ehbo>> overleg seh

Auteur Topic: ehbo>> overleg seh  (gelezen 9638 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Gepost op: 27 februari 2007, 11:33:41
hallo dames, heren van de seh,
ik kom vaak op verschillende evenementen voor het rodekruis. vaak hoor ik van collega's dat indien je een so krijgt waarvan je twijfelt wat je ermee moet, dat je ook naast hap en 112 ook met seh kunt en mag overleggen in geval van twijfel, of indien je ergens meer info of advies over wilt.

nou is mijn vraag hoe staat men hier tegenover op de seh, en is er een telnr waarop je de seh kan bereiken, of zijn er andere ideeen??

alvast bedankt voor jullie reacties

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2007, 12:47:08
Ik denk niet dat ze op de SEH daar blij mee zijn aangezien voor telefonisch overleg de HAP en MKA zijn. Bij ons op de SEH nemen de telefonistes (geen artsen of verpleegkundigen) de telefoon aan tenzij het de meldkamer is, dan neemt een SEH-pleeg de telefoon aan. En ik denk dat het algemene antwoord zal zijn: laat maar langs komen / stuur maar naar de HAP. Wat denk je dat ze jou als EHBO-er nog meer te vertellen hebben? Je hebt geen infusen, ECG, CT-scanner en geen lab bij je... Vertrouw je het niet, dan stuur je door of bel je de ambulance.
Arts  www.alphalog.nl

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2007, 14:21:15
Mijn ervaring is dat je in twijfelgevallen heel goed zaken kunt doen met een SEH, maar ik kan me ook voorstellen dat het afhangt van welk ziekenhuis je treft.
Ook zal de bekendheid op de SEH van de persoon die belt (in mijn geval door dat je daar stages gelopen te hebben) zeker helpen.

Het maakt ook een beetje uit waarvoor je belt, weet ik zeker dat iemand gezien moet worden maar twijfel ik tussen ambu of eigen vervoer dan overleg ik met de MK, twijfel ik op basis van de symptomen tussen afwachten of insturen dan overleg met SEH of HAP (ook hier weer afhankelijk van waar ik vermoed dat de patient gezien dient te worden).

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2007, 16:03:34
Ik denk niet dat ze op de SEH daar blij mee zijn aangezien voor telefonisch overleg de HAP en MKA zijn. Bij ons op de SEH nemen de telefonistes (geen artsen of verpleegkundigen) de telefoon aan tenzij het de meldkamer is, dan neemt een SEH-pleeg de telefoon aan. En ik denk dat het algemene antwoord zal zijn: laat maar langs komen / stuur maar naar de HAP. Wat denk je dat ze jou als EHBO-er nog meer te vertellen hebben? Je hebt geen infusen, ECG, CT-scanner en geen lab bij je... Vertrouw je het niet, dan stuur je door of bel je de ambulance.

Hebben ze bij jullie geen coordinerend verpleegkundige dan??

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2007, 17:13:55
Hebben ze bij jullie geen coordinerend verpleegkundige dan??

Niet elke rode kruis groep/afdeling heeft beschikking over terzake deskundige verpleegkundigen of artsen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2007, 17:19:42
wij zijn 24 uur open en de telefoon ook ;)
De telefoniste zal het telefoontje aan ons doorspelen...............
maar.......ik praat dus niet voor iedere seh pleeg... :)
ik heb er, indien het werk mij dat toe laat , er geen probleem mee om iemand te woord te staan ;)

"burgers"bellen ook ;)

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2007, 17:40:07
Niet elke rode kruis groep/afdeling heeft beschikking over terzake deskundige verpleegkundigen of artsen.

Ik had het over de SEH Joffrey

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2007, 19:28:59
ik heb er, indien het werk mij dat toe laat , er geen probleem mee om iemand te woord te staan ;)

"burgers"bellen ook ;)

0900-SEHZUSTER?   :D ;D ;D ;D ;)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2007, 19:51:57

"burgers"bellen ook ;)

Zonder direct mensen te willen beledigen, maar hoe zit dat met verantwoordelijkheden? De HAP werkt met assistentes die onder supervisie staan van een huisarts en die dus ook alle adviezen moet fiatteren. De MKA werkt onder supervisie van een GGD-arts (hoewel in de praktijk de invulling erg verschilt).

Wie is er verantwoordelijk voor jouw advies? Denk nl niet dat jouw baas je gaat dekken op het moment dat een advies, hoe goed bedoeld ook, verkeerd uitpakt.

Naar mijn idee is er voor EHBO-ers voldoende gelegenheid om te overleggen via HAP en/of MKA, waarom zou je dit nog verder willen spreiden? Ook voor de mensen "thuis" zijn dit de twee geëigende kanalen. Zij zijn hiervoor ingericht en worden betaald hiervoor.

Wat is dan een mogelijke casus die niet via die twee kanalen kan?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2007, 20:29:35
Zonder direct mensen te willen beledigen, maar hoe zit dat met verantwoordelijkheden? De HAP werkt met assistentes die onder supervisie staan van een huisarts en die dus ook alle adviezen moet fiatteren. De MKA werkt onder supervisie van een GGD-arts (hoewel in de praktijk de invulling erg verschilt).
Wie is er verantwoordelijk voor jouw advies? Denk nl niet dat jouw baas je gaat dekken op het moment dat een advies, hoe goed bedoeld ook, verkeerd uitpakt.

Ook op de SEH lopen een of meerdere artsen rond, de pleeg die het niet vertrouwd zal het zeker bij deze artsen navragen
Ik vraag in dit geval om een advies, een inschatting, waarbij ik terdege besef wat de beperkingen zijn, niet om een diagnose met oplossing, het is nog steeds aan mij (en mijn 'patient') om daar iets of niets mee te doen. Ook de SEH pleeg (of zuster  ;))gaat zich niet op glad ijs begeven

Als ehbo'er geef je ook advies, soms ook het advies om af te wachten je kunt namelijk moeilijk iedereen met buikpijn of een pijnlijk enkel insturen en ook daarbij ga je met zekerheid een keer de mist in.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources