[witte kolom] Casus: EHBO op de tribune

Auteur Topic: [witte kolom] Casus: EHBO op de tribune  (gelezen 23781 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #40 Gepost op: 4 mei 2007, 14:31:01
Ik heb er best veel artikelen over kunnen vinden, maar nog niet de tijd om het goed na te lezen.
Het lijkt er op dat de trekkingen veroorzaakt worden door de hypoxie die optreedt agv de verminderde doorbloeding.
Dit is nog wel een leuk artikel: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0004-282X2005000400008&script=sci_arttext

Ik moet zeggen, echt een leuke casus, leerzaam en ieder kan er op zijn/haar nivo uithalen wat hij/zij wil.
Ik hoop dat er nog velen zoals deze volgen ....

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #41 Gepost op: 5 mei 2007, 15:22:39
Dank u :)
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 5 mei 2007, 17:37:20
Dit is nog wel een leuk artikel: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0004-282X2005000400008&script=sci_arttext

Hoi Jacques, het weer al beter?

Ik heb het artikel even gelezen, interessant. Het beschrijft mooi de moeilijkheden (en de al te snel getrokken conclusies) die optreden bij het achterhalen van de oorzaak van 'flauwvallen'. Het bewijst maar weer (zoals ze zelf ook al schrijven); goed uitvragen van de voorgeschiedenis en de gebeurtenis zelf kunnen veel onnodig onderzoek schelen. Ik zoek vanavond nog even twee andere artikelen op, mogelijk komen we dan wat meer te weten over het mechanisme. (miss beter in een nieuwe topic?)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 5 mei 2007, 18:22:43
Het gehele artikel is in het Spaans, deze link verwijst alleen naar het abstract: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?orig_db=PubMed&db=PubMed&cmd=Search&term=%22Anales+de+pediatr%C3%ADa+%28Barcelona%2C+Spain+%3A+2003%29%22%5BJour%5D+AND+59%5Bvolume%5D+AND+441%5Bpage%5D+AND+2003%5Bpdat%5D

Een interessant artikel is: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=8782971, waarin de verschijnselen van de syncope zijn beschreven.

Het bovenstaande wordt allemaal aardig medisch, maar ik moet zeggen dat ik er nooit bij stil gestaan heb dat in zo veel gevallen van syncope trekkingen die op epilepsie lijken worden gezien.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #44 Gepost op: 5 mei 2007, 23:32:01
Ja zo te lezen treden die trekkingen in de praktijk (met name bij jongeren) behoorlijk vaak op.
De (table) tilt test wordt als provocatiemiddel veel beschreven, met een hoge positieve uitkomst.
Tja zo zit er in een casus dus meer als dat je misschien op het eerste gezicht zou denken.....

Vooral dit soort veelvoorkomende missers in de diagnostiek lenen zich goed voor een casus met een beetje extra diepgang.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #45 Gepost op: 6 mei 2007, 00:10:51
Delta,

Om alle misverstanden te voorkomen, je hebt precies gedaan wat ik altijd roep. Gebruik maken van alle kennis die je hebt. Dat is geen recht maar een plicht t.o.v. het so. De casus kom je tegen, maar de gemiddelde EHV'er zal 112 bellen bij gebrek aan de specifieke kennis om het verschil te kunnen onderkennen.
En dat is maar goed ook. Het zou anders heel vervelend kunnen uitpakken.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #46 Gepost op: 6 mei 2007, 00:25:18
In de engelstalige literatuur staan de trekkingen bij flauwvallen vaak omschreven als "anoxic seizures".
Daarop zoeken geeft vrij veel info.

Wie heeft er trouwens een goede lijnk naar een artikel wat het mechanisme beschrijft waarom iemand gaat braken bij verminderd bewustzijn.
Is het een kwestie van te weinig zuurstof naar de medulla (het 'braakcentrum' als ik me niet vergis) waardoor we bij vulling van de maag gaan braken ?
Zo ja hoe werkt dat dan ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #47 Gepost op: 14 mei 2007, 17:49:45
Nou het wordt wel heel erg stil opeens ......... :'(
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #48 Gepost op: 14 mei 2007, 18:12:26
Tja, nieuwe casus gestart of niemand weet het...

In ieder geval is mij geleerd dat in dit geval er een 'shock-maag' ontstaat. De hersenen hebben te weinig zuurstof en in een reflex trekken slagaders zich samen om zo veel mogelijk bloed naar de hersenen te sturen. De maag wordt onttrokken van bloed en kan daardoor geen vocht en voedsel meer aan. Het vullen van de maag wordt dan ook gevolgd door braken (rejection). Hoe dat precies geregeld wordt weet ik niet.
Het tekort aan zuurstof in de hersenen is vrij snel opgelost: iemand valt flauw en heeft weer zuurstof, dus ik denk niet dat het daardoor komt. De maag doet er wel 10 minuten over om weer 'bij te komen' van zn bloedtekort.
Arts  www.alphalog.nl