Ik kreeg de leiding over de bewakingsafdeling op mijn 18e; ik wil niet zeggen dat ik op dat moment bekwaam en geschoold was, maar ik denk wel dat ik veel heb kunnen professionaliseren binnen de afdeling. Veel opgedane ervaring van het strandwerk gebruik ik bij de aansturing van mijn afdeling. Ervaring vind ik dan zeker een must voor een OVD-R, hoewel zoiets moeilijk te meten is. Uiteraard moet je als OVD-R je rol ook uitstralen. Ik heb te maken gehad met huilende Postcommandanten (met SW-B), die hun postbemanning niet onder controle konden houden, simpelweg omdat ze de aanleg er niet voor hebben. gelukkig hadden sommigen dat zelf ook al gauw door.
Sinds 2000 werk ik op het strand. In 2004 en 2005 was ik plv. Algemeen Strandwachtcommandant. In 2005, aan het eind van het seizoen, heb ik mijn strandwacht B pas gehaald. In 2006 werd ik fulltime ASC op het strand. Ik denk dat je een ASC in grote lijnen gelijk kunt stellen met een OVD-R, omdat deze het overzicht moet bewaren en waar nodig moet bijsturen. Uiteraard is hij bij overleg het aanspreekpunt voor de andere hulpdiensten. Buiten werktijd kan deze functie prima overgenomen worden door bv. de commandant van de alarmploeg en zal de ASC zich onder hem schikken als bemanningslid bij calamiteiten (pieperoproep).
Wat betreft binnenwater ligt het misschien wat moeilijker m.b.t. algemen bewakingen. Ik denk dat bij een rampenstructuur er zeker een OVD-R noodzakelijk is en dat deze ook een duidelijke opleiding zou kunnen volgen (al eerder genoemd in deze discussie).
Bij onze brigade zou de OVD-R in de meeste gevallen de uitvoerend coördinator van een bewaking moeten zijn. Als voorbeeld zou ik het Bevrijdingsfestival Overijssel kunnen noemen: de brigade regelt hier enerzijds de waterbewaking en de watertransporten, anderzijds wordt de muntverkoop geregeld. Ik plaats mijzelf hier als 8900 als een soort van OVD-R of Übercoördinator. Onder mij zijn er dan in de brigadetak de 8901 (met bewakingsgebied 1) en de schipper van de 8929 (met bewakingsgebied 2) en in de muntentak zijn ook nog diverse coördinatoren. Zij sturen hun eigen mensen/gebied aan. Als er geen incidenten zijn, kan alles volgens planning, maar de 8900 of OVD-R kan bij calamiteiten ter plaatse gaan en zonodig bijsturen of overleg voeren met andere diensten.
Groeten,
Mark