Negeren eh verlener

Auteur Topic: Negeren eh verlener  (gelezen 19731 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2007, 19:50:46
Zie quote in mijn bericht, een uitspraak van een docent die EH-verleners dat aanleert omdat er sprake is van een overdracht naar de volgende keten.  Voor mijn gevoel begint de keten pas bij de ambulanceverpleegkundige of een huisarts.

Groet,

Peter

Dan mis je toch een schakel.
Of kunnen we de ehbo gewoon afschaffen.  :-\

Zelfs een niet ehbo-geschoolde-passant die hulp verleent is de eerste schakel die je nuttige informatie kan verschaffen.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2007, 20:03:39
Zie quote in mijn bericht, een uitspraak van een docent die EH-verleners dat aanleert omdat er sprake is van een overdracht naar de volgende keten.  Voor mijn gevoel begint de keten pas bij de ambulanceverpleegkundige of een huisarts.

Die uitspraak behoeft niet eens een knipoogje met welke intentie dan ook. Omdat dat gewoon zo is. Een verpleegkundige weet zijn of haar plek wel ten opzichte van een arts. Er zijn genoeg verpleegkundigen op deze wereld, inclusief mijzelf die wel eens op niet misverstane wijze door een arts weer op de plek zijn geschopt ;-).

Dus een EHBO die klaagt over dat een verpleegkundige hem eens negeerd mag zich troosten dat verpleegkundigen wat milder zijn in de manier van uitrdrukken ;-)

Groet,

Peter

Volgens mij negeer je dan willens en wetens een hele hoop informatie. Juist van een EHV-er of ieder andere passant valt veel info te halen over het beloop in de eerste paar minuten.

En? hoe vond je het om door een arts geschoffeerd te worden? Voelt goed hè? Goed genoeg om dat blijkbaar weet uit te voeren naar degenen die weer onder jou staan?  ???

0923993

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2007, 20:14:27
Wat verwacht je dan van een EHBO'er en wat mag hij van jou verwachten? ???

Wat ik van een EHBO-er verwacht is eigenlijk wat het woord al zegt. Eerste hulp bij ongevallen. Wat mij betreft mag dat gewoon erg beperkt zijn. Wat ik belangrijk vind is bijvoorbeeld bij een slachtoffer blijven en te beperken tot echt elementaire hulp.

Als we praten over de alledaagse ongevallen in het verkeer is de rol van een eerste hulpverlener niet zo heel groot. Ik heb zelf ook onlangs bij een verkeersongeval in Nijmegen letterlijk een EHBO-er gewaarschuwd en in niet mis te verstane bewoordingen.

Het ging om een fietser die geschept was door een auto. De fietser zat vreemd in elkaar gedoken op de stoeprand, hij hield zijn arm zelf vast en klaagde over pijn. Hij keek met zijn hoofd naar de grond en behoorlijk krampachtig in elkaar gedoken.

Ik ben bij hem gaan zetten en alleen met hem gepraat en vragen gesteld tot dat er iemand mij weg wilde drukken en riep dat hij EHBO-er was. Ik heb hem alleen gezegd dat het wel goed was en ik verpleegkundige ben en de ambulance al onderweg was.

Toen werd deze persoon geirriteerd en maakte mij verwijten omdat ik het slachtoffer niet in de ogen kon kijken voor de pupilreactie en de rare vreemde houding van de fietser een slechte ventilatie zou veroorzaken. Hij wilde ook dat de fietser normaal ging zitten. Voor mij was dat het punt om hem te zeggen dat hij op moest rotten.

Ik hou niet van dat getrek en geleuter. Ik hoef de pupillen van de fietser niet te zien, zolang hij spreekt en helder reageerd is het voor mij prima. Zijn houding is een houding die hij zelf kiest omdat het voor hem op die manier het meest comfortabel voel. Daarbij heb ik het besef dat het niet lang duurt voor de ambulance ter plaatse is.

Daadwerkelijk ingrijpen kan altijd nog als de situatie wel verslechterd. Op het moment dat de ambulance ter plaatse is hoef ik niets te doen. Ik zie echt wel dat de ambulance verpleegkundige naast me knielt en het eerste wat hij doet is vragen aan de fietser "wat is er gebeurd menneer".  Dat is voor mij het moment dat ik opsta en wegloop.

Waarom moet ik met die ambulanceverpleegkundige praten of waarom moet hij mij goedendag zeggen ? Ik heb liever dat hij druk is met die fietser en aan hem vraagt wat er gebeurd is en waar het pijn doet. Deze informatie die hij dan verzameld is veel meer zeggend dan de samenvatting van het verhaal wat ik kan vertellen aan de ambulance verpleegkundige.

Een dank je wel hoef ik niet voor mijn goede zorgen aan iemand die een ongeval heeft gehad, ik vind dat vanzelfsprekend en doe het graag.

Dus ik verwacht van een EHBO-er eigenlijk ook niet veel en die zou ook gewoon weg kunnen gaan zonder al te veel gedaan te hebben.

De vraag wat een EHBO-er van een verpleegkundige mag verwachten kop ik graag terug want ik zou niet weten hoe je dat bedoeld en wat een EHBO-er van verpleegkundige zou moeten verwachten.

Groet,

Peter

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 30 januari 2007, 20:20:39
Het verhaal dat een ehbo-er kan vertellen is niet zo heel waardevol... Alle metingen moeten toch nog (opnieuw) gedaan worden, alleen ooggetuigenverslagen zijn enigzins nuttig, hoewel ook die best 'gekleurd' kunnen zijn.
Arts  www.alphalog.nl

0923993

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 30 januari 2007, 20:27:39
Volgens mij negeer je dan willens en wetens een hele hoop informatie. Juist van een EHV-er of ieder andere passant valt veel info te halen over het beloop in de eerste paar minuten.

Waarom doen we hier toch altijd net of ieder slachtoffer ook buiten bewustzijn is ;-). Informatie bij een ongeval hoeft echt niet van passanten of de ehbo-er te komen. Het is vaak niet zo heel moeilijk om bij een ongeval te zien wat er is gebeurd en als het slachtoffer zelf kan vertellen wat er gebeurd is en waar hij pijn heeft, wel of niet duizelig of misselijk is is van grotere waarde. Het verhaal van van een EHBO-er die komt melden dat de man door een auto is geschept en een zere knie heeft en geen hoofdpijn heeft en aanspreekbaar is  zal geen wereld van verschil maak en eerder in de categorie "non-informatie" vallen.
En? hoe vond je het om door een arts geschoffeerd te worden? Voelt goed hè? Goed genoeg om dat blijkbaar weet uit te voeren naar degenen die weer onder jou staan?  ???

Dat klopt, het voelt niet echt geweldig. En projectie op een ander maakt het zeker wel draagelijker en komt alles weer in balans. Alleen is het niet van toepassing op de berichten van mij aangaande dit onderwerp.  En vandaag is het ook niet mijn balans-dag dus.

Groet,

Peter

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #25 Gepost op: 30 januari 2007, 21:15:05
De knuppel maar weer in het hoenderhok!!!

Ik ben altijd zeer blij met een omstander en bij voorkeur een ehbo'er.  Ik kan schatten aan informatie van hem krijgen, enkele voorbeelden
- is het slachtoffer bewusteloos geweest? hoe zag hij er toen uit: bleek, blauw, normaal.  Lag hij te schokken? ja/nee
- is het slachtoffer verplaatst?
- wat heb je geconstateerd, snelle pols, langzame pols, pijn, etc.
- Ongevalsmechanisme, hoe is het gebeurd, hoe hard ging het etc....
Meestal kunnen ehbo'er makkelijker vertellen wat er is gebeurd en hoe de patiënt erbij lag omdat ze de theorie beheersen, en leken in deze meestal niet naar kleur, houding en dergelijke kijken, denk eens aan al die reanimatie meldingen waarbij het slachtoffer nog ademt en dat achteraf gaspen betreft.
Daarnaast moeten de profesionele hulpverleners onder ons zich goed realiseren dat het vaak de mensen op straat zijn die (proberen) levensreddende handelingen verichten, stabiele zijlig, chin lift, cwk immobilisatie, en in het bijzonder reanimatie opstarten want zoals wij allemaal weten hoe sneller er gereanimeerd wordt des te meer kans voor het slachtoffer om het te overleven en zoals ik altijd in de cursussen die ik geef zeg m.b.t. reanimatie........wij (ambulance) zijn het niet die de mensen redden, maar dat zijn de mensen die beginnen met reanimeren en wij zetten de behandeling (geavanceerd) voort..........en dan wordt ik in de regel liever gereanimeerd door een EHBO'er dan iemand die het nog nooit heeft gedaan.....

Enige nuance is misschien op zijn plaats, ik ken ook die ehbo'ers die het andere mensen onmogelijk maken om op een fatsoenlijke manier te werken, uiteraard zijn er uitzonderingen, net zo goed dat die er zijn onder verpleegkundigen (ambulance of ergens anders).  Maar laten we aub door die ervaringen niet iedereen over één kam scheren.........!!!!

gegroet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 30 januari 2007, 21:25:59
Helemaal met je eens Paul!

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #27 Gepost op: 30 januari 2007, 21:32:30
Dank, ik zat net nog te denken........mede na een discussie op het werk omtrent verantwoordelijkheden mbt MMT - Ambulance
Wij ambuhulpverleners moeten misschien niet zo op onze sokkel gaan staan maar ook accepteren dat soms dingen anders kunnen en misschien ook nog wel beter zijn voor het slachtoffer daarnaast moeten we trots zijn op onze professie en onze kennis en kunde......het is natuurlijk leuk om erkenning en complimenten te krijgen maar uiteindelijk draait het om het slachtoffer en niet om wat ik allemaal aandurf en kan........
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 30 januari 2007, 22:24:20
Dank Paul en Vessalius dat jullie de ehbo-er toch weer naar waarde schatten.  :)
Net zoals Paul zegt de negatieve ervaring met de enkele ehbo-er wordt op de groep geprojecteerd.  :( Maar dat komt vaker voor.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2007, 00:01:06
Negatieve ervaringen... tja, die moet je niet de overhand laten krijgen. Dat breekt je motivatie en zelfvertrouwen.

Anekdote: ik werd eens genegeerd door ambulancepersoneel (overigens is dit naderhand uitgepraat). Inderdaad de pest erin... maar wat mijn humeur weer opbeurde was dat ik het slachtoffer zélf vanuit de ambulance nog hoorde roepen: "och, nou vergeet ik helemaal die lieve mevrouw te bedanken die al die tijd bij me heeft gezeten".

Verder sluit ik me bij Paul aan. Als eerste hulpverlener (al dan niet getraind) doe je je stinkende best om alleen al een hoop paniek en angst bij mensen weg te nemen. Het zal je toch maar gebeuren dat je iets overkomt en je wordt als slachtoffer genegeerd... :-\