Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 126524 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #120 Gepost op: 22 juli 2007, 14:12:36
Wel intressant is dat er door BMT, de leverancier van One-Seven, wel geroepen wordt dat One-Seven ook bij branden van onderspanning staande appartuur gebruikt kan worden maar.... Men geen schriftelijke verklaring daar van kan/of wil overleggen waar dat getest is en door wie, en tot welke spanning ?
Weer een verkooppraatje ontzenuwd ? 8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #121 Gepost op: 24 juli 2007, 20:13:35
gelezen in: Fire Protection Engineering issue Summer 2007

Compressed-Air Foam Fixed-Pipe Fire Suppression Systems
An overview of compressed-air foam (CAF) fire suppression, its impacts and applications.

http://fpemag.com/archives/article.asp?issue_id=42&i=303

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #122 Gepost op: 25 juli 2007, 12:50:22
Loe,

mooi stukje , maar ze gebruiken het CAF systeem in een vaste opstelling, oftewel als spinkler. Er staat niets over de electrische geleiding en eventueel gevaar, of juist geen gevaar, voor electrocutie bij gebruik van CAF ( is dat het zelfde als One -Seven ??)als blusmiddel in combinatie met straalpijp slang en brandweerman.

En daar was ik nu juist benieuwd naar.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #123 Gepost op: 11 juli 2008, 09:56:22
Ondertussen worden steeds meer blusvoertuigen voorzien van het One Seven systeem.

Hoe zijn de ervaringen inmiddels?


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #124 Gepost op: 11 juli 2008, 15:43:10
@ Shave: bedankt datj e me hebt doorverwezen vanuit andere topic O0

ff om terug te komen op jouw vraag, hier in Hillegom gebruiken ze het One-Seven systeem vanaf december 2006 en hier worden er container- en autobranden mee geblust, het is volgens mij een zeer effectief systeem.
Het korps hier bezit ook over een schuimcontainer die ingezet word bij grote branden om na te blussen, bij de bestrijding van een grote brand zelf heb ik het systeem nog niet in werking gezien.

Ook word het eigenlijk bij elke demo laten zien, hier heb ik een mooi filmpje van  O0
http://nl.youtube.com/watch?v=3pFFIz2U-hE


firemanr

  • Gast
Reactie #125 Gepost op: 20 juli 2008, 11:00:51
We hebben het CAFS ook op de TAS zitten, maar moet eerlijk bekennen dat het vrij weinig gebruikt wordt. Er wordt toch een vrij snelle inzet gedaan met water en dan "komt men niet meer op het idee" om CAFS te gebruiken... :-\ Jammer, door proeven en praktijk in Zwitserland is gebleken dat met CAFS de hitte en vlammen binnen 10 seconden afgenomen zijn, dan wel uit! 8)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #126 Gepost op: 20 juli 2008, 14:11:21
Citaat
er container- en autobranden mee geblust,
Knap duur speeltje om er dit type branden me te bestrijden. De container, schade beperking nul, gaat met het veel goedkopere water ook uit. Autobrand, idem, kun je met minder dan 1500 l ook heel goed met Hd blussen. Auto is ook dan al afgeschreven.
Waarom gebruik je het niet bij binnebrand? Onbekendheid, weinig ervaring, werking onvoldoende, of andere redenen?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


firemanr

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 20 juli 2008, 16:30:50
Ik denk dat we daar wel naartoe moeten: binnenbranden, autobranden, maar een container.... ??? Als het een grote is, zoals 1tje waar ze wrakken in vervoeren is het ook bij ons wel makkelijk gebleken. ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #128 Gepost op: 20 juli 2008, 18:30:30
Uiteindelijk zul je die autobranden en containers toch met HD af moeten blussen.......voor binnenbrandbestrijding hoor ik ook wel positieve geluiden.


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #129 Gepost op: 20 juli 2008, 22:40:25
Hier zie je,.. one seven bij containertje.. ze spuiten de container vol en vervolgens spuiten ze de slang schoon en weg is de brandweer O0



en een auto... t lijkt wel gesneeuwd te hebben..