Luke,
denk ff na. Waar gaat het hier om? Juist, de zuurstofkoffer. Heeft het dus enig nut om er bijvoorbeeld een compleet intubatie bestek in te proppen of een ballon met masker? NEEN!!! En waarom niet? Heel makkelijk, de handelingen die nu uitgevoerd worden door een strandwacht zijn voldoende om een slachtoffer te conditioneren totdat de ambulance bemensing is gearriveerd. De strandwachten weten wat een belemmerde of bedreigde ademweg is en hoe te handelen daarbij. Men kan beademen met een masker met O2 aansluiting, dus . . . Dit geheel volgens de vernieuwde Oranje Kruis module waterongevallen.
Let wel op, ik heb het over mijn werkregio, alwaar de gemiddelde aanrijtijd voor ambulances kort is, omdat er structureel één om de hoek of op de reddingspost staat.
En de meerwaarde die ik heb, is juist de strandwachten op kenmerken (jij noemt dat klinische blik) te wijzen en door gerichte sturing, in geval van een groot trauma of reanimatie, zodat zij de problemen kunnen oplossen. Daar leren ze tenminste van, want elke handeling die ik voordoe, kan ik ook tijdens instructie lessen voorkouwen. Maar nu moeten ze zelf handelen.
Tja, en Luke, hoe functioneert een ploeg reddingsbrigade medewerkers op een dag als jij ook dienst hebt? Doe jij dan alle Eerste Hulp gevallen of differentieer jij ook en wil je alleen de leuke reanimaties, mooie trauma's en collapsen ECI met je uitgebreide kofferset? Ik mag toch hopen dat jij je mede-redders toch wel in hun waarde laat?
RR (lekker basaal, maar uitvoerbaar voor een ieder)