Roepnummers van reddingsbrigades

Auteur Topic: Roepnummers van reddingsbrigades  (gelezen 31781 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #70 Gepost op: 6 januari 2009, 21:59:26
Update van de situatie hiero:

Ik heb uit enkele(niet officele) bronnen wat horen komen dat we brw nummering krijgen; voor ons wordt het simpel; 15- voor de BCN en einde verhaal ;) :)

Dus 15-8*** (waarvan de 8 staat voor Reddingsbrigade, binnen de Brandweer)... dus wij worden waarschijnlijk 15-88** (88 is ook de BCN) en Den Haag de 15-80** enz.

Op ons(waarschijnlijk M.I.V. dit seizoen niet meer) en Zoetermeer na zit alles al volledig op c2000, dus we zijn (bijna) niet meer te horen op de analoog hierzo 8)

Joost (We blijven eigenwijs hiero :D)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #71 Gepost op: 6 januari 2009, 22:52:17
De eerste tekst van Rene is de 748 die vraagt op de ladder ;)

Hieronder voor de duidelijkheid even het volledige bericht met quotetags ;)
Linkje:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,19464.msg613790.html#msg613790


"AC, de 748 wil ook graag de autoladder gealarmeerd hebben, over"
"AC, wilt u voor ons de TESO-boot vasthouden zodat wij richting Bergen kunnen komen, over"   ;D ;D ;D
 
Toch maar even de goede 651 gealarmeerd...   ;)

groeten,
René de Caluwé


Okee, duidelijk.
Neemt niet weg dat iemand uit bergen vraagt om een ladderwagen, een ladderwagen van Texel krijgt. Heeft m.i. niet met de nummercodering te maken maar om logisch nadenken.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #72 Gepost op: 8 januari 2009, 11:27:58
Update van de situatie hiero:

Ik heb uit enkele(niet officele) bronnen wat horen komen dat we brw nummering krijgen; voor ons wordt het simpel; 15- voor de BCN en einde verhaal ;) :)

Dus 15-8*** (waarvan de 8 staat voor Reddingsbrigade)... dus wij worden waarschijnlijk 15-88** (88 is ook de BCN) en Den Haag de 15-80** enz.

Op ons(waarschijnlijk M.I.V. dit seizoen niet meer) en Zoetermeer na zit alles al volledig op c2000, dus we zijn (bijna) niet meer te horen op de analoog hierzo 8)

Joost



Ik zie het al: hoe we nu ook ons best doen, over een paar jaar moeten we toch weer alles omnummeren .......

Toelichting: Wij gaan nu precies de nummering overnemen zoals RN hem voorstelt, omdat dit voor ons op dit moment de partner is waar we het meeste mee van doen hebben.
Een regionummering zoals in Kennemerland zit er voor ons op dit moment niet in: onze positie binnen de nog op te richten veiligheidsregio Brabant Noord bestaat hooguit uit wat informele contacten en de andere brigades in deze regio zijn hier helemaal nog niet mee bezig. Regionale afstemming is hier naar mijn inschatting nog een kwestie van jaren. Als het ons lukt om de komende jaren (met de andere brigades) een positie in de regio te verwerven, is de kans dus zeer groot dat alles weer om moet.

Willen we nu dus het braafste jongetje van de klas zijn of wachten we af.....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #73 Gepost op: 8 januari 2009, 11:42:57
Beste RR,

Nogmaals, tijdens verschillende incidenten, waarbij meerdere reddingsbrigades werden ingezet, verliep de communicatie goed. Ondaks dat wij 4 a 5 wagens hadden met XXX 1.10.
Het is een gewenning, wanneer iedereen het in zijn eigen veiligheidsregio het anders gaat doen krijg je bij een landelijke inzet dus een puinhoop.
Op welke manier je het ook doet. ???

Je citaat is m.i. iemand achter de knoppen die niet geheel zit op te letten. Er wordt namelijk om de 748 gevraagd

Dit is ook nog in de praktijk getest bij de landelijke oefening in oktober in Den Bosch: alle vletten van de rampenvloot hebben nummer XXX 018 (voorheen XX-18), waarbij de XXX'en staan voor de plaatsnaam. Die spreek je gewoon volledig uit en dan gaat het prima, zelfs met 28 eenheden tegelijk op analoog!! In het spraakverkeer wordt het dan dus: Nijmegen-nul-achttien, Den Bosch-nul-achttien, IJmuiden-nul-achttien etc.. Dat het allemaal hetzelfde nummer is, is geen probleem als je de plaatsnamen maar duidelijk roept!

