Wegversmalling: handige oplossing??

Auteur Topic: Wegversmalling: handige oplossing??  (gelezen 6010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Aart Rietveld

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2007, 00:58:48
Dat de bussluis nog niet helemaal werkt zoals het moet is inmiddels wel duidelijk geworden. De brandweerwagens van de gemeente Katwijk (3 posten) hebben, hoop ik, allemaal een transponder onder de wagen hangen om de sluis te bedienen. Maar de wagens van andere gemeenten niet.... Vorige maand moest een auto van de post Valkenburg naar de sluis toerijden om de HV van Noordwijk door te laten t.b.v. een grote oefening. :-[

Meerdere voertuigen zijn overigens geen probleem, als je snel genoeg doorrijdt detecteert een lus in de weg (alleen tijdens het bewegen van de paal) dat er een voertuig aankomt en gaat de paal weer omlaag ter voorkoming van aanrijdingen.

Ik werk op enkele meters afstand van de beruchte sluis en elke dag is er wel iets te beleven. Vorige week reed een lijnbus achter een vrachtwagen aan om in één keer te kunnen passeren. De chauffeur stopt echter alsnog vlak voor de paal omdat deze sneller als verwacht omhoog kwam. Vervolgens moest de bus dus weer achteruit om weer boven de detectielus te komen. Dat kon echter nauwelijks omdat er inmiddels een stuk of 8 personenauto's vlak achter de bus stonden. Uiteindelijk gebruikte de chauffeur zijn sleutel om op de bedieningskast de paal handmatig te laten zakken. Voordat hij weer in zijn bus zat was een andere auto (door het rode licht) voorgedrongen en ging de paal weer omhoog. Dit gebeurde drie keer achter elkaar ;D

Als ik zo kijk naar het aantal verkeersovertredingen in de sluis (rood licht!) en het aantal storingen die optreden denk ik niet dat dit een werkbaar middel is om vrachtauto's uit het dorp te houden. Ik heb nog geen "opgetilde" auto op de paal zien staan maar de paal wordt wel bijna wekelijks aangereden door auto's die toch proberen om erdoor te komen maar eigenlijk niet passen.