Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 77408 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Arnold van Leeuwen

• Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 2 juli 2007, 14:02:08
Onderstaan berichtje is een stukje uit een artikel:
Lopik - Op zondagavond 1 juli werd brand gesticht in een leegstaand pand. Rond 22.30 uur zag een getuige rook uit een leegstaand pand aan het Lentehof komen en belde 112. Een politieman ging poolshoogte nemen en constateerde hetzelfde. Hij ging het pand binnen en zag dat er meerdere brandhaarden waren.  :-\

Ik (als brandweerman) vraag me af waarom je als politie (of omstander) zonder beschermende middelen naar binnen gaat. Ik begrijp dat je als hulpverlenende instantie wil helpen en niet toekijken, maar veiligheid gaat toch voor alles. Ik ga in ieder geval niet naar binnen als ik vermoed dat er ergens is ingebroken.
Het is maar een klein beetje rook hoor ik wel eens, maar als je in je hele loopbaan 20 x brand meemaakt loopt het aardig op toch?

Arnold van Leeuwen

• Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 2 juli 2007, 14:04:59
Ik zie nu dat er al een topic is hierover.
Sorry had ik overheen gekeken de eerste keer.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 2 juli 2007, 16:42:49
Ik weet niet of je deze bedoelt, maar dit is een relevant topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15989.10.html

In het rapport dat op pagina 1 wordt genoemd (blauwe meetbuisjes) en het actieplan (Je weet wel beter... toch?) zie je dat er wel aandacht aan wordt besteedt. Brand blijft toch het pakkie an van de brandweer als je het mij vraagt. Echter kan ik me wel voorstellen dat je als hulpverlener de 'drang' hebt om mensen te redden en toch naar binnen gaat om te kijken of er mensen in nood zijn. (Het zal ook niet de eerste keer zijn als politiemensen met rookintoxicatie naar het ziekenhuis gaan...)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 2 juli 2007, 17:42:42
n.a.v. een ander topic kom ik hier nog even op terug.........

Als iedereen zich nu eens met zijn eigen taken bezig houdt en niet voor held gaat lopen spelen dan denk ik dat we al een heel eind zijn.

Als er gevaarlijke stoffen in het spel zijn bij een ongeval dan hoort de politie de snelweg af te zetten en te zorgen dat er verder niemand in de buurt komt. De brandweer hanteert ook afstanden, dus lijkt het me verstandig als de politie dat ook doet.

Bij brand idem dito........als een stel doldwaze idioten toch nog proberen naar binnen te gaan met gevaar voor eigen leven. Als ik dan lees dat ze misschien beter ademlucht zouden kunnen gebruiken weet ik niet wat ze allemaal van plan zijn maar ik vrees dat de gevolgen er niet minder om zullen zijn...........

Misschien is het een idee de brandweer een bonnenboekje, pistool en handboeien te geven. Mochten we in een situatie terecht komen en je beste vriend is niet in de buurt dan kunnen we zelf ook nog iets beginnen ;)

7194

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 2 juli 2007, 17:46:07
Gelukkig zijn er altijd nog genoeg (het merendeel) die wel weten hoe het moet.... Maar dat lees je niet in de media.  ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 2 juli 2007, 18:00:59
De vraag die dan bij me op 'borrelt'... moeten er dan wel een x aantal politie wagens naar een brand gestuurd worden?  ::) Als er brand is heb je binnen de kortste keren 4 tot 5 auto's bij het incident.  :) Wat moeten die allemaal zo snel doen? (in het begin als er nog niet veel publiek is...  ;))

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 2 juli 2007, 18:06:33
Als ik dan lees dat ze misschien beter ademlucht zouden kunnen gebruiken weet ik niet wat ze allemaal van plan zijn maar ik vrees dat de gevolgen er niet minder om zullen zijn...........

Misschien is het een idee de brandweer een bonnenboekje, pistool en handboeien te geven. Mochten we in een situatie terecht komen en je beste vriend is niet in de buurt dan kunnen we zelf ook nog iets beginnen ;)

Je rukt m'n woorden wel heel erg uit hun verband, maar je punt is duidelijk ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

mon3aantje

• Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 2 juli 2007, 18:20:43
Ik merk al in dit topic dat er alleen mensen reageren vanuit de rode sector.

Feit blijft wel dat wij bij een melding binnenbrand altijd als eerste ter plaatse zijn. Het gaat tegen al je gevoel in om dan 4 minuten op de openbare weg te blijven wachten op de brandweer terwijl je soms weet dat er nog mensen in het pand zitten.
Ik kies er toch in 99 van de 100 gevallen voor om buiten te blijven te staan. Je eigen schoenen aan het einde van de dag naar huis brengen dat is het allerbelangrijkste. Maar ik kan toch in sommige situaties wel begrijpen dat collega's een pand binnengaan. Mogelijk dat er in de toekomst meer gedaan kan worden aan communicatie tussen brandweer en politie. Dienders zijn vaak doeners die inderdaad soms denken dat ze helden zijn. Mogelijk dat door gebruik making van voorlichtings materiaal die collega's weer met beide benen op de grond komen en er niet meer voor kiezen een pand in te gaan. Ook binnen de politie organisatie zou er meer gedaan moeten worden aan voorlichting naar eigen personeel toe.
Maar ik sluit me verder bij de spuitgasten hier aan dat wij als politie ons niet als helden moeten gedragen en gewoon buiten een pand moeten blijven en ons bezig moeten houden met de kerntaken bij het incident.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 2 juli 2007, 19:03:00
Mon3aantje ik ben het helemaal met je eens,

Op de IVIC stond er een stand waar nieuwe ''gas'' maskers gedemonstreerd / gepresenteerd werden, die ook aan diverse regio's op de noodhulpwagens zouden komen te liggen, dit om werken in de rook enigzins veilig te maken, denk hierbij aan bijv. de afzettingen bij de grote brand in Velsen, of bij andere afzettingen in de rook .... Niet bedoeld om naar binnen ta gaan natuurlijk!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 2 juli 2007, 19:23:38
Mon3aantje ik ben het helemaal met je eens,

Op de IVIC stond er een stand waar nieuwe ''gas'' maskers gedemonstreerd / gepresenteerd werden, die ook aan diverse regio's op de noodhulpwagens zouden komen te liggen, dit om werken in de rook enigzins veilig te maken, denk hierbij aan bijv. de afzettingen bij de grote brand in Velsen, of bij andere afzettingen in de rook .... Niet bedoeld om naar binnen ta gaan natuurlijk!

Als je daarmee in de rook kan werken (bijv Velsen) waarom heeft de brandweer die dan niet?  ::) ::) Ik denk dat vooral in het begin, al je nog niet weet welke stoffen in de rook zitten, je gewoon uit de rook moet blijven.. (voor je eigen gezondheid, ook op lange termijn...  ;) :-X)