Uit het feitenboekje 2006, blz. A116:
3 - Motor
de bromfiets (constructiesnelheid max. 45 km/h) de maximumconstructiesnelheid
overschrijdt (gelet op Europese regelgeving is constructiesnelheid van 50 km/h toegestaan;
derhalve handhaven bij constructiesnelheid > 50 km/h)
m N 081 a – t/m 10 km/h m N 081 a €35
m N 081 b – meer dan 10 en t/m 15 km/h m N 081 b €50
* N 081 c – meer dan 15 en t/m 20 km/h * N 081 c *
* N 081 d – meer dan 20 en t/m 25 km/h * N 081 d *
* N 081 e – meer dan 25 en t/m 30 km/h * N 081 e *
* N 081 f – meer dan 30 km/h * N 081 f *
t/m 10 km/h en 10t/m15 km/h zijn zogenaamde Mulderfeiten, dat wil zeggen dat je er met een schikking (€35 respecievelijk €50) vanaf komt. Boven de 15km/h wordt de strafmaat bepaald door de Officier van Justitie.
Daarnaast is het volgens mij ook nog zo dat je verplicht wordt je brommer weer in originele staat terug te brengen. Meestal gaat dit via een zgn. toon-regeling. Hierbij ben je verplicht binnen een bepaalde tijd je brommer te komen laten zien bij de politie zodat ze kunnen controleren of je brommer weer in originele staat is. Het kan echter ook zo zijn dat ze de brommer in beslag nemen of ter plaatse alles eraf slopen wat ervoor zorgt dat hij te snel rijdt.
Snap overigens niet zo goed waarom je dat allemaal wil weten, zorg er gewoon voor dat je brommer normaal rijdt volgens de constructiesnelheid (max. 50km/h) Hard rijden met een brommer klinkt namelijk wel stoer, maar je zou de eerste niet zijn die dat niet meer kan na-vertellen. Brommers zijn niet gemaakt voor te hoge snelheden en je verzekering (of die van de tegenpartij) lacht een keertje heel hard als ze een claim krijgen en er blijkt dat jouw brommertje te hard liep.