Dit topic doet me denken aan die aflevering Blik op de Weg ooit waarin door de videowagen een brandweerman onderweg naar de kazerne werd gespot.
.
Overigens heb ik pak 'm beet 1,5 jaar geleden eens een HV-uitruk gespot in een gemeente in mijn eigen regio. Daar kwamen twee preventisten die hun dagelijkse werkzaamheden op het gemeentehuis uitvoeren samen met de dienstbus naar de kazerne om vandaar ook met z'n tweeën met de HV naar een ongeval uit te rukken (de TS kwam van een naburige gemeente).
Behalve deze twee kwam er verder niemand meer op (heb nog 10 min gewacht), vermoedelijk omdat zij beseffen dat met deze twee op het gemeentehuis en het feit dat er maar 2 personen mee mogen bij assistentie met de HV buiten de gemeente ze de uitruk toch niet zouden halen. Goed te keuren? Nee, dat niet maar begrijpelijk is het wel. We kunnen dus het volgende cconcluderen:
- Een van beide heren is in het bezit van de nodige papieren om met OGS te mogen rijden (moet met de HV immers ook)
- Behalve deze twee heren komt er niemand op en er worden dus ook geen collega's benadeeld.
- Het gaat om een spoedeisende inzet waarbij elke seconde kan tellen.
- De dienstbus is voorzien van OGS.
Waarom zou je deze twee mensen in een dergelijke situatie geen toestemming geven om met de dienstbus met OGS van het gemeentehuis naar de kazerne te rijden? Mij lijkt dit gezien de omstandigheden verantwoord en gewenst. Hoe denken jullie daarover? Zouden mensen in het bezit van de benodigde papieren en een als brandweer herkenbaar voertuig voorzien van OGS wel met OGS naar de kazerne moeten mogen rijden?