GHOR / SIGMA

Auteur Topic: GHOR / SIGMA  (gelezen 56131 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 28 september 2009, 11:43:46
Nou in HM regel ik als coördinatoropleidingen van NRK (als vrijwilliger) de zaken. Opleiding is een zaak van het NRK zo is de lezing.
Ik klaag niet hoor en vind het zelfs leuk om te doen.
Bij de toetsing en profcheck doe ik in samenwerking met de medewerkers van opleidingen en training van het NRK. Het NRK zorgt voor de toetsen en de profcheck. De normstelling en eindbeslissingen liggen bij de gewestelijk medewerker opleidingen en training.
De rekening gaat naar het GHOR-bureau.

Ik ben ook vanuit de ehbo-vereniging ingestroomd en sta dus als landelijk vrijwilliger te boek. Dat is geen enkel probleem.
De districtsvrijwilligers doen regelmatig EHBO diensten. Ze doen dat echter niet als sigmalid, maar als ehbo-er. De gehele coördinatie is in handen van het NRK
Als het sigma preventief ingezet wordt gaat dat via de GHOR. Heeft de GHOR de coördinatie. Dat kan aangevuld worden met NRK evenementen hulpverleners.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #71 Gepost op: 28 september 2009, 22:41:21
Ik wil toch even reageren op die financiële aspectem. Hoewel ik al lang meeloop en erg goed ben ingevoerd in de materie zijn mij geen situaties bekend dat het Rode Kruis een rekening bij BZK neerlegt voor een inzet. Het NRK maakt dan ook vrijwel geen kosten bij een inzet van een SIGMA, omdat de inzet onder de GHOR valt.
Voor de opleidingen -waarvan de eis door het NRK is vastgesteld- wordt gelukkig deskundigheid ingehuurd bij de RAV's. In een aantal gevallen betaald door het NRK, die daarvoor een vergoeding krijgt van BZK, in andere gevallen rechtstreeks door BZK aan de GHOR-bureau's betaald. Behalve voor coördinatie, afstemming en werving kosten de SIGMA's niet zo veel voor het NRK, maar het is zeker niet zo dat het NRK er aan verdient.
CN NRK

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 29 september 2009, 07:49:04
Niet de kosten voor de inzet, maar er kan volgens mij wel een declaratie van loonderving door vrijwilligers door het NRK worden ingediend.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #73 Gepost op: 29 september 2009, 23:39:05
Helaas, in sommige regio's zijn er afspraken met de GHOR en soms zijn werkgevers welwillend. Maar een afspraak met BZK is er niet. Wel heeft het NRK een ooit zelfgespaard potje gereserveerd.
CN NRK

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #74 Gepost op: 26 juli 2010, 22:12:40
Medische keuring heb ik niet gehad hoor, die is er in ieder geval bij ons in Groningen uit. Maar ik begreep dat we hier in het Noorden dingen wel eens vaker anders doen dan anderen, dus ik weet niet of je nu dat mooie verhaal moet aanpassen of niet...
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #75 Gepost op: 25 augustus 2010, 14:11:03
In de meeste regio's zijn keuringen wel nog vereist, ik heb net de mijne gehad en ik mag!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 3 februari 2011, 22:46:06
SIGMA

Een Snel Inzetbare Groep ter Medische Assistentie (SIGMA) is een groep vrijwillige hulpverleners  die ingezet kan worden wanneer de reguliere (spoedeisende) medische hulpverlening voor bijvoorbeeld een ramp of groot ongeval niet toereikend is. Een SIGMA-team is onderdeel van een Geneeskundige Combinatie en opereert onder de verantwoordelijkheid van de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). De vrijwilligers voeren de dienst uit als vrijwilliger van het Nederlandse Rode Kruis. In het dagelijks taalgebruik spreekt men van SIGMA-teams waarvan er op dit moment 49 zijn in Nederland.

Bron en meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Snel_Inzetbare_Groep_ter_Medische_Assistentie

GHOR

De Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) is de overheidsorganisatie die verantwoordelijk is voor de geneeskundige hulpverlening bij zware ongevallen en rampen. Naast brandweer, politie  en gemeente is de GHOR één van de 'kolommen' (vaak de witte kolom genoemd) van de rampenbestrijding. De GHOR maakt deel uit van een veiligheidsregio.

Anders dan politie, brandweer en ambulancediensten is de GHOR geen hulpdienst. De GHOR is een organisatie die ervoor moet zorgen dat bij grote ongevallen en rampen, de verschillende organisaties die zich met geneeskundige hulpverlening bezighouden (ambulancediensten, Gnk-C, ziekenhuizen, huisartsen, GGD, GGZ, RIAGG, enz.), samen één hulpverleningsketen vormen. Een populaire vergelijking is die van regisseur en acteurs. De GHOR is de regisseur, zorginstellingen zijn de acteurs.

GHOR heet tegenwoordig, sinds de komst van de Veiligheidsregio's:
 'geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio'.

Zie ook:http://www.ghor.nl/kr_rgf/

Bron en meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geneeskundige_Hulpverlening_bij_Ongevallen_en_Rampen

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #77 Gepost op: 25 maart 2011, 03:02:13
Kan iemand mij misschien vertellen: a.Wat moet ik doen om bij een SIGMA te komen? Kan je alleen bij een vacature reageren?
                                                b.Waar kan ik me aanmelden?
                                                Regio Brabant.... 998765

Alvast bedankt

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 25 maart 2011, 07:18:10
Kan iemand mij misschien vertellen: a.Wat moet ik doen om bij een SIGMA te komen? Kan je alleen bij een vacature reageren?
                                                Regio Brabant....

Simpel, je Google'd even op SIGMA + Brabant (ik vond er direct al 2), je zoekt daar het e-mailadres op en stuurt jouw vraag met motivatie op.
Aanmelding en selectie zal dan via het Rode Kruis en het regionale GHOR-bureau verlopen.
Als er (nog) geen plaatsen vrij zijn hoor je dat vanzelf en kom je misschien op een wachtlijst.

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #79 Gepost op: 25 maart 2011, 15:13:48
                                                Regio Brabant.... 998765

Alvast bedankt

Misschien wel even handig om te vermelden in welke hoek van Brabant je woont, als je in Bergen op Zoom woont bijvoorbeeld, kun je nooit in een half uur in Den Bosch zijn....  dus om je het goede adres te kunnen geven even vermelden waar je woont....

Mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....