Filmpjes van brandweer vrijwilligers met flitsers

Auteur Topic: Filmpjes van brandweer vrijwilligers met flitsers  (gelezen 36166 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #70 Gepost op: 20 april 2007, 13:01:17

Het betreffende zwaailicht verleend geen bepaalde rechten, en er zit ook geen sirene bij.
In plaats van het blauwe zwaailicht wat zegt "opzij! ik heb haast, ik moet een dringende taak vervullen" vraagt 't groene zwaailicht vriendelijk om voorrang.

En daar doel ik ook op, een rode lamp OF zo'n mooi led bordje!

Uit eigen ervaring weet ik dat er hoog in Friesland een groot aantal brandweermensen een rode flitser hebben voor op het dak!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Gast

• Gast
Reactie #71 Gepost op: 20 april 2007, 13:17:09
In een star land als Nederland, qua wetgeving, flexibileit om iets te wijzigen wat ten goede zou komen aan het algemeen nut EN de mentaliteit van de weggebruikers in het algemeen, zal een ommezwaai naar nog méér zwaailicht-kleuren in het verkeersbeeld waarschijnlijk nooit lukken.

Als land met regelgevingen is de USA natuurlijk niet te vergelijken met Nederland, het gebruik van zwaailichten in diverse kleuren met sirenes en daarbij verschillende voorrangsregels (van voorrangsvoertuig tot "courtesy light vehicle") is daar voor voorál brandweerlieden een normaal, en goed-werkend, verschijnsel.

Waar de kleur rood nu nog niet omschreven staat, zou dit toch een mooie oplossing zijn om in Nederland ook (vrijwillige) brandweermensen en ambulance-personeel of artsen een extra status te geven? Waarom ook niet? Regelgevingen zijn er om aangepast te worden, als automobilist kun je wennen aan nieuwe situaties en het komt de hulpverlening, denk ik, alleen maar ten goede.
Natuurlijk moet er dan weer een projectteam, onderzoeksteam, totstandkomingteam, realisatieteam, handhavingsteam en controleteam op de invoering, naleving etc etc in het leven geroepen worden, want dit is Nederland, het moet over miljoenen schijven en honderden ambtenaren.
Als het geregeld zou zijn in de wetgeving (verkeer, certificaties etc etc) dan ga ik met plezier opzij voor een personen-auto met een rood zwaailicht/strobelicht/LED-licht voor/achter/bovenop en sirene omdat ik zou weten dat daar iemand gaat die een hulpverlenend beroep heeft en met spoed iemand helpen moet.
Misschien wel een bekende van me.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #72 Gepost op: 20 april 2007, 15:47:54
Als ik mij niet vergis zijn er in amerika ook korpsen die hun vrijwilligers (volunteers) met toeters en bellen laten rijden?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Gast

• Gast
Reactie #73 Gepost op: 20 april 2007, 17:31:46
Bijna overal. Dat is juist standard practice, het verschilt alleen per staat met welke kleuren je mag rijden. Meestal is het rood/clear voor op POV's (Personally Owned Vehicles) terwijl juist in de staat New York nu vrijwilligers met blauw rijden, en inderdaad sirene's.
In sommige staten heeft licht en geluid op een POV dezelfde status als een emergency vehicle, oftewel, vaart verminderen, aan de kant en dan stoppen tot hij voorbij is. Daarentegen zijn er ook staten waar de lichten alleen als "courtesy light" gelden, oftewel, ik HEB ze op mijn dak, Zou je me alsjeblieft voorrang willen geven? Bij stoplichten mogen voertuigen die als "courtesy light vehicles" zijn aangeduid ook niet door het rood rijden. Zwaailichten blijven aan, sirene gaat uit, bij groen sirene weer aan en verder.

Karim

• Gast
Reactie #74 Gepost op: 20 april 2007, 17:55:26
Als ik mij niet vergis zijn er in amerika ook korpsen die hun vrijwilligers (volunteers) met toeters en bellen laten rijden?

Hier staat veel info over hoe 't er in onder andere de States aan toe gaat mbt blauwe lichten op prive en hulpverleningsvoertuigen.  ;)

Uitgerust!

• Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Reactie #75 Gepost op: 21 april 2007, 20:12:29
Het zou een goede zaak zijn om het eindelijk eens landelijk te gaan regelen, zodat alle weggebruikers weten wat  de bedoeling is.
En voor degene die bewust geen willen rekening houden met ledbordtjes of iets dergelijks; bedenk dat het ook jou huis zou kunnen zijn die in de fik staat en dat degene achter je juist daarom graag veilig en snel naar de brandweerkarzerne wil komen.............................
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

paul_hartog

• Gast
Reactie #76 Gepost op: 21 april 2007, 20:43:49
zover komt het(gelukkig) toch niet in nederland ;)
dan kan je iedereen wel met lichtgevende lampjes uitrusten :-X
maar de topic naam is nog steeds filmpjes van vrijwilligers met flitsers maar kheb nog geen filmpje gezien
ben wel benieuwd eigelijk

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #77 Gepost op: 21 april 2007, 20:57:09
Ik vind die bordjes prima, zolang ik dan ook maar een bordje achter m'n ruit mag plakken met de tekst 'haastige technicus'! Ik moet tenslotte ook mensen dienen met m'n werk. Enne de bakker moet dan ook een bordje krijgen: 'bakker te laat op werk!'. Hij dient ten slotte dagelijks nog véél meer mensen dan de brandweer doet...

Nee, ik vind die bordjes onzin. Er zijn al (te) veel factoren waar je op moet letten in het verkeer, en als je dan nóg een versiersel in het verkeerssysteem opneemt leidt dat alleen maar tot nog meer afleiding = een hoger risico tot ongevallen.

Paolo, het enige filmpje van een privévoertuig met flitsers is op verzoek weg gehaald... En blijkbaar zijn er (gelukkig) weinig anderen die het in hun hoofd halen om flitsers in te bouwen, laat staan te filmen en te verspreiden!

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 23 april 2007, 11:07:55
Ik vind die bordjes prima, zolang ik dan ook maar een bordje achter m'n ruit mag plakken met de tekst 'haastige technicus'! Ik moet tenslotte ook mensen dienen met m'n werk. Enne de bakker moet dan ook een bordje krijgen: 'bakker te laat op werk!'. Hij dient ten slotte dagelijks nog véél meer mensen dan de brandweer doet...

Nee, ik vind die bordjes onzin. Er zijn al (te) veel factoren waar je op moet letten in het verkeer, en als je dan nóg een versiersel in het verkeerssysteem opneemt leidt dat alleen maar tot nog meer afleiding = een hoger risico tot ongevallen.

Paolo, het enige filmpje van een privévoertuig met flitsers is op verzoek weg gehaald... En blijkbaar zijn er (gelukkig) weinig anderen die het in hun hoofd halen om flitsers in te bouwen, laat staan te filmen en te verspreiden!

Als een bakker vijf minuten later op zijn werk komt is je brood later klaar
Als een technicus later bij zijn klant komt, werkt de machine iets later

Als de brandweer vijf minuten later komt, heeft de brand wellicht een flashover conditie bereikt
Als de brandweer vijf minuten later komt, is de bewoner gestikt
Als de brandweer vijf minuten later komt, is de auto geheel onderwater en de passagier verdronken.

Beetje kort door de bocht gesteld (zowel van jou als van mij, lang leve het chargeren)

Wat ik wil zeggen is, dat een brw vrijwilliger een dringende taak heeft en ook voor jouw naasten probeert asap zijn werk te doen.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Uitgerust!

• Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Reactie #79 Gepost op: 24 april 2007, 15:42:13
Als een bakker vijf minuten later op zijn werk komt is je brood later klaar
Als een technicus later bij zijn klant komt, werkt de machine iets later

Als de brandweer vijf minuten later komt, heeft de brand wellicht een flashover conditie bereikt
Als de brandweer vijf minuten later komt, is de bewoner gestikt
Als de brandweer vijf minuten later komt, is de auto geheel onderwater en de passagier verdronken.

Beetje kort door de bocht gesteld (zowel van jou als van mij, lang leve het chargeren)

Wat ik wil zeggen is, dat een brw vrijwilliger een dringende taak heeft en ook voor jouw naasten probeert asap zijn werk te doen.

Gelukkig zijn er ook mensen die wel nuchter kunnen nadenken, ik sluit mee aan bij peebee
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”