nu lees dan zet je grote vraagtekens bij de BLS. Iemand met een BHV opleiding of een cursus elementaire reanamitie is voldoende geschoold.

Dan ben ik onvoldoende duidelijk geweest.

Als er sprake is van een bewusteloos s.o. die met een vrije ademweg (kinlift) geen spontane ademhaling heeft, dan moet onmiddellijk begonnen worden met BLS. Ik zet mijn vraagtekens bij impliciete aanname dat deze controle heeft plaats gevonden en de EHV'er dus terecht start met de BLS, maar tegelijkertijd wordt betoogd dat starten mensenlevens kan redden ondanks dat BLS vaardigheden niet of niauwelijks aanwezig zouden zijn.

In de jaren dat ik BLS instructie geef, gebeurde het regelmatig dat mensen Annie zagen liggen ze en ze, als een soort Paflov reactie, de controles vervolgens niet deden of te snel constateren dat er gereanimeerd moet worden. en met het ballonnetje kreeg ik stomverbaasde reacties van cursisten omdat ze een polsslag had. Dat kan toch niet ......


0923993

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2007, 23:53:22
Dat kan toch niet ......
  




Dat kan wel alleen wordt er door sommige mensen veel te ingewikkeld over gedacht.

Het gaat om BLS wat toegepast wordt door de doorsnee Nederlander die niet gehinderd wordt door enige vorm van medisch kennis, en een beperkte cursus heeft gehad van enkele avonden waarin deze technieken worden aangeleerd.

Ga er rustig vanuit dat het merendeel van de mensen die BLS toepast wel de juiste afweging heeft gemaakt en niet onterecht begonnen is.

En waar praten we over? Slachtoffers die al dichterbij de hemelpoort staan dan nog ergens anders zijn. Wat valt er te verliezen ?
Niet geschoten is altijd mis.

Ik vind dat hier over dit onderwerp veel te veel hypothetische zaken zoals hypothermie enz worden aangehaald om te staven dat het mogelijk is dat een leek onterecht kan beginnen met een reanimatie.

Pure onzin, hypothermische slachtoffers komen we in de praktijk niet zo vaak tegen en als je ze aantreft en je moet het doen met je EHBO koffertje geef ik je ook lekker veel kans. Niemand is het te verwijten als ze dan wel een reanimatiepoging wagen.

Voor mij persoonlijk geldt in een BLS situatie zowiezo dat als ik twijfel ik wel start met een reanimatiepoging, kan het nog sterker vertellen zelfs als ik nek- of rugletsel vermoedt en constateer dat bewustzijn, ademhaling en circulatie afwezig zijn zal ik niet aarzelen om het slachtoffer te verplaatsen en te starten met reanimatie.

Groet,

Peter