Onder adembescherming valt ook gewoon een eenvoudig ffp3 masker.
Ik ben voor een dergelijk masker, vooral omdat men ook bij afzettingen staat rondom brandhaarden.
Als er dan asbest vrijkomt of andere fijne deeltjes is het wel zo fijn als je jezelf een beetje kunt beschermen.
Men zal neem ik aan niet de illusie hebben dat een dergelijk masker gelijk is aan een bluspak met ademlucht.
Dergelijke maskers behoeven geen uitgebreide training lijkt mij.
Als ik de discussie goed begrijp is het zo dat geen enkel filtermasker helpt wanneer er geen zuurstof meer in de lucht zit.
Maar: helaas leven we in een tijd waarin aanslagen voorkomen.
Vertel het maar: wie gaat er eerst naar binnen wanneer er een aanslag plaatsvind met chemische rotzooi en de dader nog ergens rondloopt met adembescherming op?
Adembescherming zijnde bluspak (dat is geen adembescherming trouwens) en ademlucht zie ik niet gebeuren in ons land waar ontzettend op executieve functies en (hulp)middelen van hulpdiensten is bezuinigd.
Inderdaad, eenvoudige stofmaskers en volgelaatsmaskers met filterbus vallen ook onder de adembescherming. In Nederland mogen agenten en ambulancepersoneel dood gaan tijdens of dankzij het hulpverlenen bij CBRN-terreur. De professionals op dit terrein werken namelijk bij de brandweer. Zij pakken het eenvoudig en efficient aan.
2014: Brandweer Nederland - Incidentbestrijding Gevaarlijke Stoffen door de brandweer Meerjarenvisie; Incidentbestrijding Gevaarlijke Stoffen: eenvoudig en efficiënt
Bij een scenario waar sprake is van een afwijkend incident moet gedacht worden aan een terroristische aanslag of een kernongeval. Aangezien we bij een dergelijk scenario ‘alleen onze uiterste best’ kunnen doen, wordt dit hier niet meegenomen.
Agenten en ambulancepersoneel horen uiteraard CBRN-getraind te zijn en horen een makser met filterbus in het uitrukvoertuig te hebben
http://www.respirator.com.au/site/877994/product/RF042678Het is juist dat er voldoende zuurstof in de lucht aanwezig moet zijn als men filtermaskers gebruikt, bij een CBRN-aanval is er voldoende zuurstof aanwezig in de buitenlucht. Het filter beschermt je tegen de meest gangbare schadelijke ellende in de lucht tijdens CBRN-terreur, ook de deeltjes met alfa- en betastraling blijven in de filterbus hangen.
Het is noodzakelijk dat je snel, voldoende hulpverleners ter plaatse kan hebben in gaspak, chemiepak en de overige ingezette hulpverleners minimaal met filterbus.
Het is ook belangrijk om regelmatig te oefenen met het filtermasker waardoor je als hulpverlener kan wennen aan het gebruik van deze bescherming en in staat blijft om je werk te kunnen doen. Bij ons draaien de equivalenten van de MMT-artsen regelmatig mee tijdens CBRN-oefeningen omdat ze met masker op hetzelfde moeten kunnen presteren als zonder masker.
Een voorbeeld van oefening van de waterpolitie in Londen met de ambulancedienst:
Een voorbeeld van training van politiemensen van Thames Valley door de ambulance dienst: