Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 127677 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #140 Gepost op: 4 augustus 2009, 09:43:03
Ik kan zo niet zien wat voor container het is maar ik vind het een dure oplossing om voor een brandje met een omvang van een grote prullenbak dat spul te gebruiken.

Dan die autobrand, er ligt meer schuim op straat als dat er water bij een normale autobrand gebruikt wordt, je kan er in zwemmen bij wijze van spreken.

Zonde van het geld in mijn ogen en effectief evenmin. Zoals al eerder beschreven moet het gek lopen wil je aan je 1500 liter water niet genoeg hebben ;)
Klopt, als je een een goede binnenaanval doet bij een woningbrand moet je in theorie voldoede hebben aan die 1500L die je bij je hebt  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #141 Gepost op: 7 augustus 2009, 15:19:13

'Het voorkomen van een flashover, doormiddel van oneseven blusmethode wordt beoefend.'

ook deze brand (eergisteren) is bestreden met 1 straal one seven en 1 straal hd. Later overgegaan op ld.



Ook hier is one seven ingezet (is ergens in maart bij een middelbrand)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #142 Gepost op: 7 augustus 2009, 19:32:28
Citaat
ook deze brand (eergisteren) is bestreden met 1 straal one seven en 1 straal hd. Later overgegaan op ld.
 ???
Deze foto's tonen nu niet direkt aan dat One Seven een goed blusresultaat haalt. Met name de laatste foto bij een Vermoedlelijk? slooppand.
Ik hoop dat ze de collega niet van heel dichtbij ondergespoten hebben, want gezien de karcht van de straal is dat niet echt een prettig gevoel.
Ik ben nu echt wel overtuigd van het nut en de noodzaak van One Seven  8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #143 Gepost op: 7 augustus 2009, 19:36:44
Ik persoonlijk snap bij die laatste foto zowiezo al niet dat die one7 uit de wagen wordt gehaald. naar mijn idee een lagedruk inzet met verdeelstukje  ;). Dit is een erg dure vorm van blussing en extra milieu belastend
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #144 Gepost op: 13 september 2009, 21:30:43
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=11577

13/09/2009 | RESTEN SCHUUR GOES NAGEBLUST
13 september 2009 - 20:32
Tekst: Brandweer Goes

GOES - Met behulp van het Compressed Air Foam System (CAFS) van de nieuwe tankautospuit 4741 van de Goese brandweer is zondagmiddag nageblust in de puinhopen van de afgebrande schuur aan de Westerstraat in Goes.

Voor de watervoorziening werd gebruik gemaakt van de watertankunit van de Veiligheidsregio Zeeland die in Goes is gestationeerd. De nablussing, waarbij schuim in de smeulende hopen stro werd geïnjecteerd, bleek succesvol. Alle smeulhaarden werden gedoofd.

Rond half zes werden de nabluswerkzaamheden afgerond.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #145 Gepost op: 14 oktober 2009, 00:27:42
Brandweer Delft twijfelt over koelend vermogen van One Seven. Als één van de eerste gebruikers van One Seven in Nederland komen er nu geluiden uit Delft dat One-Seven niet in staat is (of in vergelijking met Water en 3D blustechniek minder) om rookgassen bij een volledig ontwikkelde binnenbrand te koelen. Vooral wanneer de brandhaard zelf niet bereikt kan worden met de straal One Seven is het niet mogelijk om de rookgassen effectief te koelen door tegen het plafond te spuiten.
Dit is naar voren gekomen bij een praktijk inzet waar men deze ervaring opdeed. Men wil nu voortaan bij binnenbranden naast de One Seven straal ook een HD direkt mee naar binnen nemen. ???
Intressante ontwikkeling  8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #146 Gepost op: 16 oktober 2009, 13:13:51
M.b.t. binnenbrand bestrijding wil ik graag het volgende naar voren brengen. Iets wat ik heb doorgekregen:

