Niet de maximale zorg door de keuze van de patiënt

Auteur Topic: Niet de maximale zorg door de keuze van de patiënt  (gelezen 12675 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 27 januari 2007, 17:05:46
Hoe wordt hier in NL mee omgegaan.... Doe je als arts alles om je patiënt te redden of respecteer je de keuze van de patiënt, ondanks dat de patiënt door die keuze overlijd (terwijl dat niet nodig was geweest met de huidige stand der techniek).... ??? ???

http://www.telegraaf.nl/buitenland/57688221/65.000_euro_voor_Jehova_s_getuige_na_transfusie.html?p=12,1

za 27 jan 2007, 12:39
65.000 Euro voor Jehova's getuige na transfusie
TRENTO - Een bejaarde Italiaanse die tegen haar religieuze overtuiging in een bloedtransfusie heeft gekregen, krijgt een schadeloosstelling van 65.000 euro. De vrouw, een Jehova's getuige, had voor de behandeling aangegeven dat zij onder geen beding een bloedtransfusie wenste te krijgen.

De vrouw had 250.000 euro geëist. Uiteindelijk trof zij een schikking met de verzekering van het ziekenhuis en ging akkoord met 65.000 euro, aldus het Italiaanse persbureau ANSA zaterdag.

0923993

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2007, 17:36:05
Dat vind ik terecht, de patient heeft haar uitdrukkelijk wens te kennen gegegeven en die hoor je te respecteren.

Er zijn manieren om dat te doen door bijvoorbeeld al voor de operatie herhaaldelijk bloed af te nemen zodat je eigen bloed geeft tijdens en na de operatie, ook zijn er cellsavers waarbij het eigen bloed wat afgezogen wordt gereinigd wordt en terug gegeven kan worden aan de patient.

Daarnaast bestaan er ook producten die niet vallen onder bloed maar kunstmatige vervangers zijn die men ook kan gebruiken om het volume aan te vullen.

Als het daarmee niet lukt en de bloeding zo enorm is zul je als medisch team hoe hard het ook is de wens moeten respecteren van de patient.

De enige uitzondering vind ik persoonlijk als het om kinderen gaat, dan ben ik niet voorstander om de wens van de ouders te respecteren in dit geval. Ik vind het prima als iemand kiest voor deze levenswijze of geloofsovertuiging maar een kind kiest zelf niet.

Groet,

Peter

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2007, 12:05:30
Ik sluit me hier helemaal bij aan. De patient heeft het volste recht zich niet te laten behandelen (tenzij ze wilsonbekwaam zijn, maar zelfs Jehova's zijn wilsbekwaam), en als arts kun je niet anders dan die wens te respecteren.
Arts  www.alphalog.nl

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2007, 15:40:00
Ik sluit me hier helemaal bij aan. De patient heeft het volste recht zich niet te laten behandelen (tenzij ze wilsonbekwaam zijn, maar zelfs Jehova's zijn wilsbekwaam), en als arts kun je niet anders dan die wens te respecteren.

Waarom wordt er dan zo 'moeilijk' gedaan in NL over euthenasie. Als de patiënt het wil waarom moet dan speciale 'getoetst' worden achteraf.... ??? ???

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2007, 16:01:29
Waarom wordt er dan zo 'moeilijk' gedaan in NL over euthenasie. Als de patiënt het wil waarom moet dan speciale 'getoetst' worden achteraf.... ??? ???  

Omdat euthanasie niet "niks doen" is maar een actieve behandeling met flinke consequenties...

Michelle1983

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2007, 16:10:07
Maar ja dan kom je ook weer in de discussie terecht over passieve euthanasie en versterven, want dat kan ook weer worden gezien als een "niks doen".

0923993

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2007, 16:11:34
Het is ook niet juist dat er moeilijk gedaan wordt over euthanasie. Het is mogelijk en bespreekbaar en ook juist dat er veel getoetst wordt. Uiteindelijk is het wel de medische handeling die de dood veroorzaakt en niet de ziekte of aandoening.

Dit voorbeeld van de vrouw in Italie die aangeeft geen bloed te accepteren van andere mensen is haar uitdrukkelijk wens. Het is totaal niet te vergelijken met euthanasie.

Een beter voorbeeld is de patient die van de dokter hoort dat hij een hersentumor heeft en zelf geen zin heeft in operaties of bestralingen en zich niet laat behandelen.

Medisch gezien zou er best nog wat gedaan worden maar een arts zal die keuze respecteren.

Er zijn ook mensen die beslist niet gereanimeerd willen worden ook dat moet men respecteren.

Wat niet zomaar kan en wel richting euthanasie gaat zijn mensen die aangeven dat ze dood willen als ze in een coma vigil raken. Die wens kan niet maar zo gerespecteerd worden omdat niemand zal overlijden daardoor en er een ander actief iets moet doen om de dood te bewerkstelligen.

Zoals Palmpie het formuleerd is het ook niet geheel correct omdat erbij euthanasie vooraf een toetsing plaatsvind. Het achteraf toetsen is te laat in deze.

Groet,

Peter

0923993

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2007, 16:21:48
Maar ja dan kom je ook weer in de discussie terecht over passieve euthanasie en versterven, want dat is dan weer veelal wel een "niks doen".

Nee dat denk ik niet en dat verschil zit toch wel in de nuances. Passief is inderdaad niets doen. Dat passief is iets waar ik persoonlijk geen moeite mee heeft.

Voorbeeld: Een alzheimerpatient die alleen maar verder geestelijk achteruit gaat, totaal niet meer weet wie of wat hij is, ook kansloos dat er ooit nog een herstel komt. Deze patient zal niet snel overlijden, het gebeurd wel dat ze zich verslikken in voedsel, voedsel in de longen geeft een ontsteking. Aan die ontsteking kun je overlijden. Vaak geeft familie ook aan dat het eigenlijk wel prima is dat hun dierbare op een rustige manier kan sterven, vaak is die persoon die hun dierbaar was al overleden voor het gevoel van de familie omdat de persoonlijkheid al lang verdwenen is en het lichaam nog aanwezig is. Als artsen samen met de familie besluiten om de pijn te bestrijden met bijvoorbeeld morfine en geen medicatie te geven om de ontsteking te bestrijden is dat een vorm van passiviteit. En is het rechtvaardig als zowel de artsen en familie het er samen over eens zijn.

Versterven heeft voor mij een veel meer luguber karakter en ben ik zelf fel op tegen dat zoiets mogelijk is. Ik denk bij het versterven aan een coma vigil waarbij voeding of vocht gestaakt wordt. Dit vind ik onmenselijk omdat er niemand weet of kan aantonen wat het besef of gevoel is van de patient met een coma vigil. Er zijn opvattingen dat deze vorm ook passieve euthanasie is maar ik vind het niet humaan en zou mijn geweten ernstig bezwaren als ik een kleine schakel zou zijn in deze wijze van niet behandelen.

Groet,

Peter

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2007, 23:16:58

Ken uw kreten (en spelling)...

Euthanasie, palliatieve sedatie, abstinatie en niet behandelen... Het ligt allemaal dicht bij elkaar en toch zit er een wereld van verschil tussen.
Het eerste principe is dat de wilsbekwame patient altijd de regie in handen moet hebben, en dat hij nooit tegen zijn zin behandeld mag worden. Hier zit al meteen een probleem als de patient niet duidelijk kan maken wat hij wil, maar dat was in dit geval niet zo: de patient had duidelijk aangegeven geen behandeling te willen.
Euthanasie is aan zeer strenge regels gebonden, omdat het ethisch zeer moeilijk ligt en er op gruwelijke wijze misbruik van gemaakt zou kunnen worden als het niet heel strikt geregeld is. Patienten kunnen om zeer uiteenlopende redenen euthanasie willen: angst voor de toekomst (pijn), het niet willen belasten van hun familie, het hebben van pijn... Euthanasie is de meest extreme oplossing voor de problemen van de patient en zo moet het ook gebruikt worden: Als laatst mogelijke behandeling. Extreem zieke patienten zijn vaak niet volledig in staat om hun laatste opties reeel te bekijken, zijn moe en willen niet meer. Echter, als er nog mogelijkheden zijn is het onethisch geacht om die niet aan te grijpen binnen de grenzen van het redelijke.

Abstineren en niet verder behandelen is een heel andere zaak. "De stekker eruit trekken" is een optie die, als medisch handelen zinloos is, door iedere bevoegde behandelend arts (bijv. intensivisten) genomen mag worden (uiteraard met regels, zoals een soort verplichte second opinion). Hier hoeft de familie het zelfs niet eens te zijn met de arts, hoewel dat uiteraard wel fijn zou zijn. Als verder behandelen uitzichtloos is en alleen maar verdere een langere lijdensweg betekent, dan is het toegestaan om te stoppen met behandelen zodat de patient overlijdt. Een beperkt beleid (niet reanimeren, geen beademing etc.) is een andere optie om grenzen af te bakenen tot waar behandelen nog zinvol is.

Dan is er nog de palliatieve sedatie. Relatief nieuw en ik heb er niet veel verstand van, maar het houdt in dat een patient die naar verwacht tot maximaal 48 (pin me niet aan de exacte tijd vast) uur te leven hebben en veel pijn hebben, in slaap te brengen om zo semi-natuurlijk te overlijden zonder lijden... de grenzen met euthanasie zijn soms vaag, omdat de medicijnen zo hun uitwerking kunnen hebben op, bijvoorbeeld, de ademhaling...

Het versterven is een wreed maar natuurlijk proces als mensen niet meer kunnen of willen eten en drinken... Ik ben echter niet van mening dat iedereen een PEG-sonde of naald gegeven moet worden om zo toch nog voeding naar binnen te krijgen, mensen die niet meer kunnen slikken hebben vaak ernstig onderliggend lijden, en zijn beter af zonder behandeling. Qua ethiek en aanvaarbaarheid ligt voor mij dit proces het meest ingewikkelde, maar het is de enige manier waarop de natuur zijn gang gaat bij deze manieren van sterven.

Al deze termen worden vaak door elkaar gebruikt en dat schept verwarring... Woede en frustratie kan het ellendige gevolg zijn van slecht ingelichte familie als een onmogelijke behandeling wordt gestaakt, en de dokter euthanasie verweten wordt. Andersom zijn anderen boos over het feit dat euthanasie zo moeilijk ligt (het is toch mijn leven?) bij artsen, en de rompslomp die doodzieke patienten moeten ondergaan als zij euthanasie willen... Maar artsen zijn geen doders-op-bestelling, ze hebben een eed gezworen om zo goed mogelijk voor hun patienten te zorgen. En als euthanasie nog niet de beste (lees: enige) optie is, is het assistentie bij zelfmoord of in het ergste geval moord. Dat is een van de redenen dat het zo gevoelig en moeilijk ligt.
Arts  www.alphalog.nl

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2007, 14:14:05
Er zijn manieren om dat te doen door bijvoorbeeld al voor de operatie herhaaldelijk bloed af te nemen zodat je eigen bloed geeft tijdens en na de operatie, ook zijn er cellsavers waarbij het eigen bloed wat afgezogen wordt gereinigd wordt en terug gegeven kan worden aan de patient.
Let wel:
Volgens de officiele (strenge) leer van de Jehova's mag bloed dat buiten het lichaam is geweest (hier valt ook het eigen bloed onder) niet teruggetransfundeerd worden! Dus de opties die je aangeeft zijn voor een Jehova's getuige die deze strengere leer aanhoudt ook geen optie!