Het gaat om BLS wat toegepast wordt door de doorsnee Nederlander die niet gehinderd wordt door enige vorm van medisch kennis, en een beperkte cursus heeft gehad van enkele avonden waarin deze technieken worden aangeleerd.
Het voorbeeld van Annie met hartslag is niet een kwestie van te ingewikkeld denken, maar van onvoldoende controleren.
Ik hoef geen zorgvuldige controles bij Annie uit te voeren, want die heeft nooit hartslag of ademhaling.
Dat is de kern van mijn betoog. De BLS moet vooraf gegaan worden door een goede controle.
Daar moeten cursisten van doordrongen worden.
Bij twijfel beginnen met BLS is heel iets anders dan aannemen dat iemand dood is en meteen beginnen met BLS omdat alles beter is dan niets doen. Verder sta ik helemaal achter je betoog.
Helaas ben ik het artikel kwijt, maar een aantal jaren geleden stond er in een ARBO vakblad het verhaal van een elektricien die op een trap bezig was met werkzaamheden een een armatuur. Hij droeg sandalen en was net bezig met een vervelend steentje uit zijn sandaal te schudden. Om zijn evenwicht te bewaren, zocht hij steun op het plafond.
Op dat moment kwam iemand binnen die direct de conclusie trok dat het hier om een elektriciteitsongeval betrof en dus het s.o. vaan de stroom gescheiden moest worden.
De snelste manier omdat te doen was het onderuitschoppen van de trap waarop het so stond.
Door de val was het so even niet in staat om hen daarvoor te bedanken, maar bleef bewegenloos liggen.
Dat duurde niet lang, want zijn redder had de conclusie getrokken dat BLS toegepast moest worden en de controles werden niet meer gedaan.
Zover ik mij kan herinneren bleek in het ziekenhuis dat hij er been- en riibbreuken aan overgehouden had.
En als deze "redder" mij dit verhaal verteld had, dan had ik hem gezegd dat hij perfect gehandeld had.
Ik ben er van overtuigd dat hij naar eer en geweten gehandeld heeft en de intentie had om het slachtoffer van verder letsel te behoeden. Als hij het op dat moment beter had kunnen doen dan had hij dat zeker gedaan.
Daarna zal ik met hem de leermomenten bespreken en hoe hij die in de toekomst deze fouten kan voorkomen.