VRAGEN:
-Wat is hier aan de hand? Heeft ze een insult gehad of iets anders?
-Laat je de GGD nu wel komen? (als ze na die melding niet zelf al zijn gaan lopen)
-Hoe handel je nu?
Helaas, eerste deel alweer gemist
Naar mijn idee is hier niet zozeer sprake van een duidelijk lichamelijk lijden maar eerder psychiatrie in de vorm van een conversiestoornis. Helaas, kan je daar in de EHBO weinig mee en zal je toch moeten uitsluiten of er sprake is van bedreigende zaken.
Aanwijzingen hiervoor zijn de snelle oppervlakkige ademhaling, het zachte praten. Verder valt iemand normaliter niet achterover maar zakt in elkaar, de wilde bewegingen met de armen ipv schokken. Verder het snelle bijkomen met knipperen van de ogen.
Om een daadwerkelijk insult uit te sluiten wel even controleren op tongbeet (zijkanten van de tong, vrij ver naar achteren) en incontinentie voor urine.
GGD mag komen hoeft voor mij nog niet, maar ligt denk ik wel aan de ervaring van de EHV-ers. De GGD heeft hier meer dan genoeg ervaring mee. Bij enige twijfel over vitale functies (nog even een keertje controleren) natuurlijk wel de GGD laten komen.
Belangrijk is voor mij toch om haar snel uit de menigte te halen Het is wel goed om haar serieus te benaderen, echter wel zodanig dat ik haar niet "beloon" voor haar gedrag. Belangrijke kanttekening bij conversiestoornis is dat degene zelf zich niet bewust is van het "zelf" veroorzaken van de klachten, zij hebben het idee dat zij geen controle hebben over hun lichaam en dat dat onbewust van hen aangestuurd worden. Haar dus bemoedigen om zelf weer de controle over haar lichaam te krijgen.