Citaat
CAFS(dus ook One-Seven) hebben een straal (schuimmassa) die werkt als een gebonden straal. Ze worden door de brandgassen heen gedrukt en pas wanneer deze een (heet) oppervlakte bereiken, verdampt de blusstof onder hoge snelheid. Dit komt door de extra vloeiing van het water en de schuimstructuur. Hierdoor wordt een hoog koelend vermogen bereikt met relatief weinig water. Echter, er worden geen brandgassen gekoeld. De ruimte en de brandhaard zelf worden gekoeld. (...) Dus wederom: uitstekend blusmiddel, maar niet in alle gevallen en zeker niet voor brandgaskoeling bij binnenbrandbestrijding!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #147 Gepost op: 26 mei 2010, 21:49:56
http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/6987/rapport46.pdf

(...)

Blussysteem

De snelheid van afkoelen van de hete gaslaag vond bij de HD-blussing vrijwel
even snel plaats als bij de Druklucht schuim blussing. Ook de snelheid van blussing
van de brandende objecten vond bij de HD-blussing vrijwel even snel plaats
als bij de Druklucht schuim blussing.
Uit de proefnemingen bleek niet dat de keuze 6 of 4 personen op de tankautospuit
voor een woningbrand (brand in een gebouw) te maken heeft met keuze van het
blussysteem. Deze twee zaken kunnen daarom los worden bezien..


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #148 Gepost op: 26 mei 2010, 23:52:36
Belangrijke conclusie over het koelende vermogen van Drukluchtschuim,
Citaat
Hierboven is beschreven dat bij het gebruiken van de HD-tactiek er gekoeld wordt
tot ongeveer 50o C. Deze temperatuur zou bij 27,9 minuten worden bereikt.
Bij de HD-blussing blijkt het afkoelen dan ongeveer 0,8 minuten te duren (zie
grafiek 2).
Het afkoelen van 350 oC tot ongeveer 50 oC duurde bij de blussing met Drukluchtschuim
ongeveer 0,6 minuten (zie grafiek 4).
We kunnen concluderen dat het afkoelen met HD en met Drukluchtschuim in
nagenoeg dezelfde tijd verloopt. In deze proefopstelling is het ene systeem niet
duidelijk sneller dan het andere.
We hebben geen duidelijke argumenten gevonden dat een inzet met een Drukluchtschuim
systeem een snellere temperatuursdaling tot gevolg heeft.
En deze wat betreft hoeveelheid bluswater, wat ook vaak als argument wordt aangevoerd.
Citaat
Conclusies n.a.v. de koeling van rookgassen
- Het koelend effect door HD wordt bereikt door opwarming én verdamping
o de daaruit resulterende stoomvorming is door waarnemers op de
eerste verdieping nadrukkelijk als onplezierig waargenomen.
- Het koelend effect van Druklucht schuim wordt vooral bereikt door opwarming
o het ontbreken van een relevante stoomvorming is door de waarnemers
op de eerste verdieping nadrukkelijk als een stuk plezieriger
ervaren.
- De benodigde hoeveelheid water bij Druklucht schuim is in deze fase 5
maal zo groot als bij een HD-blussing.
o bij een woningbrand lijkt de claim van minder waterverbruik niet
terecht
- De snelheid van afkoelen van de hete gaslaag vond bij de HD-blussing
vrijwel even snel plaats als bij de Druklucht schuim blussing
1

Eigenlijk blijft alleen overeind het subjective gevoel dat de gevoelstemperatuur lager lijkt te zijn, alle andere geroemde voordelen zijn door de testen van Dordrecht ontzenuwd.
I rest my case. 8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #149 Gepost op: 20 juni 2010, 16:24:04
&

Demo van een autobrand waar men eerst met HD de brand ruim 4 minuten een beetje "pest" en voorkomt dat de auto te hard gaat branden. Dan wordt gedurende ruim één minuut de auto kompleet met een Drukluchtsysteem volgepompt en is de brand uit. Nou niet helemaal, want al snel laait het vuur weer op.
Of de demo deugde niet, of het systeem werkt niet( waarom niet gelijk met drukluchtschuim begonnen) of het personeel doet het verkeerd maar ik zie ook in deze demo nog steeds geen voordeel in het drukluchtsysteem.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar