Op een verre afstand is het misschien te begrijpen maar ik vind het verschil toch wel duidelijk hoor.
-Hij zit op een witte politiemotor.
-Heeft twee politielogo's aan beide zijden van de jas.
-Nog groter politielogo op de achterzijde.
-Politielogo aan de voorzijde.
-Rangonderscheidingstekens.
-Bewapening.
Genoeg om het verschil te zien lijkt me.
Las toevallig dit in het AD vandaag. (Dit is pas ver gezocht).
maandag 22 januari 2007
Kritiek op felgele jacks voor de politie
DEN HAAG - Het Witte Kruis, dat ambulancediensten in Den Haag verzorgt, is niet blij met de nieuwe uitrusting...
Ook politie te paard krijgt de felgele jacks. ...voor onder anderen motoragenten. Die verruilen binnenkort hun witte jas en helm voor fluorescerend gele exemplaren. Ook verkeersagenten, politie te paard en waterpolitie krijgen die felgele jacks.
Volgens directeur Hans de Jong van het Witte Kruis kan de nieuwe politie-outfit tot verwarring leiden. „Onze motorambulances rijden al sinds 1996 in het geel.
Straks denkt iemand dat er hulp aankomt van een ambulance, terwijl die persoon alleen het verkeer gaat regelen.” Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken zal het wel meevallen met de verwarring. De huidige wit-oranje politiejassen voldoen niet aan Europese richtlijn EN-471. Daarin staat hoe veiligheidskleding moet zijn gemaakt en waar reflecterende strepen moeten zitten. De EU-landen hebben verder afgesproken dat waar extra zichtbaarheid nodig is, geel de standaardkleur wordt voor politiediensten.
Aan het model van de jassen verandert niets. De nieuwe jassen worden zo snel mogelijk ingevoerd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het lijkt me niet meer dan logisch dat als een motoragent als eerste ter plaatse is bij een ongeval hij geen verkeer gaat regelen, maar gaat kijken bij het slachtoffer. Ze zien dan snel genoeg dat hij van de politie is.