Suggestie: de korte casus

Auteur Topic: Suggestie: de korte casus  (gelezen 11920 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Gepost op: 2 maart 2007, 23:45:50
Ik heb een suggestie...

aangezien de grote, multidisiplinaire casus niet liepen, zo het een idee kunnen zijn om deze map vrij te geven voor korte, kleine casus, geleid door mensen die desbetreffende casus zelf hebben mee/doorgemaakt. Ik kan me voorstellen dat een EHBO-er een moeilijke patient op deze manier zou kunnen willen voorleggen (zoals Jaques Schenk op dit moment doet in het EHBO deel met een casus uit het blad reddingswezen), maar dat brandweermensen en politie/beveiligers ook bepaalde situaties casuistisch kunnen bespreken... Misschien een ideetje?

Arts  www.alphalog.nl

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2007, 09:59:05
Ik ben voor :)

Kanarie

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2007, 13:57:28
Lijkt me een prima idee.

SirMark

• HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2007, 14:04:34
Mij ook, nu nog afwachten wat de grote pieterbaas ervan vind  :D

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2007, 15:35:43
Die vind
bijnaalles
goed.
 ;)

Lijkt me goed idee.
Als het dan een beetje loopt kunnen we wellicht een motorkap-overleg over de verschillende casussen starten.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2007, 22:22:25
Ik denk dat Pieter iets zal zeggen in de geest van:

"Voorlopig doen we geen Casussen meer, simpelweg omdat er niet voldoende aanmeldingen voor zijn. We hebben de afgelopen maanden een aantal keer oproepen geplaatst, maar helaas hebben we geen reacties hierop gekregen. Onze conclusie was dan ook dat de casus blijkbaar niet meer levensvatbaar was.

Het heeft m.i. nu ook geen zin om één casus te plaatsen, waarna het de volgende maanden weer stil blijft...

Mochten er weer vele aanmeldingen binnenstromen, dan kunnen we dit uiteraard wel weer oppakken!"

:P

Ik heb een grote multidisciplinaire casus voorbereid, maar die staat dus even in de ijskast ;)

Misschien dat kleine casussen het beter doen. Ik ben ook helemaal vóór in ieder geval ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2007, 22:37:00
Een enkele grote moeilijke multidisiplinaire casus per maand is moeilijk te onderhouden en even niet opletten betekent vaak heel veel bijlezen. Een casus bestaande uit een simpel verhaal met enkele vragen om over te discussieren zouden veel toegankelijker zijn, zowel om ze op te starten als om mee te doen... Daarbij kan iedereen nu zijn ervaringen delen op een originele en leuke manier, ongeacht HV-categorie.
Arts  www.alphalog.nl

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2007, 08:07:47
Ik ben voor uiteraard .....

Ik zie twee potetiele bedreigingen
1. Krijgen we volldoende nieuwe casussen
2. krijgen we voldoende reacties om de lol van het casussus opvoeren levend te houden (de reacties op een onderwerp als ehbo waar iedere hulpverlener toch wel een beetje verstandvan heeft lopen al niet over) Schijnbaar heerst er nog al wat faalangst/koudwatervrees of misschienwel desinteresse

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2007, 08:13:20
Ik ben voor uiteraard .....

Ik zie twee potetiele bedreigingen
1. Krijgen we volldoende nieuwe casussen
2. krijgen we voldoende reacties om de lol van het casussus opvoeren levend te houden (de reacties op een onderwerp als ehbo waar iedere hulpverlener toch wel een beetje verstandvan heeft lopen al niet over) Schijnbaar heerst er nog al wat faalangst/koudwatervrees of misschienwel desinteresse

Jacques

Als ik zie hoe de 'geneeskunde/ambu' met termen aan het gooien is in http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15666.0.html (in het EHBO board!) is het geen koudwatervrees maar een gebrek aan een medisch woordenboek...  ;) :) :-X

sjaak301

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2007, 08:34:11
Is splitsen mogelijk? Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld maandelijks een "motorkapcasus" en eens per kwartaal een multidisciplinaire casus (op niveau gemeentelijke ramp of crisis). Bij grotere casussen is het probleem volgens mij wel, dat je (bijvoorbeeld) bestuurders niet mee krijgt in verband met tijdgebrek. Daarvoor zou je wellicht eens per jaar een supercasus kunnen opstarten, die het hele jaar loopt en die een echt grote ramp of crisis beschrijft (nationaal thema, zoals volgend jaar hoog water zou kunnen).
Het probleem zit hem volgens mij in de enorme hoeveelheid tijd die erin gestoken moet worden door enkelen, die de casus uitwerken (het bedenken van een verhaallijn kost mijns inziens relatief weinig tijd en moeite, daarna begint het werk pas) en begeleiden. Dit moet vaak naast de hectiek van alledag gebeuren, waardoor na verloop van tijd de aandacht opgeeist wordt door andere zaken.
Dit is jammer, want er is een grote behoefte aan casusvorming volgens mij.
Daarom hoop ik als nieuweling toch op een vervolg op de een of andere wijze en ik wil daarbij ook actief mijn bijdrage proberen te leveren.