Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 76529 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #240 Gepost op: 2 augustus 2016, 11:14:24
Oma, er stond agenten opleiden tot brandweerman,  en volgens een reactie moest er eerst meer geld en tijd gestoken worden in de politie training voordat dit er bij zou kunnen.
Opkomsttijden politie, onlangs een onderzoek gedaan door RTL4 nav sluiting vele politie buro's. Opkomsttijd was na aanleiding van dat onderzoek zeker geen 15 min.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #241 Gepost op: 2 augustus 2016, 12:48:05
Citaat van: oma link=msg=1440173 date=1470118282
Als ik op google kijk claimen de meeste politiekorpsen dat ze er in slagen om de aanrijtijd op het platteland te reduceren tot onder de 15 minuten, het zijn de gebieden waar de brandweer de mensen zegt hang maar een rookmeldertje op en wij presteren uitstekend als we er binnen 18 minuten zijn.

In Breskens kwam de brandweer bij een brand in een restaurant na 21 minuten ter plaatse. Hoe lang doet noodhulp politie er over om ter plaatse te komen? In Hellevoetsluis kwamen twee mensen om het leven, de brandweer stond er twee man, politiemensen waren ter plaatse.

Je stelling dat men eerst de Nederlandse brandweermensen fatsoenlijk moet trainen is opmerkelijk. Als ik het schrijf duurt het geen 5 minuten voor er een aantal brandweervrijwilligers mij persoonlijk aanvallen omdat ze goed getrainde brandweerprofessionals zijn.
Ja de Brandweer komt wel is te laat en ja de Brandweer komt wel is met minder mensen. Maar dat los je volgens mij niet op door het in de schoenen van Politie agenten te schuiven. Iedere Politie man of vrouw wil maar wat graag iemand redden uit een brandende woning maar kent ook prima zijn of haar eigen grens.

Erg jammer dat je hier bij Hellevoetsluis bij betrekt want de brand was van het begin af aan al erg hevig en het was ook niet verantwoord om naar binnen te gaan. Maar volgens jou had de Politie met ademlucht hier iets kunnen betekenen ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #242 Gepost op: 2 augustus 2016, 13:12:56
Citaat van: jasir link=msg=1440227 date=1470134885
Ja de Brandweer komt wel is te laat en ja de Brandweer komt wel is met minder mensen. Maar dat los je volgens mij niet op door het in de schoenen van Politie agenten te schuiven. Iedere Politie man of vrouw wil maar wat graag iemand redden uit een brandende woning maar kent ook prima zijn of haar eigen grens.

Erg jammer dat je hier bij Hellevoetsluis bij betrekt want de brand was van het begin af aan al erg hevig en het was ook niet verantwoord om naar binnen te gaan. Maar volgens jou had de Politie met ademlucht hier iets kunnen betekenen ?

Ik heb volgens mij ook nergens geschreven dat ik iets in de schoenen wil schuiven van de politie of dat politie-/ambulancepersoneel de brandweer moet vervangen.

Ik heb geschreven dat politiemensen in Nederland, zoals afgelopen week in Zwolle, een reddingsactie ondernemen zonder te wachten op de brandweer. Ik vind het daarom niet raar dat je deze mensen de optie geeft om zich beter te beschermen cq de middelen te geven waardoor ze nog beter in staat de reddingsactie uit te voeren.

Ik heb Doha als voorbeeld gebruikt, de brandweer in over het algemeen binnen 8,5 minuut ter plaatse. De ambulancedienst en politie zijn altijd (minuten) eerder ter plaatse omdat deze twee diensten surveilleren en beschikken over kleinere, snellere voertuigen. De brandweer rukt hier uit vanaf een kazerne met zwaardere, grotere voertuigen. Niemand heeft in Qater het redden van mensen uit brandende panden in de schoenen geschoven van politie of ambulancedienst. Het is en blijft hier een brandweertaak. De politiemensen en HART-paramedics die bluskleding en adembeschermingsapparatuur in het voertuig hebben liggen zijn getrainde professionals. Zij maken zelf de afweging of ze naar binnen gaan en ze melden zich in bij de bevelvoerder van de aanrijdende brandweervoertuigen.

Vertel mij eens wat er op tegen is als je op deze wijze je brandweerzorg kan versterken. Leg mij eens uit wat je probleem is als dit soort politiemensen/ambulancemensen een kind al uit het brandende pand hebben gehaald voor aankomst van de eerste brandweerwagens. Ik heb in Doha nog geen boze bevelvoerder of brandweerofficier meegemaakt die gezegd heeft dat ze het kind binnen hadden moeten laten zitten omdat het brandweerwerk is.

Ik heb het meegemaakt dat ik ook al ter plaatse was en de HART paramedics mij per portofoon vroegen om met spoed een betonschaar te regelen. Een politieman heeft een betonschaar uit de kofferbak gepakt en aan de paramedics met adembescherming gegeven. Deze paramedics konden een ketting doorknippen waardoor een deur open kon en bewoners van een apartementencomplex konden vluchten.

Hellevoetsluis erbij betrekken mag. De directeur van de veiligheidsregio mag zeggen dat de bewoners geen schijn van kans hadden gehad op overleven. Ik zeg dat we het niet kunnen weten, we niet hoe de afgeloop was geweest als de brandweer op tijd ter plaatse was geweest, we weten dus ook niet of de uitkomst anders zou zijn geweest als politiemensen de beschikking hadden gehad over adembescherming en bluskleding.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #243 Gepost op: 2 augustus 2016, 13:16:34
Citaat van: oma link=msg=1440173 date=1470118282
Als ik op google kijk claimen de meeste politiekorpsen dat ze er in slagen om de aanrijtijd op het platteland te reduceren tot onder de 15 minuten, het zijn de gebieden waar de brandweer de mensen zegt hang maar een rookmeldertje op en wij presteren uitstekend als we er binnen 18 minuten zijn.

In Breskens kwam de brandweer bij een brand in een restaurant na 21 minuten ter plaatse. Hoe lang doet noodhulp politie er over om ter plaatse te komen? In Hellevoetsluis kwamen twee mensen om het leven, de brandweer stond er twee man, politiemensen waren ter plaatse.

Je stelling dat men eerst de Nederlandse brandweermensen fatsoenlijk moet trainen is opmerkelijk. Als ik het schrijf duurt het geen 5 minuten voor er een aantal brandweervrijwilligers mij persoonlijk aanvallen omdat ze goed getrainde brandweerprofessionals zijn.

Brandweer Breskens zijn vrijwilligers, er was een tekort aan bemanning. Noodhulp politie is 24/7 paraat in het gebied, en zitten vaak al in hun voertuig er dichtbij


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #244 Gepost op: 2 augustus 2016, 13:26:47
Citaat van: jasir link=msg=1440227 date=1470134885
Ja de Brandweer komt wel is te laat en ja de Brandweer komt wel is met minder mensen. Maar dat los je volgens mij niet op door het in de schoenen van Politie agenten te schuiven. Iedere Politie man of vrouw wil maar wat graag iemand redden uit een brandende woning maar kent ook prima zijn of haar eigen grens.

Erg jammer dat je hier bij Hellevoetsluis bij betrekt want de brand was van het begin af aan al erg hevig en het was ook niet verantwoord om naar binnen te gaan. Maar volgens jou had de Politie met ademlucht hier iets kunnen betekenen ?

Het is niet de bedoeling dat de politie ook nog eens wordt opgezadeld met het redden van mensen uit brandende gebouwen maar ze moeten wel in de gelegenheid worden gesteld dit op een verantwoorde wijze te kunnen doen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #245 Gepost op: 2 augustus 2016, 14:34:27
http://nos.nl/artikel/2097442-langer-wachten-op-politie-bij-spoed.html
Sorry was de NOS ipv RTL 4 mooi kaart ook van Nederland. En ik weet dat in veel van de plaatsen de vrijwillige brandweer sneller dan 15 min ter plaatse is.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Germen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #246 Gepost op: 2 augustus 2016, 14:46:06
www.youtube.com/watch?v=pUL7vkHeo1A
Meerdere filmpjes van deze gebruiker over de reddingsactie door de politie in Zwolle.

user: Marco van het Hul


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #247 Gepost op: 2 augustus 2016, 15:06:10
Citaat van: tower-ladder link=msg=1440246 date=1470141267
http://nos.nl/artikel/2097442-langer-wachten-op-politie-bij-spoed.html
Sorry was de NOS ipv RTL 4 mooi kaart ook van Nederland. En ik weet dat in veel van de plaatsen de vrijwillige brandweer sneller dan 15 min ter plaatse is.

Forumlid Germen heeft een ander filmpje gepost van de Zwolse reddingsactie door politiemensen zonder bluskleding en adembescherming. Je kan horen dat de brandweer al ter plaatse is met een blusvoertuig (de pomp/koppelingen die de Zwolse keien raken), je hoort ook dat een omstander zegt daar (op balkon) ligt er eentje. Feit is je ziet geen brandweerman op het balkon, je ziet wel de politiemensen.

Gaan we hier blijven strijden dat het onzin is of onverantwoordelijk zou zijn als politiemensen zouden beschikken over bluskleding en adembescherming?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #248 Gepost op: 2 augustus 2016, 15:19:40
Citaat van: tower-ladder link=msg=1440246 date=1470141267
http://nos.nl/artikel/2097442-langer-wachten-op-politie-bij-spoed.html
Sorry was de NOS ipv RTL 4 mooi kaart ook van Nederland. En ik weet dat in veel van de plaatsen de vrijwillige brandweer sneller dan 15 min ter plaatse is.

Op dezelfde dag verscheen dit bericht op de website van de politie: https://www.politie.nl/nieuws/2016/april/6/norm-aanrijtijden-nog-niet-helemaal-gehaald.html


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #249 Gepost op: 2 augustus 2016, 15:30:10
Militaire gasmaskers bieden bescherming bij zeer uiteenlopende risico's op het gebied van luchtkwaliteit. Ze zijn eenvoudig te gebruiken, stevig, compact opvouwbaar, en passen in politieauto's, inclusief bijbehorende reserve filterbussen. Een militair gasmasker is veel lichter, eenvoudiger en langduriger te gebruiken dan een systeem met perslucht.



http://img.rodastjarnan.com/gasmasker-och-cbrn-dansk-gasmask-helt-ny-5129-c6.jpg
Ik stem links.