PIT-plegen in Halle

Auteur Topic: PIT-plegen in Halle  (gelezen 4262 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

harold

• Gast
Gepost op: 10 februari 2007, 21:10:34
Weet iemand misschien welk Nederlands bedrijf de ambulance-verpleegkundigen van het AZ Sint Maria in Halle (Belgie) hebben opgeleid om op de PIT te werken?

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2007, 00:44:40
PIT? Pit hebben wij hier allemaal hoor, anders redt je het niet in dit vak............. ;D

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2007, 20:57:19
Misschien een beetje dom, maareueueueu kan iemand mij uitleggen wat PIT is? En nu niet beginnen over de pitten in een pruim oid ;)

Karim

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2007, 21:27:02
Een pit verpleegkundige in Nederland verleent "Psychiatrische Intensieve Thuiszorg" maar ik zie geen link tussen 'n pit-vpk, de ambulance en 't Sint Maria in Belgie eigenlijk...

harold

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2007, 12:04:09
Misschien een beetje dom, maareueueueu kan iemand mij uitleggen wat PIT is? En nu niet beginnen over de pitten in een pruim oid ;)

In zes Belgische ziekenhuizen zijn sinds oktober 2006 experimenten gestart met een "Paramedische Interventie Team" . Het is voor het eerst dat er tussen de 100-ziekenwagen en de MUG een eenheid wordt erkend die zonder dokter aanboord uitrukt naar 100-meldingen. De PIT is een ambulance met aanboord een ambulancier die getraind is in medisch-assisterende taken en een verpleegkundige van de spoedgevallendienst die door middel van standing orders A.L.S. kan opstarten.
Dit PIT moet het aantal onzin-meldingen voor de MUG beperken en de aanrijtijden in sommige gebieden terugdringen.
Je kan deze ambulance natuurlijk vergelijken met een Nederlandse ambulance, maar er zijn een aantal argumenten te bedenken waarom die vergelijking niet helemaal op gaat.

Nu...die verpleegkundigen en ambulanciers zijn getraind door een Nederlands bedrijf. En ik ben benieuwd...welk bedrijf dat is.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2007, 12:34:08
ALS-opstarten? Kan ie ook niet afmaken? Of moet de MUG alsnog komen? Daar is al een groot verschil tussen de twee systemen. Wie de training heeft gegeven is mij niet bekend. Het zou het landelijk instituut SOSA kunnen zijn, maar dat is slechts gissen.......

Is het een idee om contact op te nemen met het ziekenhuis in Halle? Wellicht kunnen ze je daar helpen. Ik ben trouwens ook benieuwd naar het inzetcriteria, is het de bedoeling dat ze de MUG helemaal gaan vervangen, of zij ze juist bedoeld voor de minder ergere gevallen? Ik vind het trouwens een beetje vreemd dat een goed-opgeleide verpleegkundige wordt gebruikt om de dokter te ontlasten van alle "onzinmeldingen". Daar moet de centrale toch een rol in spelen?

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

ikkuh

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2007, 14:05:14
Aan de 100 centrale zit een brandweerman, geen verpleegkundige zoals hier.
Het komt er dus op neer dat men in Belgie verplicht is altijd een ambulance te sturen.

ikkuh

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2007, 14:15:45
Volgens mij is de hoofdzakelijke reden van dit PIT team, het taal probleem in Halle.
Omdat men in deze regio afhankelijk is van een franstalige MUG omdat een Nederlandstalige MUG een veel te
lange aanrijtijd heeft.

Probleem wat er nu ontstaat is dat deze Franstalige dokter de patient niet verstaat, en dit gevaarlijk kan zijn, vandaar dat
men nu in Halle een PIT team wil, een (nederlandstalige) urgentie verpleegkundige met standing orders.

harold

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2007, 17:09:07
ALS-opstarten? Kan ie ook niet afmaken? Of moet de MUG alsnog komen? Daar is al een groot verschil tussen de twee systemen. Wie de training heeft gegeven is mij niet bekend. Het zou het landelijk instituut SOSA kunnen zijn, maar dat is slechts gissen.......

Is het een idee om contact op te nemen met het ziekenhuis in Halle? Wellicht kunnen ze je daar helpen. Ik ben trouwens ook benieuwd naar het inzetcriteria, is het de bedoeling dat ze de MUG helemaal gaan vervangen, of zij ze juist bedoeld voor de minder ergere gevallen? Ik vind het trouwens een beetje vreemd dat een goed-opgeleide verpleegkundige wordt gebruikt om de dokter te ontlasten van alle "onzinmeldingen". Daar moet de centrale toch een rol in spelen?

WM.

Als er een MUG-indicatie is komt nog altijd de MUG er achter aan. De inzet-criteria: alle PIT'able opdrachten: dus alle interventies waarbij de verwachting is dat er niet hoeft te worden geintubeerd of dat er geen complexe pathologie aanwezig is. Zodoende rijdt de PIT op onwelwordingen, bewusteloze personen, intoxicaties enz...
De bedoeling is dat de MUG dan niet meer hoeft uit te rukken om bijvoorbeeld alleen maar een infuusje te plaatsen en wat primperan te geven. Ook alle dronkenlappen die zogenaamd bewusteloos zijn worden dan door de PIT afgehandeld. Verder wordt de PIT uitgestuurd bij MUG-indicaties als er geen MUG beschikbaar is of uit een andere regio moet komen. Ze doen ook bewaakte en gemedicaliseerde overplaatsingen tussen klinieken. Nee, het is niet de bedoeling dat de MUG verdwijnt, maar wel dat het aantal MUG-teams in Belgie kan worden verminderd. In Belgie heerst het idee nog altijd dat de verpleegkundige het hulpje van de dokter is. Er zijn dus weinig artsen die het willen accepteren dat een verpleegkundige behalve de kunstjes die hij in opdracht doet, ook nog zelf kan nadenken over wat hij doet. Dat is een reden waarom ik hier niet zou willen werken, je krijgt alles voorgekauwd van De Dokter.

harold

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2007, 17:18:18
Volgens mij is de hoofdzakelijke reden van dit PIT team, het taal probleem in Halle.
Omdat men in deze regio afhankelijk is van een franstalige MUG omdat een Nederlandstalige MUG een veel te
lange aanrijtijd heeft.

Probleem wat er nu ontstaat is dat deze Franstalige dokter de patient niet verstaat, en dit gevaarlijk kan zijn, vandaar dat
men nu in Halle een PIT team wil, een (nederlandstalige) urgentie verpleegkundige met standing orders.

Het taalprobleem heeft inderdaad meegespeeld. Er was op een gegeven een flinke politieke druk om een MUG in Halle te stationeren. Het gebeurde nogal eens dat de franstalige teams een vlaams-talig adres niet konden vinden bijvoorbeeld. De dichtsbijzijnde vlaamstalige muggen moesten uit Brussel komen en dat was ook een eindje rijden. De politiek heeft het opgelost door geen MUG te financieren, maar een PIT.
Maar het is wel een project die in zes regio's loopt en mogelijk uitgebreid gaat worden naar de rest van Belgie, dus het taalprobleem is het niet het belangrijkste geweest. Een zwaarwegende factor is dat de MUG nu te vaak uitrukt voor onzin en dat is duur, inefficient en onnodig. Het duurde wel even, maar de overheid begint er nu toch achter te komen dat je niet bij elke noodoroep een dokter met toeters en bellen op pad hoeft sturen die dan vervolgens aan de verpleegkundige voorkauwt dat hij een infuus moet plaatsen, bloed moet afnemen en een ampulletje dit of dat mag optrekken.