http://www.parool.nl/nieuws/2007/FEB/02/p1.htmlKritiek blussen brand in Velsen
LOES DE FAUWE
AMSTERDAM - Gebrek aan ervaring met scheepsbranden heeft de regionale brandweer parten gespeeld bij de bestrijding van de brand afgelopen dagen op de vriestrawler Willem van der Zwam (Scheveningen 302) in zijkanaal A in Velsen-Noord.
Omdat de diverse brandhaarden niet bereikbaar waren, heeft de brandweer zelfs overwogen het schip vol water te pompen en te laten zinken. Op advies van specialisten van bergingsbedrijf Svitzer Wijsmuller is daarvan op de valreep afgezien. Dat zegt logistiek bergingsleider van Svitzer Wijsmuller, Bram Sperling.
Svitzer Wijsmuller heeft zich dinsdag al in een vroeg stadium als berger gemeld, maar is pas in een later op de dag door de brandweer als specialist te hulp geroepen.
Ook enkele bemanningsleden van de trawler hebben kritiek op de werkwijze van de regionale brandweer. Zij zeggen dat de brand op het schip beperkt had kunnen blijven als de bemanning de gelegenheid had gekregen om openstaande isolatie- en ventilatieluiken te sluiten, aldus een van de betrokkenen.
Op het schip, dat voor onderhoud in Velsen lag, werkte tachtig man servicepersoneel, onder wie lassers en
zes brandwachten. Toen op het derde werkdek de eerste brand begon, moesten zij, vertelt één van hen, direct van boord. ''Er was bij de brandweer een paniekerige sfeer. Ze zeiden dat de boel elk moment kon ontploffen. Als je niet weg ging, kon je een tik in je nek krijgen.''
Er waren op dat moment ervaren bemanningsleden aan boord die op het schip bekend waren en die de regionale brandweer, die geen ervaring had met schepen en scheepsbranden, hadden kunnen assisteren. ''Want het is een doolhof. Maar het werd verboden. We moesten weg.''
Waar de brandwachten waren toen de brand uitbrak, of waarom zij niet in staat zijn geweest het vuur meteen te blussen, is niet duidelijk.