Nogmaals, ik ben totaal niet thuis in deze materie buiten de reddingsbrigade, maar bestaan er bijvoorbeeld onder de brandweerwagens geen dubbele nummers? Dan moet je toch ook de plaatsnaam erbij noemen om duidelijk te maken welke wagen je bedoelt??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #74 Gepost op: 8 januari 2009, 11:53:34
In Gelderland Zuid zijn er geen dubbele namen. Of dubbele nummers. De plaatsnaam hoeft niet genoemd te worden. Er is maar 1 TS 732 (of 44732) en dat is een TS van Culemborg.

Zo is er maar 1 751 in de regio en dat is de HW van Culemborg.

Als RN de nummering van de brandweerregio had aangehouden, dan zou de eenheid van Culemborg de 44720 zijn, de eenheid van Den Bosch de 44820 (deze nummers worden nu gebruikt). Unieke nummers, als je er de regiocode voorzet. Je zou ook kunnen doornummeren, 712, 722, 723 etc. bij meer eenheden in de regio.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #75 Gepost op: 8 januari 2009, 16:02:48
In Gelderland Zuid zijn er geen dubbele namen. Of dubbele nummers. De plaatsnaam hoeft niet genoemd te worden. Er is maar 1 TS 732 (of 44732) en dat is een TS van Culemborg.

Zo is er maar 1 751 in de regio en dat is de HW van Culemborg.

Als RN de nummering van de brandweerregio had aangehouden, dan zou de eenheid van Culemborg de 44720 zijn, de eenheid van Den Bosch de 44820 (deze nummers worden nu gebruikt). Unieke nummers, als je er de regiocode voorzet. Je zou ook kunnen doornummeren, 712, 722, 723 etc. bij meer eenheden in de regio.

Precies Rob,

en zo heeft men dat dus voor de reddingsbrigades ook opgelost binnen Kennemerland.

Het is uitermate vervelend als je een verkeerde eenheid aanroept of alarmeert voor een inzet. Zeker als alle hulpverleningsvoertuigen eindigen op 1-10 en alle RN vletten eindigen op 0-18. Ook voor centralisten die geen ervaringen hebben met reddingsbrigades is het op deze manier niet echt overzichtelijk. Gister een inzet met de BLD2-20, YMD3-20 en YMD 3-30. Tijdens de inzet werd er alleen maar over 2-20, 3-20 en 3-30 gesproken. Werkt veel gebruikersvriendelijker.

RR (eigenwijs is zeker ook . . . . . . . .)

RR
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #76 Gepost op: 8 januari 2009, 19:03:22
Zoals men het in Kenmerland heeft opgelost lijkt mij tot nu toe de beste oplossing ;)

Naar mijn informatie gaan we hier in Haaglanden ongeveer hetzelde krijgen maar dan met 15-8 ervoor(passen we meteen binnen de regionale brandweernummering)

Voorbeeldje: 15-8810;  eerste voertuig Reddingsbrigade Leidschendam Regio Haaglanden

Joost


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #77 Gepost op: 8 januari 2009, 22:26:45
Zoals men het in Kenmerland heeft opgelost lijkt mij tot nu toe de beste oplossing ;)

Naar mijn informatie gaan we hier in Haaglanden ongeveer hetzelde krijgen maar dan met 15-8 ervoor(passen we meteen binnen de regionale brandweernummering)

Voorbeeldje: 15-8810;  eerste voertuig Reddingsbrigade Leidschendam Regio Haaglanden

Joost
Die 88 zou dan bijv. een 5 moeten worden neem ik aan? Anders is er alsnog niets veranderd..

Voorbeeld:

Wassenaar 1
Den Haag 2
Monster 3
's-Gravenzande 4
Leidschendam 5
Zoetermeer 6
343, never forget.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #78 Gepost op: 8 januari 2009, 22:35:17
Nou ik wete nog niet precies(en of) het er zo gaat uit zien, maar het 15-8*** gedeelte is ten behoeve van de BRW. en dan erachter bijvoorbeeld 110 enz.

Over de 88: de oude BCN dus lijkt me het handigst, maar 15-85** zou ook best kunnen(komt weer overeen met de C2000 bankindeling)

Dus even voor de duidelijk het derde cijfer ( 8 ) is om aan te geven dat het een RB eenheid betreft...

P.S. Ik ga even zoeken naar een document waarop het iets duidelijker te zien is.
EDIT: kijkt u hier; http://www.gsm-antennes.nl/P2000/15-Haaglanden/Nieuwe%20roepnummers%20BRW%20Haaglanden.pdf
Joost


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #79 Gepost op: 11 januari 2009, 13:57:59
Over de 88: de oude BCN dus lijkt me het handigst

een van de redenen voor een nieuwe nummering was dat deze een maximum had van 99 brigades, terwijl het er veel meer zijn!?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch