Zuurstofkoffer

Auteur Topic: Zuurstofkoffer  (gelezen 21322 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2007, 21:56:16
Ik ben een groot voorstander van 1 toedienings systeem en mijn voorkeur is: een ballon met zak die het slachtoffer zelf vast houdt, als dat gaat, en als er beademd moet worden dan met die zelfde ballon plus zak en met 2 man beademen.

Daarnaast heb ik nog een probleem met het non-rebreathing masker en dat is inderdaad dat 15 l en de bijbehorende zak niet genoeg zijn als je een beetje snel en diep ademt tenminste.

En dan moet je extra lucht via flapjes binnenzuigen. Ik heb het zelf maar eens getetst en mijn conclusie is dat als je weinig lucht krijgt en aangedaan bent je veel wil ademen en dat, op het moment dat je de zak leegtrekt het even angstig is om te ervaren dat je extra hard moet werken om nog meer lucht te krijgen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2007, 09:48:16
Ik ben een groot voorstander van 1 toedienings systeem en mijn voorkeur is: een ballon met zak die het slachtoffer zelf vast houdt, als dat gaat, en als er beademd moet worden dan met die zelfde ballon plus zak met 2 man beademen.

Daarnaast heb ik nog een probleem met het non-rebreathing masker en dat is inderdaad dat 15 l en de bijbehorende zak niet genoeg zijn als je een beetje snel en diep ademt tenminste.

En dan moet je extra lucht via flapjes binnenzuigen. Ik heb het zelf maar eens getetst en mijn conclusie is dat als je weinig lucht krijgt en aangedaan bent je veel wil ademen en dat, op het moment dat je de zak leegtrekt het even angstig is om te ervaren dat je extra hard moet werken om nog meer lucht te krijgen.

De Ballon gebruiken voor een bewusteloos slachtoffer die wel ademd is niet echt handig..

De ideale situatie zou zijn :
Ademde patient bij bewustzijn = Demand of MTV100   alternatief is Non-rebreather masker met 15 liter per minuut, waarbij je kan opschalen naar 25 liter per minuut..
Ademde patient bewusteloos = Non-rebreather masker 15 tot 25 liter per minuut..
Niet ademende patient 2 hulpverleners dus beademen = MTV100 als alternatief Disposable ballon incl. reservoir met 15 liter per minuut..
Niet ademende patient 1 hulpverlener = Beademingsmasker met aanvullende zuurstof

Voor alle handelingen geld natuurlijk wel bekwaamheid..  
In test en trainings situatie kan iemand met een redelijk ademhalingsvolume wel een non-rebreather masker vacuum trekken.. Echter ik ken geen enkele praktijk situatie waar dat ook daadwerkelijk gebeurd.
Stel je kan dus niet door schakelen naar 25 liter per minuut, hellaas kunnen dat alle in de kraan geintergreerde reduceer systemen nog niet.., dan heb je als uiterste alternatief 1 ventieltje weghalen of de seal iets minder strak maken.. Dan krijgt iemand dus maar tijdelijk 80% zuurstof binnen.

Voor kom de valkuil, dat als je pulse-oximeter aansluit en denkt, bij 99% ik kan de zuurstof percentage wel naar beneden halen.. , Alle trauma-patienten, drenkelingen, hebben recht op 100% zuurstof....  Een saturatie meter hoort "inprincipe" niet thuis de hulpverleningstas van een reddingsbrigade..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2007, 11:32:49
De Ballon gebruiken voor een bewusteloos slachtoffer die wel ademd is niet echt handig..

De ideale situatie zou zijn :
Ademde patient bij bewustzijn = Demand of MTV100   alternatief is Non-rebreather masker met 15 liter per minuut, waarbij je kan opschalen naar 25 liter per minuut..
Ademde patient bewusteloos = Non-rebreather masker 15 tot 25 liter per minuut..

Dus Peter, als een zelf ademende patient die je zuursof geeft bewusteloos raakt haal je het demandsysteem eraf en ga je over op een non-rebreather masker?

Je hebt het over een ideale situatie. Daarbij zou mijn mobicil uitgerust zijn met een diss aansluiting (de mobicil plus dus), waar een combi systeem demand/MTV op aangesloten was. Een ademende bewusteloze patient zou ik hiervan nog steeds blijven voorzien. Ik kan dan veel beter als met een non-rebreather mask horen (het zien en voelen verandert niet) of de patient nog ademt (geen konstant gesis maar het vragend systeem hoor je alleen als het geaktiveerd wordt) en stopt de ademhaling kan  je die direkt overnemen met de MTV, zonder dat ik telkens als de patient even weer wegzakt of bij komt maskers hoef te verwisselen. Het vragend systeem kost niet echt extra moeite zoals wel eens wordt beweert en je doet veel langer met je zuurstof, helemaal als blijkt dat je de freeflow van de non-rebreathermask op 25 l/m zou moeten zetten want dan is je 2 liter fles al na 16 minuten leeg!

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2007, 12:20:44
Dus Peter, als een zelf ademende patient die je zuursof geeft bewusteloos raakt haal je het demandsysteem eraf en ga je over op een non-rebreather masker?

Je hebt het over een ideale situatie. Daarbij zou mijn mobicil uitgerust zijn met een diss aansluiting (de mobicil plus dus), waar een combi systeem demand/MTV op aangesloten was. Een ademende bewusteloze patient zou ik hiervan nog steeds blijven voorzien. Ik kan dan veel beter als met een non-rebreather mask horen (het zien en voelen verandert niet) of de patient nog ademt (geen konstant gesis maar het vragend systeem hoor je alleen als het geaktiveerd wordt) en stopt de ademhaling kan  je die direkt overnemen met de MTV, zonder dat ik telkens als de patient even weer wegzakt of bij komt maskers hoef te verwisselen. Het vragend systeem kost niet echt extra moeite zoals wel eens wordt beweert en je doet veel langer met je zuurstof, helemaal als blijkt dat je de freeflow van de non-rebreathermask op 25 l/m zou moeten zetten want dan is je 2 liter fles al na 16 minuten leeg!

Henk

Beste Henk,

Jullie hebben een Mobisil plus,  die is nooit uitgerust met een DISS maar met een Snel Bajonetsluiting conform de DINN standaard, Dus je hebt een andere type middendrukslang nodig om een Demand systeem of een MTV aan te sluiten..   DISS aansluitingen vind je alleen op speciale externe reduceren..
Een bewusteloze slachtoffer die ademt, kan niet zelf de masker vast houden en kan meestal ook niet zelf de onderdruk creeeren om zelf of met hulp te ademen uit een MTV100 of een demand systeem..  Een getrainde hulpverlener kan met een MTV een beetje positieve druk geven echter daarmee gaat alle voordelen van een MTV verloren..

Ik zou voor toepassingen op strand en op reddings boot bijvoorbeeld alleen maar werken met een freeflow aansluitingen.. Dit is goedkoper, schoner en logistiek eenvoudiger en scheelt heel veel schoonmaken..  Een MTV100 kan je goed gebruiken in voertuig (standambulance, een groot vaartuig (Duiken op zee), of een eerste hulp post..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2007, 13:49:05
Peter, bedankt voor je uitleg. Maar gaan wel alle voordelen verloren zoals je zegt? Je kan toch nog altijd de MTV voor de patient vasthouden en je kan dan toch nog steeds veel langer doen met je zuurstof? Het schoonmaken daar zie ik niet echt tegen op. Bovendien spaart het tijd als de ademhaling stopt. Je kunt dan meteen gaan beademen, zonder tijdverlies. Uiteraard als tweemans-skill. Met minimaal drie man op de boot gaat dat prima.

Henk

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2007, 17:02:43
Rescue,

Waarom zou je een demand systeem niet kunnen gebruiken bij een spontaan ademende bewusteloze patient? Door middel van de Jawtrust hou je het masker goed aangesloten op het gelaat en maak je ook nog eens de luchtweg vrij. Met alleen een non-rebreathing masker heb je kans dat de patient niet meer spontaan gaat ademhalen puur en alleen omdat de tong de luchtweg afsluit.

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2007, 20:12:43
Ik ben een groot voorstander van 1 toedienings systeem en mijn voorkeur is: een ballon met zak die het slachtoffer zelf vast houdt, als dat gaat, en als er beademd moet worden dan met die zelfde ballon plus zak met 2 man beademen.

Heren,

lees dit verhaal eens goed en beoordeel de kennis van deze forum-ganger. Niets ten nadelen van Koen, absoluut niet, maar hij is wel een strandwacht die al jaren dienst doet op het strand en bij tijd en wijle Algemeen Strandwacht Commandant is. Bezit hij de kennis en vaardigheden om een slachtoffer uit te zuigen, een quadel te plaatsen om vervolgens met een slappe ballon te gaan beademen met een masker? Of maak het nog bonter, beadem het slachtoffer meteen met 5 cm PEEP.

Een SaO2-meter is leuk, maar ook Koen weet, dat men gaat blind varen op data, maar men kan die data niet om kan zetten naar een parameter voor de conditie van een slachtoffer. En vervolgens zijn doorgaans de drenkelingen of andere waterslachtoffers toch perifeer ietwat geknepen, dus geeft je SaO2 meter een niet betrouwbare meting aan.

RR (daarom KISS)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2007, 20:27:00
Ik hield ook al angstvallig mijn mond RR...snap zelfs de meeste afkortingen niet in bovenstaande posts. Overigens wel leuk om te lezen, maar ben gelukkig geen vepleegkundige geworden. Hoe simpeler hoe beter..
overigens nog ff de inhoud van onze koffers er bijgezocht (denk misschien vind ik daar die termen, maar helaas). Dit is op papier onze inhoud:

"Oranje zuurstofkoffer   1   10 liter O2 fles met minimaal 70 Bar
               1   O2 mond/ neus kap maat volwassene
               1   O2 mond/ neus kap maat kind
               1   Ventilatie ballon
               1   Watterset ballon

1   set Quadel maat 2, 3, 4 (¹)
               1   Uitzuigset (¹)

Beide koffers dienen zand-vrij en schoon klaar te staan voor gebruik en de werking van deze koffers bij een ieder bekend te zijn. Het heeft de voorkeur om minimaal 1 10 liter O2 fles per koffer op voorraad te hebben.
(¹) alleen te gebruiken door artsen en medisch geschoolden"

Kijk dit snap ik en hier kan ik wat mee... :)
[img]/img]

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2007, 21:04:27
Ik hoor graag nog wat Peter vindt van mijn voorkeur voor 1 toedienings systeem.
Verder valt op dat zowel IJmuiden, als Bloemendaal als Zandvoort, allemaal een ballon in de koffer hebben, we lijken meer op elkaar dan je zou denken.

En Rolf , KISS, Keep It Stupid Simple, helemaal mee eens.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #19 Gepost op: 8 februari 2007, 21:22:07
Ik hield ook al angstvallig mijn mond RR...snap zelfs de meeste afkortingen niet in bovenstaande posts. Overigens wel leuk om te lezen, maar ben gelukkig geen vepleegkundige geworden. Hoe simpeler hoe beter..
overigens nog ff de inhoud van onze koffers er bijgezocht (denk misschien vind ik daar die termen, maar helaas). Dit is op papier onze inhoud:

"Oranje zuurstofkoffer   1   10 liter O2 fles met minimaal 70 Bar
               1   O2 mond/ neus kap maat volwassene
               1   O2 mond/ neus kap maat kind
               1   Ventilatie ballon
               1   Watterset ballon

1   set Quadel maat 2, 3, 4 (¹)
               1   Uitzuigset (¹)

Beide koffers dienen zand-vrij en schoon klaar te staan voor gebruik en de werking van deze koffers bij een ieder bekend te zijn. Het heeft de voorkeur om minimaal 1 10 liter O2 fles per koffer op voorraad te hebben.
(¹) alleen te gebruiken door artsen en medisch geschoolden"

Kijk dit snap ik en hier kan ik wat mee... :)

zo hé. Een tien liter O2 fles? Dat is een flink gewicht in het koffer dan! Dat is ongeveer ter grote van een duikfles.
Waarom hebben jullie eigenlijk èn een Watersset èn een ventilatieballon (ambuballon?) in het koffer?

Groet,
Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge